Storlek på gäddwobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på gäddwobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på gäddwobblers

Hej, hur ska man tänka då man väljer storlek på sina wobblers?
    Ja, vad är det egentligen som avgör storleken? varför köpa en 19cm istället för en 13cm i samma modell osv...

hur stor är eran största wobbler och hur liten är den minsta, har det att göra med vilket vatten ni fiskar i?
    Skulle ni tänka annorlunda om det var ett annat vatten? och vilken storlek har ni upplevt levererar mest samt vilken levererar störst?

Tycker att jag fått ut bra modeller och hyfsat varierade färger så nu är det väl mest storleken som är mitt bekymmer.

det finns så mycket att välja på och man vill ha så bra och varierad beteslåda som möjligt, så snälla hjälp mig

här kommer den nya inköpslistan, det enda som jag ändrat är färgen på Swim whizzen och modellen på Zalt samt infört priserna.
    Click image for larger version

Name:	Inköpslistan.png
Views:	1
Size:	728,1 KB
ID:	1811142
    går även bra att tipsa om det finns något ställe man kan handla billigare på (även fast detta är nog så billigt, vad jag tycker iallafall)

Se denna tråd för att komma till gamla Inköpslistan http://www.fiskesnack.com/forum/show...%C3%B6pslistan
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Jag kör med wobblers mellan 16-26cm, mest runt 20cm. Jag vill ha STOORA gäddor, så småwobblers är inget för mig

Kommentera

Jag har väldigt blandat. Allt från 5cm-26cm. Fått stora gäddor på både stora o små wobbler. Så de med att stora beten ger stor fisk tycker inte jag stämmer. Inland vill dom ta dom stora wobblerna o ibland dom små. Sen är ju gången viktig oxå. Vissa vaggar lite lugnt i vattnet medan andra vibrerar väldigt intensivt.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Nu så nämner jag bara storlek för gädda eftersom det är det jag huvudsakligen fiskar.
        Det är mkt sällan jag använder mindre wobbler än 15cm till fisket efter gädda. Gäddan vill lätt komma åt sitt byte och göra av med så lite energi som möjligt under sina jakter så jag tror på att den hellre väljer en stor grillkorv framför en liten prinskorv
        I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
          Nu så nämner jag bara storlek för gädda eftersom det är det jag huvudsakligen fiskar.
          Det är mkt sällan jag använder mindre wobbler än 15cm till fisket efter gädda. Gäddan vill lätt komma åt sitt byte och göra av med så lite energi som möjligt under sina jakter så jag tror på att den hellre väljer en stor grillkorv framför en liten prinskorv
          Varierar säkert från ställe till ställe. På vår o höst tycker jag större wobbler med lugnare gång är bättre. På sommarn verka de inte spela så stor roll. Viktigaste är att hitta rätt djup. En av mina bästa wobbler är en bomber 15a.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det jag upplever vara avgörande för betesvalet är vad dom har på menyn för tilfället. Maten vandrar runt en del så vid olika tider på året äter dom lite olika saker, storleken bör helt enkelt matcha det dom äter för tillfället och helst uppföra sig som en skadad och oförsiktig individ.

Och andra sidan ver jag dom som nöter bigbandit året om och får lika mycket fisk för det, lika stor också för den delen.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

I regel får man mer fisk på mindre wobbler men storleken på gäddan är sämre .

Jag använder mest Zalt 19 cm svävande eller sjunkande . Tyvärr är kvaliteen på Zalt så dålig så att svävande betena sjunker också .

Trollar man spelar det iof ingen roll då dom ändå rör sig bra.

Zam 22 cm och Swim wizz 500 är 2 andra bra betena .

Till gäddfiske använder jag väldigt sällan flytande wobbler då jag tycker svansbeten gör jobbet mycket bättre på grunt vatten .

/Fredrik

Kommentera

Vid trolling så kör jag med stora året runt (typ Westins jätte) Skrikigare färg på våren bara och nerblyat med ett päronsänke över djupare vatten på sommarn och naturtrognare färg på hösten. Funkar fint i min sjö. Har fått allt mellan typ 5hg - 8,8kg

Kommentera

Stora wobblers helst, men kör även ibland 12cm. Största jag har är på 28 cm.

Kommentera

Ibland känns det som att har gått lite troll i den här "the bigger the better"-trenden bland gäddfiskare i Sverige. Att betena ska vara så stora som möjligt och gärna väga uppåt ett halvkilo så att man måste använda utrustning à la djuphavsfiske...

Personligen har jag aldrig varit med om något fiskepass där det tydligt har visat sig att större beten gett fler eller större gäddor än mindre beten. T.ex. om den ena kör med Big Bandit och den andre med Buster. Däremot har jag varit med om motsatsen, dvs att gäddorna har börjat hugga först när man gått ner lite i storlek från det största man haft i beteslådan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art