Hej, någon som vet om det går att bli av med skarvar på lagligt sätt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skarvar
Collapse
X
-
Länstyrelsen i blekinge har beslutat att tillåta skyddsjakt, med tanke på vad fiskarna här i trakten tycker om skarv ser jag fram emot resultatet...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Satt och läste på lite när diskussionen var uppe i en annan tråd, forskarna tror det skulle va verkningslöst för att minska bestånden men självklart blir man av med skarven tillfälligt.Länstyrelsen i blekinge har beslutat att tillåta skyddsjakt, med tanke på vad fiskarna här i trakten tycker om skarv ser jag fram emot resultatet..
Det är övergödning och sånt skit som har orsakat ökningen så ända hållbara sättet är att kurera haven.
Minskar inte jordbrukens utsläpp kommer skarven att öka i antal oavsett avskjutning, om jag kommer ihåg rätt föder övergödningen småfisk som skarven älskar att tugga i sig vilket är en viktig orsak till ökningen av skarv.
(ökad övergödning blir ökad mängd småfisk resultatet mer skarv)Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-09, 21:58.
Kommentera
-
Jag har också läst en hel del om det där med skarv och alla teorier. Men jag har också haft förmånen att växa upp med fisket i blekinge innan skarven och vet hur undervattensfaunan såg ut då, sen kunnat följa utvecklingen under skarvens intåg på egen hand och sett den uppenbara korrelationen i fiskbestånden, från överflöd av betesfisk till nära utrotning idag med helt öde grundområden.
Problemet här är inte att vi har mängder av småfisk åt skarven att tugga i sig, tvärtom, sen skarven gjorde sitt intåg har i princip 90% av all fisk på grundområden utrotats, för abborren som står och sover på grundflaken om mornarna är siffran ännu högre. När maten försvinner försvinner även rovfisken om den överlever småfiskstadiet själv utan att bli uppäten. Därför är tex gäddbeståndet en spilra av vad det har varit.
Visst har säkert övergödningen en effekt, men skarven är helt klart också en skurk i dramat. Det finns också undersökningar som visar att den mängd skarv vi har idag är kapabel att ensamt utrota beståndet av abborre i tex blekinge och kalmar där vi också ser dom problemen.
Eftersom vi inte har tillräckligt med naturliga fiender till skarv så återstår bara skyddsjakt.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Vi är inne på samma spår, vad jag fattat gör grumligt vatten att stimlevande fiskar ökar i antal, då blir det självklart så att skarven dras dit och tuggar i sig allt den får tag i vilket innefattar både vitfisk,abborre och smågäddor.från överflöd av betesfisk till nära utrotning idag med helt öde grundområden.
Det som gör dom tror skyddsjakten blir verkningslös är att skarven kommer att flytta på sig men fortsätta fiska på samma platser, om dom har rätt måste 1/3 av Europas skarvbestånd bort för det ska få ordentlig effekt.
Bara att avvakta och se vem av forskarna som har rätt...Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-09, 22:55.
Kommentera
-
Saken är den att här är vattnet glasklart, presis som innan skarvinvasionen, det gör bara skarven till en effektivare jägare, inget kan gömma sig...
Vi har aldrig haft någon drastisk ökning av fiskbestånd på grund av övergödning, fisken fanns där redan precis som den ska vara in en hälsosam fauna, vi har bara sett en drastisk minskning.
Enda sättet för skyddsjakten kan misslyckas på är om det slarvas och skjuts för lite skarv, och en tredjedel tror jag tyvärr inte räcker, den måste tillbaka till samma nivå som början av 80talet, stora frågan är väl om det kommer tillåtas.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Skarv ploppar inte upp sådär av sig själv, måste finnas något i naturen som ställer till med ökningen.Vi har aldrig haft någon drastisk ökning av fiskbestånd på grund av övergödning, fisken fanns där redan precis som den ska vara in en hälsosam fauna, vi har bara sett en drastisk minskning.
Skarven finns längst kusten hela vägen från södra Europa bort till Kina och har funnits där i 1000 tals år, frågan jag ställer mig är varför dom samlas i stora mängder just i Östersjön, ökad mattillgång är nog den ända vettiga förklaringen.
Utsläppen och det grumliga vattnet behöver ju inte va direkt utanför där man själv fiskar, räcker vattnet är dåligt på andra sidan Östersjön för effekten skall nå oss. Finland, Estland,Lettland,Litauen har ju dokumenterat samma problem som vi.
1/3 av våra vattendrag (ej sjöar) är försurade och skulle behövas kalkas för att funka, staten tycker nog det är för dyrt eftersom dom bara ger bidrag till 10% av vad som skulle behövas resten lämnas mer eller mindre åt sitt öde
Majoriteten av skiten som ramlar ner och försurar kommer från andra länder, säger bara detta för att belysa att utsläppen som påverkar fisket och skarvstammen i Östersjön inte behöver va i närheten av där du fiskar.
Som du säger skulle det bli ett sat*ns skjutande för att få bort dom, och om så hoppas jag det blir med blyfria hagel annars blir det problem.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 529 visningar