hjälp att hitta gäddorna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp att hitta gäddorna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp att hitta gäddorna

Tjenis alla storfiskare!
    Nu när fisket blivit sämre på mina vanliga fiskeplatser så for jag till en sjö (kallas för träsk) som jag har nära till, jag har hört att dom fått stora gäddor där för många år sen och en kille som bor i byn fick en på 7kg.
    i sjön finns braxen, mört, gädda och abborre.
    har inget ekolod men sjön är djup som fan och inte så stor , lerig/sump botten och mycket näckroser men lite vass. har bara tillgång till en roddbåt men har massor av tid så jag tänkte höra om ni tror att det finns några stora gäddor och hur jag ska gå till väga för att landa dom, har testat att ro drag , fiska av kanter osv men vill komma ner på botten , kan det funka om man segar runt med båten och typ "vertikal jiggar" ? eller vart tror ni att fiske befinner sig? har ingen aning då jag bara fiskar i åar och sjöar jag fiskat i sen jag var liten bubb.
    Sist vi va där så kom det en gubbe som bor brevid sjön och sa att dom fått en gädda på 11kg i en "jäsha" eller nått dylikt.

justja vattnet är brunt och skitigt också, om det har nån betydelse.

Kommentera

brunt och skitigt, det låter som "hemma i byn"....
      vad jag än hänger på linan är det osynligt så fort det går under 0,5m.
      får bara än så länge småskit på ett djup av 1m
      gissar att sikten har en stor betydelse

Kommentera

Testa med en orange wobbler. Läste ett test angående färger på djupt vatten med dålig sikt och då var orange överlägset.

Kommentera

Alright tänkte köra med dynamit imorgon men ska köra med orange då hehe fniss

Kommentera

Du ska ha beten som gör reklam för sig! Gäddorna ska redan på avstånd få klart för sig att något "matnyttigt" är på gång.

Stora gäddspinnare ruskar om i vattnet och skapar tryckvågor och ljud som gäddorna inte missar på många många meters avstånd.

Stora skeddrag med glittertejp på eller målade i signalfärger typ julgranspynt. De flyttar också vatten och skapar tryckvågor på ett lockande sätt.

Om gäddorna håller sig nära botten kanske inte ljuset på deras djup är så märkvärdigt att de upptäcker betena som kommer på samma nivå men går betena aningen högre kommer betenas profil att avteckna sig även mot en mörk himmel.

De flesta fiskar har en mörk rygg och ljus buk. Detta för att de inte ska upptäckas alltför lätt ovanifrån mot botten och nerifrån mot himlen. Vänd på färgsättningen om du finner anledning att måla eller måla om en wobbler! Från sidan ser betet då sjukt ut och tycks ha balanssvårigheter. Det triggar rovfiskarna till hugg. Ovanifrån och nedifrån blir betet lätt att se mot bakgrunden. Skulle det sedan skramla lite om wobblern också, så kommer gäddorna att upptäcka den på håll, långt innan de hunnit se den.

Satsa på ställen som avviker från enformigheten. Dessa platser drar till sig småfisk och dit kommer även rovfisken när den är hungrig.

Den sjö jag oftast fiskar gädda i har ett siktdjup på mindre än en meter och vattnet är grumligt och mörkt. Botten är täckt av dy och i stort sett död. Men där det finns grund, vassruggar, berguddar och fläckar ute i sjön med näckrosor eller andra vattenväxter, där finns också bytesfisken och storgäddorna är då inte långt borta. Svårigheten är att övertyga dem om det nyttiga i att bita i ett stort Utö-drag eller en Mörrum-spinnare.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 096 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art