Motorstöld - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorstöld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorstöld

Så, nu har även jag drabbats. Dom tog varenda motor vid båtplatsen ca 10 styck. Dom elstartade klippte dom bara av kablarna och lämmnade. Blir så jävla förbannad.

Lider med dig.

Var hände det?

Kommentera

fan va illa att folk inte kan hålla fingrarna i styr! blir lika irriterad varje gång man hör detta. tur man har båten på ett ställe som knappt en kotte känner till än mindre passerar.
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

man borde nästan gillra fällor i båden, så om nån rör motorn får handen en björnsax...

Kommentera

faktum är att det bästa är en trailer eller en hamn med mycke båtar som helst är bevakade sommartid och är läst på något sätt under resternade tid.
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

sätter man en fälla kommer det väll sluta med att man får betala skadestånd till tjuvarna för att de skadat handen när de snodde motorn.
            http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Jäkligt tråkigt - jag kan tänka mig hur det känns, numera är det som att varje gång man kommer till båten blir man förvånad över att den är kvar.

Man kan ju undra vart alla motorer tar vägen, det brukar ju sägas att de tas österut och det stämmer säkert i en del av fallen. Men många bli säkert kvar i sverige. Vi kan nog alla hjälpas åt och vara lite jobbiga och be om kvitton och så när vi köper beganade motorer.

Kommentera

Mitt förra försäkringsbolag tyckte det var bättre att jag hade båten låg i en "bevakad" (Securitas svänger förbi ngn gång ?) hamn 20 mil bort än att den stod på trailer inlåst i mitt garage ! Högre premie när den stod inlåst hemma....

Kommentera

Båtmotorstölderna är organiserade. Det har skett en enorm ökning av stölderna de senaste åren och i år har ökningnen varit värre än tidigare. Redan i september överträffade man förra årets totalsiffra i Uppsala län.

Nu till hösten avfolkas skärgårdarna och hamnarna. Sommarstugorna töms, Farlederna står tomma. Nätterna är mörka och långa. Gallergrindar och bommar forceras lätt eftersom småbåtshamnarna oftast ligger avsides eller på platser utan kringaktivitet nattetid. Bevakningen upphör och tjuvarna är beväpnade. I skydd av mörkret försvinner de. Även om man lyckas videofilma dem så är de klädda så och ljusförhållandena sådana att det är svårt eller omöjligt att identifiera dem. Och vem springer fram mot ett gäng beväpnade gangsters för att få nöjet att sätta en fotoblixt i yllet på dem?

Upp med båtarna på land! Ta bort viktiga delar så att alltihop blir mindre attraktivt! Hela rena motorer med kåpor och växelhus kvar samlas kvickt in av dessa yrkesförbrytare och försvinner samma natt över mot Baltikum för vidare transport österut. Så av med sånt och gör trailern okörbar. Tänk på att kättingar och lås kapar de med skärbrännare så såna anordningar ser mera imponerande ut än de är! Bort med hjulen! Och Larma hela skiten med ljus och ljud så halva stan vaknar! Då får tjyvarna det svårare och undviker kanske båten. För riktigt dyra båtar ser jag väl bara stora låsta bergrum typ Muskö Örlogsbas som alternativ.

Men det stölderna har bara börjat än. Inom EU är det fri rörlighet för gods och människor!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Trist som fan, kanske ett tips som smärtar en aning är att motivlacka motorn och riggen a la en god vän gjorde. A. Tapper tipsade om sitt mästerverk i senaste FJ. Stansa in serienr plus ev. namn etc på olika ställen. Smärtsamt kanske men förmodligen betydligt mindre stöldbegärlig... och med lite jobb och en billig airbruschspruta kan man nog få till en rätt fräck look på sin motor :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 289 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art