Köpa GPS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa GPS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa GPS

Har kollat runt lite bland alla olika gps:er som finns, finns hur mycket som helst att välja på. Så jag tänkte höra om någon har några bra tips på vad man ska köpa.
    Det den ska användas till är väl mestadels fiske, utmärkning av djupbranter, grynnor o.s.v. vill även kunna se rutterna man kört.Ska även användas en del vid skoteråkning samt annat friluftsliv.
    Vad bör jag köpa och vad bör jag tänka på?Har kikat lite på Garmin GPSmap 60CS och Garmin GPSmap 60C,men det kanske finns nån annan som ligger bättre i pris och funkar bra för de ändamål jag tänkt ha den till.
    Alla tips är välkommna. Kan även tänka mig att köpa begagnad ifall nån har en okej gps att sälja.

Garmin GPSmap 60C är prisvärd. Finns billigare om man inte behöver kartfunktionen. Det följer inte med någon karta till 60 modellerna, bara en grundkarta. Räkna inte med att du kan tanka hem "crackade" kartor på internet. Du kan "låsa upp dem" på datorn, men ska du ladda ner dem i GPS enheten krävs ett ID-nummer för enheten. Om jag förstått allt rätt så är skillnaden mellan 60C och 60CS höjdmätare och kompass. CS drar mer batteri för dessa funktioner. Behöver du inte karta så kolla in GPS72 eller GPS 76. Mitt personliga val skulle falla på GPS76. Går också att hitta begagnad. Annars kommer Magellan med en ny modell som ser intressant ut, EXplorist. Själv kör jag en Garmin Quest. Den är vattentät och klarar vägkartor, friluftskartan och bluechart sjökort. Använder du den i bilen har du en röst som guidar dig. Den är dyrare, men i gengäld så ingår bilkarta, laddare, bil/båthållare med ciggkabel. Den använder litiumjon batterier också, så man slipper köpa massa batterier.

Innan du köper en GPS, titta vad tillbehören kostar och vad som följer med. En "billig" GPS kan bli väldigt dyr om inget ingår.

Har kompisar som köpt 60C och med alla tillbehör och vägkarta, så hamnar den på nästan samma pris som Quest. (t.o.m dyrare)

Kan tillägga att den crackade friluftskartan faktiskt går att ladda ner i GPS-enheten. CitySelect och bluechart går inte. Om man reggar cityselect får man ladda ner den i två enheter. Här finns alltså möjlighet att du och en kompis kan dela på en licens.
    Senast ändrad av pikecatcher; 2004-10-18, 05:53.

Kommentera

Om man inte är behova av sjökort så kan Garmin 76 varmt rekommenderas. Smidig i handhavandet och funkar smidigt med Mapsource hemma på PCn. Själv plottar jag in intressanta spots, grynnor, rutter etc i lugn och ro hemma och tankar ner till GPSen och vice versa, alla ställen inplottade i fält tankas ner på datorn och sparas i kartotek allt eftersom. Mapfunktionen kanske kan vara av intresse särskilt vid trollingfiske, annars anser jag det lite overkill. Finliret gör man ändå med hjälp av ekolodet :-)

Kommentera

Jag kan starkt rekomendera Garmin 72, jag hade en sådan tidigare och den funkade perfekt, i nya båten satt det en Simrad CP 32 så då sålde jag 72:an! Mycket prisvärd!
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

I mitt fall reser jag endel i jobbet. Fick jobbet att köpa en åt mig. Naturligtvis valde jag en då som jag kan ha nytta av när jag utövar mitt fiskeintresse..

Kommentera

72s är utmärkt ingen förvillande färgskärm utan ren funktion

Kommentera

Håller med. Om jag skulle köpa en för "egna" pengar skulle jag satsa på en 72:a eller 76:a

Kommentera

Vad är noggranheten på dessa GPS då?.... jag har hört att de kan ge en felmarginal på +-20 meter vilket låter mycket om man vill hitta en liten grynntopp... stämmer detta?

Kommentera

Det varierar, ibland kommer man ner på 5-6 meter när även med en handburen GPS. En GPS med extern/kraftigare antenn är möjligtvis stabilare och mer exakt. ;em som sagt, ekolodet gör sista jobbet om man ska hamna exakt.

Kommentera

Som jag förstått så är det Garmin som gäller i alla fall, sen Garmin 72 eller 76 verkar många gilla. Men mer tips, förslag, ideér är välkommet ska kolla lite på de modellerna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art