Finns potential till jättegädda runt branter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns potential till jättegädda runt branter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns potential till jättegädda runt branter?

Hej alla fiskegalna människor!

Jag vill ta upp ett ämne angående fiske på eller intill branter. Jag och en polare från
    Öresjö Dreamteam fiskar efter den mytomspunna storgäddan och har börjat prova med pelagiskt fiske på "Kullen" som vi kallar stället. Det är en jätte brant kulle som sträcker sig från cirka 24m djup upp till 6m djup. Oftast ankrar vi mitt på kullen och kastar blyad/oblyad wobbler mot djupet. Det har levererat riktigt bra sen vi upptäckte stället. Den minsta gäddan som vi har landat vägde 2,1kg och de största vi landade för ett tag sen vägde 4,6kg och 5,7kg. vi har precis börjat att ekoloda och märkt att det är väldigt mycket matfisk för gäddan som stryker omkring vid stället.

Jag undrar om det finns potential till ännu större gädda vid ett sådant ställe. Och nu är ju den trögfiskade sommaren runt hörnet strax, är det dags att byta ställe? För gäddorna runt "kullen" har börjat att retirera ännu mer de senaste gångerna vi varit där. Man läser ju mycket om att man inte ska ge upp när det hugger vid ett sånt ställe, men när tålamodet börjar att ta slut och irritationen börjar koka under huden så vettja fan inte vad man ska ta sig till.

Tips någon? Vi brukar kolla läget i lite olika vikar eller gå ned riktigt djupt när det slutar att leverera vid kullen. Senaste gången fick jag en gädda och jag han knappt släppa i den tillbaka innan det högg för polarn, sen var det slut. Då undrar jag, var den så kallade huggperioden slut på ungefär två minuter? Det vore skamligt i så fall för att efter det så hände det inte ett jota på hela dagen. (notera att detta var på grynings-fiske vid "kullen").

Vi är helt öppna för förslag och minsta rekommendation/tips är guld värd

Catch, picture, release - Öresjö Dreamteam
    |- [FONT=Comic Sans MS]Ibland är fel rätt![/FONT] -|

Vsst kan det finnas stora gäddor på ett sådant ställe.
    Då det rör sig om de djup du beskriver så skulle jag inte tveka att satsa på 6-9´jiggar, skallar på 15-25gr i minst 7.0 storlek.
    I näst kast så .....

Kommentera

Jag rekommenderar att fiska där ett tag till. Fiskar man upp en stor gädda så brukar den ersättas av en större, eftersom de hävdar revir. Efter ett tag så måste de ju nappa

Kommentera

ett kan jag säga alldeles säkert...byts tålamodet ut mot irritation så kan ni lika gärna sluta fiska där...och på andra ställen...
        irritationen är ingen bra "fiskekompis" alls samtidigt som tålamodet är en av de bästa "kompisar" du kan ha...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för alla svar!
          |- [FONT=Comic Sans MS]Ibland är fel rätt![/FONT] -|

Kommentera

Pelagiskt spinnfiske har funkat bra för mig och polaren. Bara att nöta på! En sådan brant håller säkert fisk året om. Var inte rädda för att prova grundgående beten. Prova även större wobblers eller jerkar som går lite djupare och även gummibeten nere på botten. Trolling och mete på en sådan plats kan vara ett hett tipps oxå!
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 291 visningar
            1 gilla