Fiska med tacklad mört - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med tacklad mört

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska med tacklad mört

Nej men tjeeenare!
    Som rubriken lyder vill jag fiska med tacklad mört eftersom vanligt kasta-o-rulla-in fisket inte funkar där jag fiskar.
    Jag tänkte då meta med vanligt metspö med mask eller liknande på kroken.
    Och när jag fått upp ett par fäster jag mörten i en trekrok och kastar ut.
    Är jag helt ute och cyklar nu?

PS: Jag fiskar i Nossan.
    http://knottbitefishing.blogspot.com

Ska fungera utmärkt det där Glöm bara inte tafs på trekroken

Kommentera

Sök i forumet på antingen bottenmete eller flötmete, att låta den simma helt fritt låter ganska jobbigt Kanske simmar den dit där det är säkrast att vara också, lika med ingen gädda för dig

Kommentera

min åsikt är att man lika gärna kan fiska med död mört som levande
        Levande betesfisk är förbjudet sen Okt/Nov förra året så det skall man kanske akta sig för....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Levande betesfisk är förbjudet sen Okt/Nov förra året så det skall man kanske akta sig för....
          Helt korrekt.... Jag har vart vungen att läsa på lite om gällande regler då jag inte fiskat så aktivt de senaste åren och fann den här när jag laddade för abborrfiske. Spontant tänkte jag att det spelar väl ingen roll.... Men en sekund senare så låter det väldigt förnuftigt. Har det inte i många andra Europeiska länder varit förbjudet sen lång tid tillbaka vill jag minnas när man var ute på fiskeresor??

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Kanske jag minns fel, men var inte det bara något som Jordbruksverket ansåg? Har också för mig om något uttalande från en annan att Jordbruksverket är ingen instans som har rätt att tolka lagar och att så länge det inte var prövat i domstol så finns ingen lag om att man inte får använda levande mört som bete på kroken.

Jag tycker mig också minnas att detta endast gällde fisk som fångades för att SENARE användas som bete, inte som fångades och sattes på trekrok direkt. För det krävdes att fisken hölls i fångenskap för att djurskyddslagen skulle gälla. Kan ha fel dock, det händer ibland.

Står detta verkligen i lagboken?
            Eller har det i en domstol blivit så att någon fällts för djurplågeri då de använt levande betesfisk?
            Senast ändrad av tintin_jkpg; 2012-06-18, 16:01.

Kommentera

Eller har det i en domstol blivit så att någon fällts för djurplågeri då de använt levande betesfisk?
              Har läst att ett stort gäng angel fiskare blev anmälda och deras prylar beslagtagna i väntan på rättegång....

så länge det inte var prövat i domstol så finns ingen lag om att man inte får använda levande mört som bete på kroken.
              Finns massor av bus man i så fall kan hitta på om det skulle va så att det inte var olagligt före någon blir dömd för det

Eftersom länsstyrelser och andra instanser har fått i uppdrag att se till så levande betesfisk inte används tolkar jag det som ett förbud,
              det som kan snurra till det lite är väl att dom inte har behövt ändra lagen förbudet har funnits hela tiden bara aldrig blivit prövat i domstol.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-18, 16:26.

Kommentera

Okej, tackar.
                Då är det nog så att betesfisken ska vara död innan man sätter den på kroken.

Kommentera

borde inte död vara bättre, då kan man ju "snitta" fisken lite så lukter och smaker sprider sig:$

Kommentera

Ursprungligen postat av karbo001
                    Olagligt eller ej, man får väl tänka efter vad man själv tycker. Jag får en liten olustig känsla i magen av att använda levande mört, lite för att det är sportfiske och jag gör det enbart för nöjes skull, är väl bara jag som är blödig.. Sen är det ju turligt nog som sagt ingen direkt fördel heller.
                    Om du får en olustig känsla i magen, och inte tror att det är någon fördel med det, varför gör du det?
                    Ursprungligen postat av Dennis_81 Visa inlägg
                    borde inte död vara bättre, då kan man ju "snitta" fisken lite så lukter och smaker sprider sig:$
                    Det beror väl vilken fisk man är ute efter och i vilket slags skick den fisken är ute efter när den jagar fisk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 288 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art