Teorier om månen och fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teorier om månen och fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teorier om månen och fiske!

Enligt månen ska man ju kunna tyda om det är bra, halvbra eller dåligt fiske. Skulle vara roligt att höra lite olika kommentarer om det eller om det är bara struntprat det här med månen. Själv har jag inte upplevt det bättre eller sämra beroende på hur månen står, om den är hel eller halv.

Oavsett om fisket gått bra eller dåligt letar jag inte orsaken till detta i månens faser. Det lär finnas statistiska samband men jag har inte brytt mig om att försöka lära mig dem. Jag fiskar i stället!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har inte märkt någon betydande skillnad då jag kollat av mot exempelvis ABU:s huggtabell, eller månfaserna. (Huggtabellen grundar sig väl på månfaserna...?)

Ofta har jag fått bra med fisk de dagar det enligt teorierna ska ha varit dåligt. Jag för iofs inte fiskedagbok, men brukar alltid kolla i samband med att jag ska ut, för att se om det stämmer. Hittills har det överensstämt dåligt.

Jag tror att det är viktigare med lokalkännedom och kunskap om fiskens beteende än månfaserna. Laken har väl iofs påvisats röra sig mindre då det är fullmåne, så eventuellt finns en liten effekt även på gädda och abborre + andra arter, men dessa jagar ju på dygnets ljusa timmar (vanligtvis).
      www.hellfish.se

Kommentera

det där är ungefär som att man inte ska gå under stegar eller att man ska spotta över axeln då man ser en svart katt hehe samma princip iaf

Kommentera

Hur månens faser inverkar på fisket har jag själv inte kollat. Men med ett betydande undantag, sommarfisket efter öring kvällstid i norrland (skogs/fjällområdet) och sommarfiske efter stor gädda, kvälls/nattid. Många har fö ju helt annorlunda erfarenheter än mig på det området. Håller själv dagarna före och under fullmånens topp som mycket heta tider, nästan bombsäkra på stor fisk. Tror att det är jaktljuset som avgör, trolskt skyggigt sken. Det är påtagligt på vissa grunnor att fisket når sin topp vid fullmåne och sedan dala. Jag och min kompisar har tagit vårat personbästa på gädda då. Oerhört spännande att se storgäddorna markera sin närvaro genom att volta innan de placerar sig. Från min båt har det i sällan tagits en gädda under metern då. Skulle tippa på typ några få procent. Till saken hör att vi vetat de exakta ståndplatserna. Jag har även tagit mina två största norrlandsöringar i fullmånens sken, fö på exakt samma plats men med några års mellanrum. Insjööring. Men andra har ju som sagt andra erfarenheter.

Kommentera

jag säger att de e bullshit sen får ni tycka va ni vill men jag tror de e falskt
            //Me

Kommentera

Som sagt, tror det är ljuset som avgör, bra jaktljus. Mina exempel tror jag inte funkar en helt molnig kväll.Alla fiskar är tagna på ytligt fiskade vobbler, över bestämda ståndplatser. I icke fullmåne kunde det stå mindre fiskar där typ 4-5 kg,s gäddor eller 1-2 kg,s insjööringar...men inte under fullmåne de vågade sig inte dit då...

Kommentera

Tror bestämt att det hänger ihop med månen. Månen påverkar vatten "ebb/flod"
                Det är även dokumenterat att människan påverkas av månen, fler mord och andra obehagliga saker händer när det är fullmåne.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabriel
                  Tror bestämt att det hänger ihop med månen. Månen påverkar vatten "ebb/flod"
                  Det är även dokumenterat att människan påverkas av månen, fler mord och andra obehagliga saker händer när det är fullmåne.

Med tanke på alla illdåd och svåra olyckor som hänt den senaste tiden är det väl bäst att man barrikaderar sig i någon bunker nästa vecka då.

Jag säger bara pass upp för torsdan den 28:e!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tror mer på att betesfisken styr gäddorna mat"instinkter"...
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art