Kräsna sutare( eller är jag bara dålig)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräsna sutare( eller är jag bara dålig)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräsna sutare( eller är jag bara dålig)?

Har någon några riktigt bra tips på sutarbeten eller tekniker? mask, majs, räka, tångräka, märla, bönor har alla ignorerats trots sutare på plats. Jag använder små krokar, tunna linor och små lagom tyngda flöten men går lottlös :/

Alla tips uppskattas!

Har du sutare i vattnet? ;-)

Prova att mäska upp en plats några dagar utan att fiska om de är tröga. Kvälls- och tidigt morgonfiske brukar vara bäst. Kör gärna majs, brukar funka bra. Ibland funkar räkor, mask och annat bättre.
    sigpic

Kommentera

Heh har sett dem vältra i ytan så många gånger att det gör ont ^^ Mäskat har jag gjort rikligt, till stort nöje för löjorna & mörtarna. Kanske ska mäska med bönor som är för stora för småfisken?

Kommentera

Antar att du fiskar med lift-metoden när du menar flöte? Annars kan det vara värt att prova meta med betet fritt precis ovanför botten, alltifrån 5 till 15cm kan funka när sutaren är på mäskplatsen. Här finns iallafall en sjysst artikel skriven av självaste Peter Drennan, med lite tips för hur man bäst riggar upp flöten för liftmetoden.
        Drennan International is the UK's leading fishing tackle manufacturer, founded in 1967 by Managing Director, Peter Drennan.

-Mäska rikligt med partiklar, större matbitar som småfisken *förhoppningsvis* inte dras till. Såklart kan dem komma in på mäskplatsen, men matiga beten mättar småfisken snabbare än vanligt ströbrödsmäsk, samt att vanligt ströbrödsmäsk lockar tills sig småfisken grymt mycket snabbare och håller dem där en längre tid. En salig blandning av pellets (8mm trout/halibut-pellets), hampafrön, och majs mäskar jag nästan uteslutande med nuförtiden.

Kommentera

Har en sjö hemmavid som jag upplevde som extremt trög tills jag provade rent mörkerfiske med lysstav på flötet. Har inte fått en enda sutare annat än i mörker trots att dom är på plats i dagsljus. Kanske något att prova?
          Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Hmm, ska testa era tips. Det är dock en östersjö-vik som är mycket näringsrik och jag misstänker att de har så mycket att äta att de har blivit kräsna

Kommentera

Så kan det ju mkt väl vara. Bra födotillgång kan ju mkt väl försvåra fisket, då får du trösta dig med att när du väl får något kommer fisken sannolikt att ha bra kondis.

Har du mkt småfisk på plats hade jag personligen fiskat med stora beten, om det är möjligt. räkor (hela), kikärtor, bönor, boilies osv.

Kommentera

Mycket småfisk ^^ om jag sa att det efter 3 dagar av mäskning med kycklingfoder och majs stod tusen löjor vid platsen skulle jag inte överdriva alltför mycket

Kommentera

Skippa svinfoder och annat finkornigt om du har problem med småfisk. Kör bara med partiklar och större beten i så fall.
                  Det hade varit mitt tillvägagångssätt åtminstone

Kommentera

Lite sent tillbaka i tråden igen. Mäskade med kikärtor odl i 4 dagar. Hade mete ute i över 50 spötimmar. Ingen sutare, 1 liten id. Är lite bitter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 050 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art