Skarvar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan man verkligen skylla att all fisk försvunnit på skarven??
    För mig låter det väldigt drastiskt. Jag lyssnade på två radioprogram om skarven men dom gav ju i princip bara en sida av saken. Dock så hade medföljande forskare vissa synpunkter på fiskarnas påståenden om skarven matmängd.
    Vad jag vill komma till är ju att trålfiske, döda lekbottnar, försuring samt andra miljöskador förmodligen orsakar mer fiskdöd, ej lekt fisk, misslyckad lek, romdöd, mm mm kanske, eller förmodligen orsakar mer skada på fisket än skarven. Det har även påståtts att fiskjuse kan tömma en sjö på fisk. Även häger är en effektiv fiskare även om dom inte är så vanliga i sverige.
    Visst tar skarven mycket fisk men i ett ekosystem i balans så är det nog ingen större fara med skarv. Rävar äter ju tex skarvägg, så dom har ju åtminstone en naturlig fiende.
    Bara en tanke innan man dömer ut skarvens vara eller icke vara. Vem ska bestämma vilka djur som ska få finnas eller inte??
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Vad jag vill komma till är ju att trålfiske, döda lekbottnar, försuring samt andra miljöskador förmodligen orsakar mer fiskdöd,
      Kan bara hålla med dig, snart hälften av Sveriges vattendrag är mer eller mindre påverkade av utsläpp, dom kalkar 1/10 av vad som skulle behövas, detta görs för att hålla liv i vattnen inte fixa problemen för det går inte.

Kalkandet i sig tar även det död på vissa fiskarter och rubbar ekosystemet

Tror inte det skulle spela så väldigt stor roll om man sköt bort skarven, fisken minskar säkert ändå och det är vårt eget fel....

Minskar mängden fisk säger logiken mig att mängden skarv också minskar, men utsläppen bryr sig inte för mängden fisk dom ökar lik förbannat.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-10, 12:12.

Kommentera

Vi kan ju glädjas åt att när mänskligheten nått 15miljarder på denna planet så finns inga skarvar kvar för dom har vi ätit upp + allt annat ätbart (om det är nu någon glädje?)
        Senast ändrad av LazziLax; 2012-06-10, 13:41.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har sett hur effektiv en flock med skarvar kan vara. 10-12 st fiskar av en vik i ett nafs. Dom turas om att simma först. Dom tar ju gäddor på 1kg utan att blinka. Jag vet hur fiske va innan skarvinvationen o ja vet hur det är nu. Sen tar dom ju död på allt levande på öarna där kollonierna lever.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Då skulle du se när flera hundra drar fram i drev, det är imponerande hur effektiva dom är, dom har verkligen lärt sig samarbeta.

Det där med skarv är en känslig fråga som verkar dela alla i olika läger, jag har bildat min uppfattning genom mina egna observationer och att läsa det jag kommer över. För mig är det uppenbart att det finns en korellation mellan skarvbom och crashade fiskbestånd, om jag har rätt får framtiden visa, det är i alla fall skönt att skyddsjakten kommer igång.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag kan avslöja att ute på landstället så har det ramlat ner döda skarvar lite då och då ..
              Alla fiskegubbar där ute är vansinniga på skarven och nästan ständigt en bössa med i båten.

Som jag läste uppe i tråden "Son go and get your gun"

Kommentera

Nä skarven är en fulländad varelse. Ser lika bra över som under vattnet. O den tar allt den kommer över. Resultatet är craschade fiskbestånd o ödelagda holmar o skär.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Själv gillar jag inte skarv. Det fanns ingen skarv i skärgården när jag var liten å det behövs ingen nu heller. Beträffande kväveutsläpp i Östersjön så släpper Polen ut mest (cirkus 26%) och Sverige näst mest (ca 18%). Den som tänker ett snäpp längre inser rätt lätt hur många människor/bönder vi har i Sverige och hur många som finns i Polen. Om vi räknar utsläpp per capita så står Sverige i en klass för sig. I stället för att rösta på miljöpartiet kan man ställa sig frågan om det är ssk vettigt med en jordbrukspolitik där alla skall odla durumvete i ett land som möjligen lämpar sig för små konstiga knölar som man gör brännvin av....Det vore bättre att satsa på en LOKAL miljöpolitik ist för att tjafsa om Sveriges roll i det globala koldioxidutsläppet när vi har ett par miljarder kineser och indier som har som målsättning att köpa en V10 Touareg....Svenska bönder gödslar uppenbarligen för mycket. Sedan bör man totalförbjuda fosfater i tvättmedel, det har man sedan länge gjort i andra länder. Det är viktigare än att bevara en nyinvandrad skarvstam som vi tidigare klarat oss utan.
                  Senast ändrad av PFL; 2012-06-10, 19:43. Anledning: disklextisk

