Rovfiske efter abborre!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rovfiske efter abborre!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rovfiske efter abborre!!

Hej!

Igår tog jag en promenad runt kanalen i Malmö. Där fanns mycket folk som fiskade efter den abborre som kommer in i kanalen nu på hösten. Abborren kommer in kommer från samma ställen som den grova abborre som simmar upp i Lödde å och Sege å varje höst. Problemet är att det inte finns någon reglering av hur mycket fisk man får fånga i Kanalen och i Sege å. Lödde å som är betydligt svåråtkomligt har regler som säger att max 3 abborrar per person och dag får fångas, ett bra initiativ!

Tillbaka till historien från igår. Människorna som fiskade där fick massor av abborrar, både små och stora(kilos klassen) och behöll allt de fick upp. På frågan om vad de skulle med all abborre till fick jag svaret att den bl.a. skulle säljas till vänner eftersom deras frys redan var full!! Pratade med en annan om C&R men det tyckte han hördes dumt, 21 stycken abborrar hade han fångat kvällen innan med en topp på 1,2kg, allt ligger nu i hans frys. Om man skall fånga någon själv måste man nog ut nu...innan den är slut..blir kanske en tur ikväll...men då är det 100% C&R som gäller. Missförstå mig inte, jag äter gärna abborre men inte fångad i Kanalen eller i Sege å.

Detta beteende genomsyrar mycket av mina upplevelser runt Malmö. Vid vårfisket efter havsöring i Sege å har jag sett personer fånga ett 10 tal havsöringar, både fina fiskar och helt utlekta, alla slås ihjäl och går till frysen. Det värsta jag sett i Sege var när en person fångat ett 20 tal stora idar (1-2kg) lagt dem bakom sig och sen lämnade platsen. På frågan varför han inte släppte tillbaka fisken om han ändå inte skulle behålla den blev svaret "Skit du i det!!"

Sorgligt med sant!

Bakom varje spö finns en mink men somliga minkar är mera minkar än andra!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Abborre en av sveriges vanligaste arter! Den godaste fisken enligt mig. De lär nog ge sig när frysen är full eller när vännerna tar slut.
      Men du gör rätt att prata med dem. Att bara nacka för nackandet skull är otyg.

Kommentera

Skulle bara tagit idfiskarens grejor och släng i vattnet! Jag blir så extremt JÄVLA SUR på visst folk. Rena IDIOTER!
        sigpic

Kommentera

Att nack småabborre på ställen med överflöd av tusenbröder kan vara nyttigt men det du beskriver verkar ju inte som tusenbröder direkt...
          Fanns det någon möjlighet att rädda nån id..?..jävlar.....

Kommentera

Hej!

Förstår dig som tycker att abborren är en mycket vanlig fisk men faktum är att abborresamlingar av den kalibern som finns har i trakterna är ovanliga. De stora abborrarna är känsliga för överfiskning då de växer mycket långsamt och därför måste det värnas om beståndet. Blir mest ledsen när man ser det för det finns ingen möjligthet att få dem(de som fiskar på detta sätt) att ändra beteende. Jag har också gjort många misstag, som att ha alldeles för många och stora mörtar i en spann till alla dog. Var dock yngre och ovisare(till skillnad mot nu??) då och blev tillsagd av en äldre fiskare att inte göra på detta sätt. Skamsen som man blev gjorde jag aldrig om misstaget!

Det var några år sen det med idarna men har för mig att jag inte släppte tillbaka någon i vattnet så de var nog döda. Vidare när det gäller Sege å så är det fiskeförbud en bit ut men det är det inte många som bryr sig om. Vissa vet inte om det och uppskattar när man talar om reglerna...andra blir skitarga och hotar en. De enda som man kan ringa är polisen men hur mycket prioritet har ett sådant ärende?? Kommer väll snart att bli nerslagen om man fortsätter att käfta...men men...hoppas inte...kan ju inte låta bli!!

Tight lines!!

Kommentera

Finns det inga regleringar av fisket i sege å? är inte det ett fiskevårdområde?
              Skanky fishi`n in the ghetto is hard but..........

Kommentera

Var i kanalen stod de?? körde de vanligt flötesmete med mask eller?

Jag tycker att det är samma sak som med de som drar upp alla småtorskarna, C&R har de tydligen aldrig hört talas om, nej fan är torsken 10 cm så behåller de den med.

Kommentera

Ursprungligen postat av vattenvarg
                  Finns det inga regleringar av fisket i sege å? är inte det ett fiskevårdområde?
                  Finns lite allmänna bestämmelser som att man inte får fiska utanför yttersta bron samt vid golfbanan. Fisket är gratis...så är det...

De flesta stod precis vid polishuset och däromkring...var nog c:a 10 personer som fiskade där.

Tight lines!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art