Motorstöld - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorstöld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har funderat på någon typ av stöldskydd. Eftersom jag inte har motorbåt eller trailer så vet jag inte om mina funderingar kanske kommer lite sent eftersom någon smarting hunnit före men så här har mina tankar gått.
    Om man någonstans på tex motorkåpan hade elektoniska prylar som gjorde att endast den kåpan passade till motorn och utan kåpa skulle motorn inte gå att sälja annat än som reservdelslager, typ ta av fronten på bilradion.
    Eller att ha någon elektronisk dongel inbyggd i startnyckeln. Ingen nyckel, ingen start.
    Skulle kunna funka på trailer också.
    Eller gör hjulen till trailern lätt demonterbara men endast rätt hjul passar på hjulfästet. Ta bort hjulen från trailern och den går inte att flytta utan hjälp av stor lyftkran.
    Exakt hur det ska utföras lämnar jag åt blivande ingenjörer att lösa men nog skulle det vara bra om det gick. Marknden är växande!

Var det inte en produktutvecklare inne här för en tid sen och sökte uppslag! De här kan väl vara något att jobba vidare på!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest!
      Angående hjulen så är det en riktigt bra idé, fast kan vara jobbigt att lösa frågan hur trailerna skall stå kvar utan ett/flera hjul. Men om man kunde 'låsa fast' hjulen så dom inte snurrade. Samt att själva låset satt inne i hjulet så man inte kunde knipsa av det... hmmm. Liknande din lösning finns i alla fall på själva båtarna med 'snap off' ratt. Men man kan ju fortfarande bogsera bort båtstackarn.

Angående att ha en nyckel mm så finns den tekniken redan idag. Tror det kostar en 4-5 tusen att installera en 'startguard' eller vad dom nu heter. Nackdelen är att man forfarande kan ta med sig motorn och i lugn och ro byta ut intressanta delar (om man har kontakter - vilket säkert dom organiserade kräken har). Men den är säker mindre intressant för asen. Man använder ju tekniken med framgång på bilar, vilket har gett en drastisk minskning av antalet bilstölder - på nya bilar då givetvis.

Dessutom kan man ju faktiskt larma båten. Allt beroende på hur mycket man vill/kan lägga ner.

Angående avtagbar kåpa ála bilstereofront... Blir ett helvete att trycka in kåpan i handsfacket bara

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
      7 svar
      1 522 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot