Ha ni några "turprylar" eller maskotar när ni fiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ha ni några "turprylar" eller maskotar när ni fiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ha ni några "turprylar" eller maskotar när ni fiskar?

Det mesta fiske blir allt mer "teknifierat" med avancerad ekolod och dylikt. Samtidigt så blir vi fiskare allt mer insatta i fiskets biologiska och ekologiska förutsättningar, och teorier om temperaturer, vindriktningar, månfaser, ljusfaktorer och betesfärger står som spön i backen, både här på FS och i fiskepressen.

Men trots detta finns det fortfarande en ganska stor faktor som vi inte kan förklara. Varför vissa saker funkar en dag, men inte en annan. Varför grymt bra fiske kan uppstå under tillfällen då det enligt teorierna är helt "fel" förutsättningar. Denna stora oförklarliga faktor brukar väl oftast kallas för slumpen. Och pratar man om slump, så följer automatiskt begreppet "tur". Att tur och slump trots allt är en ganska stor faktor inom fiske har väl medfört att fiskare (både sportfiskare och yrkesfiskare) av tradition anses vara ganska vidskepliga.

Så därför undrar jag om ni har några turprylar eller maskotar som alltid får följa med på fisketurerna? Kanske en plastsmurf från när man gick i lågstadiet, en viss keps eller ett gammalt turdrag som bara får följa med men aldrig används länge.
    Eller kanske någon "turritual" som att alltid kliva i båten med vänster fot först, någon liten ramsa till högre makter eller att pussa betet?

Låt de vidskepliga bekännelserna flöda!!

Har en 6500 CS Mag Elite som alltid ligger i väskan.. Den har levererat så mycket fisk genom åren att jag fått för mig den måste med...

Kommentera

I den gamla träekan hade jag ett ställe i sidoborden där knivspetsen alltid skulle sitta intryckt. Det fanns naturligtvis en del praktiska skäl till att kniven sattes fast just där och just så men då den var på rätt plats fiskade jag bättre ... så var det bara.

I dagens plastbåtar går det inte att ostraffat hugga in kniven i båtsidan och resultatet eller om man så vill, det uteblivna goda fiskeresultatet, visar att kniven ska sitta på rätt plats och på rätt sätt för att det ska bli något!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag kan ju själv bekänna att jag har utvecklat en ny "turpryl" under våren/sommaren. När jag i maj tog mitt nya PB på abborre (1,5 kg) så hade jag på mig en 8-9 år gammal bandtisha (Desmond Dekker 007). Denna t-shirt har även gett mig ett nytt PB på gös (blygsamma 3,38 kg, men iaf ett pb). Alla gånger jag har haft denna tisha på mig har jag haft ett bra fiske. Jag har bara gjort en tur utan den sen jag upptäckte dess "magiska krafter" och då blev det noll och intet. Så numera är den alltid på

Kommentera

ja får inte fisk om jag inte har min lundgrens vintermössa med maj.

Kommentera

Tog en ok båge under ett mkt trögt fiske i övrigt med mitt nya flugspö. Så det gav ju en fin känsla direkt. Annars är väl min gamla camouhatt en klenod som brukar ge en skön känsla. Viktigt att prylar och kläder känns bra, fiskar bättre då. Värsta som finns är när något känns avigt eller kass, då stör jag mig på det och fokuserar sämre på fisket. :-)
            sigpic

Kommentera

Är väl ingen riktig turpryl egentligen men har alltid med mig min bortgångne pappas gamla Abumatic rulle liggandes i lådan, som sagt kanske ingen turpryl men känns bara rätt att den ska vara med där ute på sjön.

Kommentera

Jag får alltid fisk när jag inte har med mig håv eller tång, räknas det?

Kommentera

Jag har en sten där det står "Världens bästa pappa" på. Den är alltid med i väskan. Glömmer jag den någon gång så fiskar jag sämre. Blir en olustig känsla nästan.

Fick den av min Sambo då vi fick vår dotter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Jag får alltid fisk när jag inte har med mig håv eller tång, räknas det?
                    Det där känner man igen:P man kan ge sig fan på att man får STOR fisk om man glömt håven:P . Har testat att lämna håven hemma men det ger inte riktigt samma resultat som att glömma den..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art