Har jag för kraftigt spö till abborren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag för kraftigt spö till abborren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testade med ett UL-spö på upp till 10g nu. Fick dock bara en abborre på några hekto och en pyttegädda men det blev skillnad på känsla. Abborren på några hekto kändes lika bra som den på kilot med L-spöt.
    Kändes lite krystat att slänga iväg betet med UL-spö, man får sätta på dom minsta fiskarna men annars var det bara frid och fröjd.

En liten fråga bara gällande metet. Idag var det trögt, fiskarna verkade vara där men inte riktigt vilja ta.
    Massvis av tillfällen så började flötet hoppa upp och ner på vattenytan. Ibland for det under försiktigt men kom upp lika snabbt.
    Trots att bygeln var uppfälld så var det väldigt försiktigt.
    Vad är det som händer då flötet hoppar så där? Det liksom guppar kraftigt i vattnet. Vad händer under ytan?
    När flötet går ner under ytan men kommer upp lika snabbt så spottar ju fisken men detta hoppande vet jag inte vad det är.

Undrar även om spottandet kan ha att göra med för stor enkelkrok? Tror att jag har str 2.
    Tafsen är bara en enkel fluorcarbon på 0.45

Kommentera

De att flötet hoppar o typ vibrera i ytan kan ju vara löjor o spigg som är o nallar på masken. Brukar hända när jag metar. Drar jag upp metet så är det inte sällan att 1-2 spigg bitit sig fast i masken.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Undrar även om spottandet kan ha att göra med för stor enkelkrok?
        Abborrarna måste självklart få in kroken i käften för att sitta men dom är ena glupska rackare så det lär inte va problem, prova göra ett mothugg när flötet dyker lite så krokar du oftast dom.

Om flötet bara rör sig lite i ytan är det säkert som sagts ovan något annat som är där och pillar på betet, ev att krok eller lina rör vid något i vattnet som påverkar, räcker med lite gräs eller något sådant för att framkalla rörelse i flötet.

0:45 är dock lite överdrivet, tycker inte du skall gå över 0:30 det är borre du fiskar inte 10kg laxar

Kommentera

Måste förtydliga att det är levande betesfisk jag metar med och inte mask. Mycket små betesfiskar så jag tror inte att det är dom själva som orkar dra i flötet.

Kroken får dom in, sitter så fint i mungipan och den på 2hg hade kroken långt in i munnen. Men funderade ändå på om den märktes för mycket kanske.
          Abborren är ju väldigt glupsk som sagt och därför är det lite konstigt att dom fjantar så. Ibland dyker flötet härligt bestämt men oftast dyker det och kommer upp igen lika snabbt.

0,45 kör jag med tanke på att det kan vara gäddor i farten ibland. Duger säkert med 0,30 men jag får göra slut på denna spole innan jag byter. Kan det vara den överdim tafsen som leder till spottandet?

Kommentera

Man får väl inte agna med levande betesfisk?

Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Måste förtydliga att det är levande betesfisk jag metar med och inte mask. Mycket små betesfiskar så jag tror inte att det är dom själva som orkar dra i flötet.
              Läs länken ovan och följ lagen

Annars tror jag du skall börja agna med mask istället så spottar inte borrarna ut dina betesfiskar, ibland kan det tom. va så att dom spottar masken om man har ett för stort flöte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 014 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art