Taffsen / Beteslåset går sönder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taffsen / Beteslåset går sönder.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Taffsen / Beteslåset går sönder.

Igår(söndag) var jag ute och fiskade för kung och fosterland med farfar. Jag fick 2 gäddor en på 1.5kg och en annan på 2kg som vi tog upp för att tillaga. Innan ni blir sura så brukar jag inte ta upp fisk.

Jag drillade en Gös senare på dagen och jag blev så glad när jag såg att det var en gös. Det är dröm fisken aldrig fått någon och så kommer denna på ungefär 5kg. Men tror ni inte att i sista rycket vid båten så öppnar sig öglan på beteslåset så gösen kommer undan med mitt kära drag och allt.

Händer detta ofta för er eller hade jag bara extrem jäkla otur? Något specielt märke på taffs eller beteslås som man ska köra på och något man ska akta sig ifrån?

Känslan av att ha sin drömfisk vid båtkanten och se den sen slita sig i sista rycket då blir man nästan gråtfärdig.
    Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Tråkigt att höra, hade själv också blivit galen om jag tappat första gösen pga tafsen Det handlar nog helt enkelt, som du säger, om en dålig eller sliten tafs. Detta har hänt mig flertalet gånger med ABUs billiga tafsar man hittar i vissa butiker såsom Jula mm. Samma sak nu när jag gått över till flätlina och när jag fått bottennapp, så har det oftast hänt att tafsen lossnat vid lekaren eller beteslåset medan linan klarat sig bra.

Även om jag själv slarvar med kvaliten ibland, och varierar tafsmärken och byter de ganska ofta, så skulle jag rekommendera dig att försöka hitta lite sjysstare varianter som klarar kanske minst 15kg+ dragkraft, kolla med din lokala fiskebutik. Kan också tänka mig att det finns en hel del folk här som kommer ge dig goda köpråd
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Kvalitet kostar, tex. Berkleys har grejer som håller.

Kommentera

GäddMartin
        Jag tackar för svaret och antagligen så var det en lite stel taffsen eller vad man ska säga för den var helt ny för dagen hade bytt lina och allt samma dag och detta händer så får nog skaffa en lite större eller ja tåligare taffs.
        Vart riktigt surt med gösen jag grät nästan när jag såg den försvinna ner i djupet igen blev så otroligt glad när jag drillade den för den gav mer fight än små gäddorna på 2kg de gjorde en rusning sen var det klart, men gösen herreguden vad den slet o hade sig jag höll på att åka i sjön först när han högg emot som ett bottennapp. Otroligt rolig fisk helt klart en fisk jag vill fiska mer efter.
        Skit fiske på dig!
        Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Stefan - Tack ska kolla upp det! självklart kostar kvalite lägger hellre 80kr på en taffs för att få upp dröm fisken eller liknande!
          Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Det roliga med tafsar är att alla har olika tyck (som med så mkt annat) när det gäller vilka som är bäst. Jag har kunder som är övertygade om att Darts strongsnaptafsar är bäst, samma med berkleys tafsar och även Savagears. Alla 3 kan ju givetvis inte vara "bäst" men man lever alltid i sin egna övertygelse. Jag har personligen aldrig varit med om att beteslås öppnat sig men man har ju läst om det mer än en gång på tex detta forumet så att det förekommer är ju öppenbart.

Jag hade nog helt enkelt bytt tafsmodell om jag råkat ut för det. Att fiska med något man inte litar på är för mig otänkbart. Sen vad man litar och inte litar på skiljer sig som sagt mellan olika fiskare.

Kommentera

SG Jag håller helt klart med dig. Jag hade en ABU taffs tänkte att de kanske är bra att använda men icke. Jag är rätt ny inom fiske kan man säga köpte mitt spö förra året och är ute och kastar lite då och då. Jag ska helt klart kolla upp taffsar det är en sak som är säker för jag litar INTE på abu taffsarna mer.

Ska till den lokala fiskeshopen här i karlshamn någon dag och fråga de vad de tycker. Men jag ville ha en förbild vad folk tycker är bra saker så inte de där inne säljer mig något som ej är bra även om jag inte tror att de skulle det.

men tackar för ditt svar SG
              Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Köp en tafs med kvalitetsbeteslås som låser om egen part:

Click image for larger version

Name:	Beteslås 2.jpg
Views:	1
Size:	6,1 KB
ID:	1763256 Click image for larger version

Name:	Beteslås 1.jpg
Size:	2,4 KB
ID:	1763257

Sky lås av denna modell som pesten:
                Generellt är dom så dåliga (låsblecken viker ut sig) att jag inte skulle ta emot dem om jag så fick pengar för det...

Click image for larger version

Name:	Interlock är skräp.jpg
Size:	6,3 KB
ID:	1763255

Kommentera

tack Hejan för informationen känns som du har rätt de andra ser mycke mer stabila ut!
                  Gädda 2kg, Abborre 0.7kg

Kommentera

Har hänt mig även med dom mer låsande beteslåsen, har man otur så spelar det ingen roll. Körde flera år utan att det öppnade sig alls, sen hände det två turer på raken!
                    Skulle man ta på en fjäderring istället så skulle väll draget snurra ut sig ändå

Men helt klart ökar förutsättningarna. Lyd Hejan så blir det säkrast!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art