Erfarenheter av Doftmedel vid fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Doftmedel vid fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har väl till och från använt doftmedel, och som vanligt har man inte nöjt sig med en variant... numer blir det dock endast till abborr/gösfisket.
    Och visst fungerar det....ibland,men precis som allt annat så fungerar det inte alltid och ibland är det faktiskt till det sämre,även
    om det nu inte är så ofta när det gäller doftmedel,men det händer faktiskt...Och nåt riktigt revolutionerande tycker jag dock inte att doftmedlen är...ofta hjälper det lika bra att bara byta bete...
    Jag tror man gör en stor miss om man har en övertro på än det ena och än det andra när man fiskar...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tycker det gör skillnad när man använder doftmedel främst för att det förlänger tiden för mothugg, men man måste ju tro på det själv.

Hittade en skala över fiskars känslighet för doft på Bass Pro,

9-10-- Catfish and Shark
      7-8 -- Carp
      6-7 -- Salmon and Trout
      5 -- Bass and Walleye
      1-2 -- Pike and Muskie

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        har väl till och från använt doftmedel, och som vanligt har man inte nöjt sig med en variant... numer blir det dock endast till abborr/gösfisket.
        Och visst fungerar det....ibland,men precis som allt annat så fungerar det inte alltid och ibland är det faktiskt till det sämre,även
        om det nu inte är så ofta när det gäller doftmedel,men det händer faktiskt...Och nåt riktigt revolutionerande tycker jag dock inte att doftmedlen är...ofta hjälper det lika bra att bara byta bete...
        Jag tror man gör en stor miss om man har en övertro på än det ena och än det andra när man fiskar...
        Det inlägget hade lika gärna jag kunnat ha skrivit för ett halvår sedan, men sedan dess har jag gått från skeptiskt till övertygad.

Jag har provat doftmedel som haft sämre, i princip ej märkbar, effekt också så det gäller att våga prova runt litegrann för att hitta det som funkar. Jag tror tyvärr att många inte ger doftmedlen så många chanser och kanske bara testar ett fabrikat. Märker man då ingen effekt så blir ju slutsatsen att doftmedel per definition inte funkar...

Man ska inte ha en övertro på något - det finns så många faktorer som spelar in för ett bra fiske. Men ger man doftmedel en rejäl chans så vet jag (numera) att det förbättrar fisket avsevärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seize the Day Visa inlägg
          Det inlägget hade lika gärna jag kunnat ha skrivit för ett halvår sedan, men sedan dess har jag gått från skeptiskt till övertygad.

Jag har provat doftmedel som haft sämre, i princip ej märkbar, effekt också så det gäller att våga prova runt litegrann för att hitta det som funkar. Jag tror tyvärr att många inte ger doftmedlen så många chanser och kanske bara testar ett fabrikat. Märker man då ingen effekt så blir ju slutsatsen att doftmedel per definition inte funkar...

Man ska inte ha en övertro på något - det finns så många faktorer som spelar in för ett bra fiske. Men ger man doftmedel en rejäl chans så vet jag (numera) att det förbättrar fisket avsevärt.
          Vilket har funkat för dig isf? :-)
          sigpic

Kommentera

För mig har doftmedel från tillverkaren Bioedge varit överlägsna, har testat 6 olika dofter hittils men det finns många fler. Jag kör deras oljor till jiggar (blandar i lite olja tillsammans med jigg en ziplock-påse så att jiggarna verkligen suger åt sig av doften) och deras stift till wobblers mm.

Kommentera

Ok. Nice
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Seize the Day Visa inlägg
                Har nu sedan i början av året introducerat olika doftmedel på allvar i mitt fiske och hittills haft riktigt bra erfarenhet av dessa.

Efter lite allmän skepsis började jag med lite olika fabrikat av doftmedel som Bioedge och Megastrike till isfisket efter tips här på Fiskesnack. Jag tyckte redan då (men baserat på endast några få isfiskepass) att huggfrekvensen ökade och kanske framför allt att krokningen underlättades då fisken högg mer aggresivt.

Har nu under vår och försommar exprementerat alltmer med doftmedel till Gösfisket (Vertikal/Dropshot) och Gäddfisket (Trolling).

Jag kan bara konstatera att doftmedel har varit en ren revolution för mitt fiske!
                På ungefär samma antal fisketimmar som förra året (i samma vatten) har jag ökat antalet landade Gösar med ca 60% och Gäddor med mer än 50%!! Det har generellt varit klart fler hugg men framför allt än känslan att fisken attackerar betet mer aggressivt och håller betet längre när jag använder doftmedel, vilket gett en klart bättre hitrate vid krokning.

Visst kan det finnas andra förklaringar till mitt facit, som fiskeförhållanden mm men vad jag har hört från andra så har fisket generellt varit trögare i år. Jag har också använt ungefär samma typ av jigg och wobblers i år som jag gjorde förra året.

Jag är numera en övertygad anhängare av doftmedel och det trodde jag aldrig...
                Det vore kul att höra om andra har samma erfarenheter som jag.
                Har du märkt om vattentemperaturen har haft betydelse när du kört dina tester?

Kommentera

Svårt att säga för jag har inte haft så bra koll på vattentemperaturerna. I vilken mån vattentemperaturen påverkar avsödringen/ spridningen av dofter har därför svårt att svara på.

Men för mig har de iallafall funkat jättebra både vid isfiske och under fisket under våren och försommaren.

Kommentera

Köpte en tub Trigger med en gös på.. Skiten luktar powerbait och innehåller glitter. Funderar på om vanlig powerbait deg kan va lika bra som den. Va tvungen att börja någonstans för att eventuellt göra mig av med mina skeptiska tankar. Märker jag ingen skillnad så blir det antagligen inte att jag göder fiskebutikerna mer med att köpa doft från dom. Men som tidigare skrevs så finns det ju ett flertal märken som bör testas innan man sågar det.. hmmm
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag hade samma erfarenhet i början när jag köpte en billig spray. Gav det dock lite tid och provade lite olika och känner helt klart att jag har bra effekt av det nu, specellt när det är lite tjurigt. Är det någon som har någon favorit för havsöring?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 015 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art