Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Angående Nätfiske?
Collapse
X
-
Linålen
Stor skillnad på vart nätet är hittat!
Enskilt vatten där har fiskerättsägare eller arrendator nästan alla rättigheter på sin sida. De kan lägga omärkta nät.
De kan fästa nätet i bryggan. De kan ha mörtstugor. Upplåtet fiskevatten, där ska det finnas regler inom fvo:t som styr vad som gäller. Ex. handredskapsfiske, max antal fiskar fångade, bara flugfiske, eller annat. Kan finnas nättillstånd samtidigt med sportfiske mot fiskekort.
Allmänt vatten , där finns det regler satta av länsstyrelsens fiskenämnd eller rikstäckande regler. Här finns det krav på hur ett nät ska vara utmärkt! Finns dock dispanser ibland.Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 22:09.
Kommentera
-
CW
[QUOTE=kenta_85]Ursprungligen postat av MuggeÄhhh!!! Vad sägs om lite civil kurage, plocka upp skiten,skär sönder det dumpa det i närmaste soptunna. Kan dom inte märka ut sina nät kan ju inte du "rå för att du råkade köra in i dem".
Märker inte dom ut sina nät lär du ju pyssla med något fuffens...[/QUOTE
Haha mm helt rätt Som jag sagt tidigare sveriges lagar suger!!
Inte illa ment Kenta men jag håller inte med dig.
Kommentera
-
P A
Kontakta Idrottsförvaltningen Fiske o begär att få ett ex av Fiskeguide.
Där står allt om alla regler o lagar o om märkning av nät. Avstånd vid t.ex spöfiske från fasta redskap m.m.
Om alla lär sig reglerna så kommer det bli slut med alla tveksamheter.
Hemsida: http://www.stockholm.se/idrott/fiske Där kan häftet beställas hem.
Kommentera
-
Nätfiskare
Har vi inga jurister som är medlemmar på fiskesnack? Det vore för skoj skull roligt att höra vad utgången i en domstol kan bli för att ta upp nät som är omärkta, felmärkta eller olagligt placerade. Tyvärr är det på sina håll vilda västern när det gäller nätfiske. Jag har själv blivit hotad, och även varit nära att råka ut för slagsmål av sk. husbehovsfiskare som skyller allt på sportfiskarna när deras redskap blir förstörda. Ett stort broblem är att det råder stor okunskap bland fiskare vilka regler som gäller. Mest frustrerande är att det läggs nät i princip uppe på landbacken så ett ex ett bottengarn blir flytande och fångar urskillningslöst. Dessutom så spärres alla fiskmöjligheter av för oss sportfiskare som söker oss till grundvikar och det är givitvis fel att vattnet inte är till för alla. Jag tycker att alla sportfiskare borde arbeta aktivt för att få bort nätfisket ifrån allmänna vatten och speciellt uppväxtlokaler, annars går de flesta fiskarter samma öde tillmötes som torsken idag.Skanky fishi`n in the ghetto is hard but..........
Kommentera
-
Nätfisket
Om nät hittas som inte är märkta, fel märkta eller på annat sätt fellagda så står det i lagen att : Alla svenska medborgare äger rätt att förhindra ett brott.
Om nätet är fel märkt på något sätt oavsett om det är egetvatten eller inte så är det ett brott. Även vattenrättsinnehavare ska följa bestämelserna oavsett om dom har ett sk husbehovsfiske.
Då kan ni ta upp nätet behandla det som om det vore erat eget ( Inte skära sönder eller förstöra på annat sätt då kan det bli fråga om egendomsförstörelse) skölja det stoppa ner det i en plastsäck och lämna det till närmsta polisstation som hittegods för er som inte har en förordning på vattnet som ni fann nätet i. För er med förordning så ska det inlämnas som beslag medtag då brickor och erat förordning från länstyrelsen.
Frågor kontakta
sverker.loven@idrott.stockholm.se
gunnar.berglund@idrott.stockholm.se
Dom är skit bra på att klargöra olika problem och frågor som kan uppstå.
JörgenOmdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 992 visningar
1 gilla
|