"Stora" fiskar på UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Stora" fiskar på UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Stora" fiskar på UL

Jag är trött på alla som tror att man bara kan få småfisk på UL....det hände senast i helgen när jag fiska båge att min polare fick en regnbåge på ca 1 kilo. sen var det några brevid som kollade på när han drog upp den. och när han fått upp den så säger en av de som kollade på:"det var ganska nära att spöt gick av va?"...Vi har fiskat ganska länge med UL och vi har fått gäddor på upp till 4 kilo, regnbågar på upp till 3 kilo, m.fl. Jag tror man kan ta BETYDLIGT störr fiskar än så på UL....det är ju långt ifrån att spöt gå av!!...och på bilder i tidningar o så så är det ju bara små abborrar de visar. jag tror inte jag har sett en bild i en tidning där de fångat en stor fisk på UL.

När man säger att man fiskar med UL så tror dom att man bara fiskar abborrar på högst 0,3 kilo...det var en som frågade oss det en gång om det var UL spön vi fiskade med. ja, sa vi och han trodde förståss att vi var ute efter de där småabborrarna som han sett att vi dragit upp tidigare. sen drar jag upp en asp på ca 2 kilo...då sa han samma kommentar: "där var det var nära att spöt gick av". Vi förklarade för honom att vi hade fått upp aspar på 4 kilo
    men han trodde väll oss inte. precis då så drar polarn upp en asp på 3,1 kilo. och då blev han nog ganska chockad. Jag tycker att de borde visa att man kan dra upp lite större fisk på UL också...men det finns ju dom som inte kan landa en fisk på rätt sätt så att spöt/linan går av

Visst går det att ta stora fiskar på ul! Har tagit gädda på 7 kilo i stjärtfenan på ul... Polarn gädda på 9.8. i hårt strömmande vatten. Det tar sin tid och fisken mår inte bra av det men visst går det... Kan ju nämna att dessa fiskar inte är tagna under jakt på storgädda direkt, utan slumpfiskar vid lite lättsamt sommarfiske...

Anledningen till att ingen tar enorma fiskar på UL och att du inte ser det i tidningar är att det inte är vettigt att köra med UL-grejerna om man inte är ute efter just abborre. De pallar inte när den lite större gäddan kliver på... Det ska inte behöva ta 45 min att pumpa upp den. Iaf inte om man ska sätta tillbaka den. Alla gäddor jag tagit över 3-4 kg på ul har varit helt slut och krävt en bra stund vila för att överhuvudtaget orka ta sig iväg igen, så håll dig till abborren och regnbågen när du fiskar med UL!
    Vill ha båt!

Kommentera

har ett antal gånger dratt gäddor runt 2kg på ul från kanot. så länge man kan hantera bromsen är det inga problem alls...
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

de finns ju olika spön för ul. vissa e lite mer tåliga o vissa kanske lite mindre. sen vet inte jag vad ni har för spö.
        //Me

Kommentera

Det är klart att man kan få upp störrefisk med UL utrustning. Fisken har ingen aning vad för spö man har när man fiskar.

Men ifall man skall fiska gädda tycker jag att man inte skall köra med UL. Fisken tar stryk onödigt mycket vid långa drillningar osv. Framför allt på sommaren.
          Men ifall man fiskar tex abborre och man får på en sju kilos gädda så är det ju en bonus.

Men att spöt skulle gå av!!! Visst kan den göra det ifall man tar i för mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            Det är klart att man kan få upp störrefisk med UL utrustning. Fisken har ingen aning vad för spö man har när man fiskar.

Men ifall man skall fiska gädda tycker jag att man inte skall köra med UL. Fisken tar stryk onödigt mycket vid långa drillningar osv. Framför allt på sommaren.
            Men ifall man fiskar tex abborre och man får på en sju kilos gädda så är det ju en bonus.
            .
            Jag håller helt med, vem är det som verkar okunnig här förrsten?
            Man skall INTE fiska gädda med UL-spön. Hur kul är det att inte kunna påverka vad fisken gör utan bara så och kika på och vänta en timme tills man får upp gäddan, som i princip då redan är död. Det är liksom ingen skillnad om fisken rusar eller står still, samma känsla i spöet.

Köp ett styvare spö vilket ger dej bättre krokning, roligare fajter och gladare fisk. Det är bytydlig roligare att få en stor fisk på ett spö anpassat för fisken och då kunna känna att man tar i så det skriker men inte hjälper. En kilosborre ger UL spöet samma båge som en 10kg;s gädda. Det är roligare att få 10kg;s gäddan på ett stuft karpspö så man känner att man kan pressa men att den sticker ändå.

Men visst är det givet att det går fånga gädda på UL, hur många 10+;are är inte tagna på abborrejiggning i Lödde Å?
            //Markus
            sigpic

Kommentera

elanen

Kan inte låta bli att lägga mig i debatten. UL-fiske bygger ju på att man får en bättre kontakt med små beten. Och också kan kasta långt med mindre beten. Också perfekt när man fiskar från land där det är svåråtkomligt. Typ norrlandsfiske i buschen. Känslan är också som när man pimpelfiskar. Fast då med lite längre spö bara och från längre avstånd. Har alltid två spön med mig vid abborrjiggning. Ett Beast-Master 7 foot 10-30 gram för det tyngre jiggfisket (alltså beten som väger från 8-12 gr). Och ett UL-spö, Beast Master för vikter upp till runt 10 gr max. När fisken är trög är det UL-spöet som kommer fram. Är mycket mer känsligt och bättre att finlira med när abborren är trög. Känns då minsta pill på jiggen. Kör man för grovt som Jean Jältsten gjorde på TV häromdan. Då blir det där efter. Svårats är ju vårabborren när det är kallt i vattnet. Då är UL perfekt. Även sent höst och vinterjiggfiske är UL oöverträffat. Att som många gör kör med värsta påken efter borre. Är dömt på förhand. Allt måste anpassa till det yttersta för framgång. Som sagt att man är guide betyder inte att man kan fiska. Vilken lirare som helst kan kalla sig guide. Gamla morfar som tar med grannens småbarn till sjön och visar dom hur man metar mört är då också guide. Eller är det pengarna man tar betalt som gör att man blir guide och kunnig fiskare. MVH Gunnar J.

Kommentera

Bara att se till att du har riktigt vassa krokar och shyssta mothugg så går det ju bra med större fiskar! har själv fiskat en hel del ul. och flätlina skadar ju inte...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
                  Bara att se till att du har riktigt vassa krokar och shyssta mothugg så går det ju bra med större fiskar! har själv fiskat en hel del ul. och flätlina skadar ju inte...
                  Hur hade du tänkt dej göra mothugg med ul på en stor fisk, isf får man ju göra ett horisontellt mothugg med hjälp av rullen Kanske inte det bästa men det enda som fungerar!
                  sigpic

Kommentera

Hejsan.
                    Jag har inte haft några större problem med att landa större fiskar med UL spö.Fick en gädda 6,8 kilo med UL SPÖ. Kruxet är bara att ha tillräckligt med lina på rullen. Har även fått en gös på 3,9 kilo på den.

Mvh Jonke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 047 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art