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Kan man verkligen skylla att all fisk försvunnit på skarven??
                    För mig låter det väldigt drastiskt. Jag lyssnade på två radioprogram om skarven men dom gav ju i princip bara en sida av saken. Dock så hade medföljande forskare vissa synpunkter på fiskarnas påståenden om skarven matmängd.
                    Vad jag vill komma till är ju att trålfiske, döda lekbottnar, försuring samt andra miljöskador förmodligen orsakar mer fiskdöd, ej lekt fisk, misslyckad lek, romdöd, mm mm kanske, eller förmodligen orsakar mer skada på fisket än skarven. Det har även påståtts att fiskjuse kan tömma en sjö på fisk. Även häger är en effektiv fiskare även om dom inte är så vanliga i sverige.
                    Visst tar skarven mycket fisk men i ett ekosystem i balans så är det nog ingen större fara med skarv. Rävar äter ju tex skarvägg, så dom har ju åtminstone en naturlig fiende.
                    Bara en tanke innan man dömer ut skarvens vara eller icke vara. Vem ska bestämma vilka djur som ska få finnas eller inte??
                    Sorry, men nu har vi inte ett ekosystem i balans och då får Skarven maka på sig när den ställer till problem...Hur mycket räv brukar du se på de
                    holmar och skär som håller stora skarvkolonier?? Och som svar på din fråga om vem som skall bestämma, människan skall bestämma.Skulle skarven få bestämma kanske??? Du bestämmer ju själv vilken fisk du skall ta bort och vilken du skall sätta tillbaks,inget konstigt med det och inte heller konstigare att vi bestämmer om skarven skall få föröka sig ohämmat eller att vi begränsar den...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      Sorry, men nu har vi inte ett ekosystem i balans och då får Skarven maka på sig när den ställer till problem...Hur mycket räv brukar du se på de
                      holmar och skär som håller stora skarvkolonier?? Och som svar på din fråga om vem som skall bestämma, människan skall bestämma.Skulle skarven få bestämma kanske??? Du bestämmer ju själv vilken fisk du skall ta bort och vilken du skall sätta tillbaks,inget konstigt med det och inte heller konstigare att vi bestämmer om skarven skall få föröka sig ohämmat eller att vi begränsar den...
                      Jag har förmodligen inte sett en skarv ens. Men jag befinner mig heller aldrig i skärgården, däremot har jag sett räv. Jag anser det nog inte ens relevant vad jag har sett eller inte.
                      Men på det radioprogram som sändes fanns EN räv på ön, tusentals skarvbon med uppätna ägg, det är verkligheten.
                      Jag struntar personligen i debatten men gav en ganska subjektiv tanke på hur det kan vara, jag har inte försvarat skarven på något sätt.
                      Men på något sätt får vissa djur oförtjänt mycket skit. Det enda jag gjorde var att reflektera över att skarven anses vara den enda orsaken till att all fisk i stockholms skärgård försvunnit.
                      Jag VET att det finns fler orsaker att fisken försvunnit, det vet dom flesta.
                      Det finns ingen anledning för dig att hetsa upp dig över mina inlägg, jag tänker inte debattera ämnet, du behöver inte göra några påhopp på mig, hade du läst ordentligt hade du insett jag inte tar något parti för eller emot. Jag uppgav flera olika anledningar till varför fisken minskar i östersjön.
                      Jag bestämmer vilka fiskar jag behåller men det antalet kommer aldrig att kunna hota bestånden i dom vattnen jag fiskar i, jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara relevant i ämnet skarv.
                      Jag inser att skarven kan vara ett problem, men det är inte enda problemet, förmodligen inte ens det största.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 369 visningar
                      1 gilla