Tolka ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tolka ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tolka ekolod

Hej.
    Jag var ute en sväng på havet igår och testade båt och ekolod.
    Jag fick upp denna typiska fiskbåge på lodet. Min fråga är nu : Är denna bågen med all säkerhet fisk eller kan det vara nått annat? Går det att säga hur stor den är?
    Det är på västkusten.

Mvh Henke
    Bifogade filer

Strleken är svår att avgjöra, ser mer ut som ett stim med småfisk. Jag får ofta liknande bågar och ibland tjocka moln och då brukar det oftast va småsej eller sill. Har ibland fått fina torskar i molnet med sill men oftast så syns dom inte mer än liten bula på botten. Bleka kan gå i stim på grunt vatten och ge liknande eko men det har jag inte lyckats hitta än.

Kommentera

Visst är det fisk, då stim av mindre sådan typ betesfisk, tätt sammanhållen och ger då intrycket av att vara en större firre, ger volymskugga men de oskarpa konturerna avslöjar, en stor fisk hade givit kristallklart eko med fin böjning i bågen och du hittar normalt inte betesfisk alldeles intill rovfisken, då ska du ha tur och ta dem på bar gärning, vad säger du Firehand, är jag ute och cyklar?
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Man kan aldrig med 100 % säkerhet säga vad det är man ser på lodet , men till 95 % säkerhet är det en fisk .Det kan teoretiskt vara något annat som finns i vattnet strax ovan botten , storleken på bågen på lodet beror på hastigheten på båten och ekolodets inställningar .En stor båge jämfört med mindre på lodet vid samma hastighet och inställningar på lodet tyder på en större fisk . En stor båge kan också teoretiskt vara två eller flera fiskar , en liten båge kan teoretiskt vara en stor fisk i utkanten av konen ( ekolodssignalen ).
        Vid fiske är det klokt att alltid bedöma stora bågar som stora fiskar och små som små fiskar och fiska efter det , då har man nog rätt i över 50 % av fallen .
        Senast ändrad av RK99; 2012-06-07, 16:21.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 014 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art