Kräsna sutare( eller är jag bara dålig)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräsna sutare( eller är jag bara dålig)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte vad du kör för mäsk men pröva lite olika köpmäsk, jag har märkt ganska bra skillnad på hur aggressiva dem blir på att testa o käka ens bete när jag bytt ut köpmäsken mot annat, champion feed för karp/mört har jag kört senast istället för sutarkungen o tycker dem blir mer på hugget av det. Värt o testa om fisket står stilla. Värt o testa är kanske någon smaksättning på majsen t.ex, inte testat själv men hört att det kan ge resultat.

Skitfiske!

Kommentera

Jag har inga direkta höjdar erfarenheter utav Sutarfiske, men vad jag har lärt mig utav att titta på alla fiskeprogram med Matt Hayes är att Sutaren ibland vill ha ett stort bete som lockar den till att ta. En riktigt fet stor mask tex, eller vissa andra dagar, ett par Casters eller Maggots på en 14 krok, som bara råkas sugas upp i munnen utav misstag. Först och främst föreslår jag att du fiskar med PVA, precisionsfiske dvs! Ditt krokbete kommer då att ligga mitt i den lilla mäskhögen, och då kommer Sutaren att tvingas att ta ditt krokbete, den kommer inte kunna undvika det. Att mäska som en galning ger fisken bara mer valmöjligheter, har du bara en liten mäskhög så har den bara en valmöjlighet!

Kommentera

Alltså jag tvivlar inte på att era metoder är överlägsna (det är inget större fel på mina riggar dock) men när fisken inte ens äter högar med mat som bara ligger o väntar vad ska man göra? ^^

Kommentera

Har aldrig fiskat riktat efter sutare har bara fått dom som bi fångs när jag har metat abbore nära botten med riktigt fet daggmask, kan ju vara värt att prova.

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
            Alltså jag tvivlar inte på att era metoder är överlägsna (det är inget större fel på mina riggar dock) men när fisken inte ens äter högar med mat som bara ligger o väntar vad ska man göra? ^^
            Hur ser dina riggar ut? (lintjocklek, krokstorlek, flöte etc.)
            Hur presenterar du betet?

Det finns några misstag att göra... Fisken kanske har nappat utan att du märkt det.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Hur många gånger har man inte suttit med flötet i en formlig jacuzzi av sutarbubblor, men ICKE?? Frustrerande är bara förnamnet! Så där var det ju till exempel i Antorpa i begynnelsen. Vart annat när dom i princip la av med flötmetet och började köra bolies och nedskalade karpriggar istället.
              Förvånansvärt ofta "lyckas" i alla fall JAG övermäska platsen, trots att jag borde veta bättre. Lin-napp som tusan av sutare som simmar förbi med trynena nedtryckta i mäsket, men nada krokad sutare brukar bli resultatet.
              Du HAR verkligen sutare på platsen va?
              Man ska aldrig säga alltid, men i så fall bör det visa sig i form av de klassiska "sutarbubblorna". Ibland är det, som du säger, så oerhört näringsrikt i vattnet där man fiskar att det kan vara svårt att "konkurrera" med hjälp av mäsk. Fast en eller annan rackare brukar man ändå få in...
              Hur ser botten ut där du fiskar? Ibland kan det vara en bra idé att ta med sig en kratta med långt skaft och helt enkelt kratta upp en fläck i nate-mattan på botten och mäska där. Dels virvlar man upp en massa gott på platsen och dels blir den "något annat" än det övriga runt omkring.

Kommentera

Det var en till sak som jag tycker är underlig, jag har sett sutare rulla i ytan och stryka tunt vasskanterna inne vid vår båtbrygga men jag har aldrig sett sutarbubblor där över huvud taget.

Kör 0,10 flät o 0,18 nylon och krokstorlekar mellan 14 och 8. Har testat både frilina, flötmete och bottenmete med olika riggar jag sett här på fs och i fiske för alla.

Det är en östersjövik, ganska grund, tångbevuxen och dyig botten på platsen i fråga.
                Senast ändrad av Atomic; 2012-08-05, 13:38.

Kommentera

Jag fiskade sutare igår. Bubblor lite varstans... men de ville inte nappa. Jag fiskade med en s.k. shotgun pellet feeder.

Fast med mycket tång på botten så är flötmete bättre.
                  Andreas, har du hittat några heta gluggar i sjögräset att presentera betet på? Det kan vara svårt för sutaren att hitta ditt krokbete om du hamnar mitt i salladen.

Någon nämnde att användning av en kratta kanske hade hjälpt i ditt fall. Testa det.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-08-06, 14:03.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Testa att mäska ordentligt med majs och skippa ärtorna. Fiska sedan med majs+maggots i skymning och gryning.
                    sigpic

Kommentera

Sutare behöver inte bubbla, har varit med många gånger att det inte bubblar alls men ändå fångat mängder med sutare. Olika från vatten till vatten.

Många ger tipset att mäska mycket, detta kan locka in fisk men kan även få motsatt effekt att fiskarna blir för upptagna med mäsket. Om man mäskar mycket med hampa eller småpellets har jag upplevt att fiskarna blir selektiva på dessa och svåra att lura. Lite och ofta brukar vara en bra melodi vid mäskning. Svårt att ta upp mäsket när det väl är i sjön om det inte nappar. Börjar det att nappa om du mäskat lite så är det enkelt att slänga i mer.

Mina hetaste tipps är satsa på gryning, mäska lite och ofta på en tight plats samt om du är osäker på om botten är ren kratta en liten glugg. Kratta kan vara hett i vatten även om botten är ren då du drar upp massa småkryp samt grumlar upp. Sutare brukar inte skrämmas av krattan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 028 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art