Storlek på gäddwobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på gäddwobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Ibland känns det som att har gått lite troll i den här "the bigger the better"-trenden bland gäddfiskare i Sverige. Att betena ska vara så stora som möjligt och gärna väga uppåt ett halvkilo så att man måste använda utrustning à la djuphavsfiske...

Personligen har jag aldrig varit med om något fiskepass där det tydligt har visat sig att större beten gett fler eller större gäddor än mindre beten. T.ex. om den ena kör med Big Bandit och den andre med Buster. Däremot har jag varit med om motsatsen, dvs att gäddorna har börjat hugga först när man gått ner lite i storlek från det största man haft i beteslådan.
    Absolut! Håller med dig där, har upplevt precis samma sak. För övrigt har jag tagit båda mina 8+ på beten som är 15 cm.
    (Buster Jerk shallow runner & Relax Kopyto 6')

Kan vara helt tok dött när man står och drämmer in Bulldawgs och 23 cm shad jiggar och sen byter man till en mesig Buster II eller liknande och dom börjar hugga som galna.

En till händelse är att i våras så fiskade vi efter grovgädda (gör man väl alltid?) och jag stog och kastade med 6' jiggar medans polaren körde med en liten sunkig twintail med enkel krok. Jag kastar först och jiggar av ett område mellan två ned fallna träd för att se om man fastnar. Kommer igenom utan problem. Han kastar ut ca 2 meter till höger om vart jag just jiggade mig igenom. Smackar på en 10,6 kg bit på 115 cm direkt... Antar att jag triggade den lite.. men den valde att hugga på ett bete som är ca 8 cm istället för 15 cm....

Kommentera

Jag tycker inte man kan säga att big bandit och busterjerk är två beten i olika storlekar. I mina ögon är de i stort sett samma bete. Tror de triggar i stort sett samma fiskar. Samma vad gäller en 8 eller 15 cm jigg. Förmodligen hamnade den lilla bara väldigt nära och utlöste ett reflexhugg eller hade mindre skalle som gjorde den långsammare och därför mer lättfångad? Sen har ju shadar lite mer vibration i sig än curlys vilket kan upplevas mer lättfångat för en trög gädda.

Sen TROR jag att större beten lockar större fiskar.

Själv föredrar jag större beten, men små beten fångar ju också stora fiskar. Ett gissel det här. En sak som är säkert är att det är bättre att fylla lådorna med beten i en och samma beprövade färg som har olika karaktär än samma bete med 34 olika färger.

Kommentera

Fiskar ofta större wobblers 12 cm och uppåt när det är hyggliga förhållanden när det är trögt brukar jag välja mindre beten vilket ofta funkar bäst då.

Kommentera

Om det bara finns småfisk i ett vatten som typ tusenbröder, löja och småmört så känns beten runt 15cm ganska lagom. Om det däremot finns gott om brax, sutare, sik, stor mört och abborre, lake eller andra stora betesfiskar så kör jag med beten på 20-50cm. Största wobbler jag har är ett par stycken på 40cm+. Har fått mycket fisk på Bulldawg super magnum (pounder) och den är ju 50cm...
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Både mina största, och flest antal gäddor och gösar är tagna på en 15cm swim whizz, levererar både vid trolling och kast, och får betydligt större fisk på den än på mina monstervobblers. (Har en drygt 25år gammal sw jag förmodligen tagit mer gädda på än samtliga andra vobblers tillsammans.)
            (Tvåa på (bonus)gäddtoppen är formodligen röd reflex 12g, som jag tagit många bjässar på, under abborrfiske.)

Fiskar du där det finns stor gädda, kommer den även ta på ett litet bete, dessutom tar jag snipor med 30+ cm vobbler mest hela tiden.

Så storleken har ingen större betydelse, färg och djup har!

PS. Under göstrollingen igår natt så tog jag två abborrar på 2-4hg på bomber26a och buster deep, dom var knappt större än vobblern. Kanske revirbeteende, kanske testosteron.
            Senast ändrad av disco_fisko; 2012-07-25, 14:10.
            Rise robots rise

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 014 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art