Erfarenheter av Doftmedel vid fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Doftmedel vid fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter av Doftmedel vid fiske

Har nu sedan i början av året introducerat olika doftmedel på allvar i mitt fiske och hittills haft riktigt bra erfarenhet av dessa.

Efter lite allmän skepsis började jag med lite olika fabrikat av doftmedel som Bioedge och Megastrike till isfisket efter tips här på Fiskesnack. Jag tyckte redan då (men baserat på endast några få isfiskepass) att huggfrekvensen ökade och kanske framför allt att krokningen underlättades då fisken högg mer aggresivt.

Har nu under vår och försommar exprementerat alltmer med doftmedel till Gösfisket (Vertikal/Dropshot) och Gäddfisket (Trolling).

Jag kan bara konstatera att doftmedel har varit en ren revolution för mitt fiske!
    På ungefär samma antal fisketimmar som förra året (i samma vatten) har jag ökat antalet landade Gösar med ca 60% och Gäddor med mer än 50%!! Det har generellt varit klart fler hugg men framför allt än känslan att fisken attackerar betet mer aggressivt och håller betet längre när jag använder doftmedel, vilket gett en klart bättre hitrate vid krokning.

Visst kan det finnas andra förklaringar till mitt facit, som fiskeförhållanden mm men vad jag har hört från andra så har fisket generellt varit trögare i år. Jag har också använt ungefär samma typ av jigg och wobblers i år som jag gjorde förra året.

Jag är numera en övertygad anhängare av doftmedel och det trodde jag aldrig...
    Det vore kul att höra om andra har samma erfarenheter som jag.

Har en fråga angående detta. Aldrig provat och har som du varit väldigt skeptisk. Men antar att även jag måste testa då.
    Så till min fråga. Jag jiggar inte så mycket så jag vill veta vilket doftmedel jag ska köpa som sätter sig bra i wobblers? Går det att använda doft på alla sorters beten? Och slutligen, funkar det även bra för ädelfisk? Så som röding och regnbåge?

Var visst inte bara en fråga jag hade

Kommentera

Jag har testat mest på Gädda och Gös och där funkar helt klart doftmedel, skulle dock tro att det gäller andra arter också.

Jag tycker bäst om Bioedges doftmedel - de har funkat allra bäst. de har oljor som jag använder till mjuka beten såsom jigg men de har också en typ av stift som man stryker på hårdare beten. Det bästa är dock att de har dofter som imiterar mängder av beten så att man kan få precis rätt doft till det bete man fiskar med. Själv kör jag med deras Mört, Löja och Nors-dofter men det finns mängder av dofter. Finns i vissa butiker men bäst utbud har smellit.se

Lycka till!

Kommentera

Kanon! Beställde precis ett stift med mört doft

Kommentera

Då hoppas jag att du får samma positiva erfarenheter som jag haft!

Någon annan som har erfarenheter av doftmedel att dela med sig av?

Kommentera

Använder doft till gösfisket men inte gäddfisket. Vet egentligen inte varför men det har bara blivit så. Får testa även vid gäddfisket.

Kommentera

Jag gillar PRO-cure predator gel.
              Min betes blogg:

http://caesarlures.blogspot.com/

Kommentera

Har använt till torskfiske där hade det ingen effekt....

Kommentera

Kör Trigger för Gösen. Funkar kanon i en del vatten.
                  Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Har använt till torskfiske där hade det ingen effekt....

Kommentera

Fiskar mest Gös och Gädda men har på slutet börjat testa en del dropshot målinriktat för abborre också. Skitkul fiske!
                    Har testat olika doftmedel även för detta fiske och då har Bioedge Olja med Löjdoft funkat bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art