Funderar på en Minn Kota 30, funkar den på roddbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på en Minn Kota 30, funkar den på roddbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har själv en Minn Kota Endura C30 ett 80Ah watski batteri och ett ekolod. Båten är ca 4 meter och väger strax över 200 kg, vi är 2 pers + 2 rejäla väskor, kylbag osv så våran vikt + båten ligger säkerligen runt 400kg. Vi var ute för första gången nu i helgen, funkade kanonbra! Vi körde kanske sammanlagt 3 timmar blandad körning och ekolodet var på hela tiden. Finns en batterigivare på motorn, den gick ner 1 "plupp" av 4. Farten var snabbare än vad jag trodde det skulle bli, skulle gissa på att vi låg i 5-6 knop på maxfart. Blåste ca 6-7 sekundmeter, då gick det ju lite halvsegt fram, men låg kanske i 4 knop i motvind. Ångrar inte ett dug köpet av min Minn Kota iaf!
    Senast ändrad av Niklas82; 2012-06-03, 17:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg

Låter ju riktigt bra med 5-6 timmar! 2 till 3 knop, jag antar att det är snabbare än vad man kan ro iallafall, eller har jag helt fel?
      2-3 knop med en 30 lbsare är nog lite önsketänkande. börjar det blåsa kan du glömma 3 knop.
      för att överhuvud taget köra i tre knop så är det 5ans växel som gäller. o då är det 30 ah i timmen som går åt. så på ett 80 ah kan du hålla absolut max 2 timmar med 5ans växel utan att slakta batteriet rent för mycke.

jag har själv en 30 lbsare och jag ångrar att jag inte köpte större. senast jag var ute var vi två man i en linder 440 fishing med lita fiskegrejor o så. la runt 10 ms i vindarna 15-17 i byarna. men när byarna kom åkte vi baklänges trotts full patte på motorn.

men överlag så är det grymt mycke skönare med en 30a än att ro. är det hyffsat väder eller bättre så är den riktigt najs. eftersom man slipper ro. och den gör jobbet. ialf under 8 ms i en alu båt. sen går från 30 lbsaren till 40an så ska du lägga upp mer än dubbelt så mycke pengar. o då kan man ju fråga om det är värt det,

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas82 Visa inlägg
        Jag har själv en Minn Kota Endura C30 ett 80Ah watski batteri och ett ekolod. Båten är ca 4 meter och väger strax över 200 kg, vi är 2 pers + 2 rejäla väskor, kylbag osv så våran vikt + båten ligger säkerligen runt 400kg. Vi var ute för första gången nu i helgen, funkade kanonbra! Vi körde kanske sammanlagt 3 timmar blandad körning och ekolodet var på hela tiden. Finns en batterigivare på motorn, den gick ner 1 "plupp" av 4. Farten var snabbare än vad jag trodde det skulle bli, skulle gissa på att vi låg i 5-6 knop på maxfart. Blåste ca 6-7 sekundmeter, då gick det ju lite halvsegt fram, men låg kanske i 4 knop i motvind. Ångrar inte ett dug köpet av min Minn Kota iaf!
        Detta kan helt enkelt INTE stämma, 4 knop i 6-7 meters motvind???...och 5-6 knop annars...ni måste ha åkt nedför ett vattenfall då...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas82 Visa inlägg
          Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
          2-3 knop med en 30 lbsare är nog lite önsketänkande. börjar det blåsa kan du glömma 3 knop.
          för att överhuvud taget köra i tre knop så är det 5ans växel som gäller. o då är det 30 ah i timmen som går åt. så på ett 80 ah kan du hålla absolut max 2 timmar med 5ans växel utan att slakta batteriet rent för mycke.

jag har själv en 30 lbsare och jag ångrar att jag inte köpte större. senast jag var ute var vi två man i en linder 440 fishing med lita fiskegrejor o så. la runt 10 ms i vindarna 15-17 i byarna. men när byarna kom åkte vi baklänges trotts full patte på motorn.

men överlag så är det grymt mycke skönare med en 30a än att ro. är det hyffsat väder eller bättre så är den riktigt najs. eftersom man slipper ro. och den gör jobbet. ialf under 8 ms i en alu båt. sen går från 30 lbsaren till 40an så ska du lägga upp mer än dubbelt så mycke pengar. o då kan man ju fråga om det är värt det,
          Hmm, ännu mer delade meningar, men helt klart intressant att höra!

Men vad tror ni om Watersnake 44 lbs Saltwater istället då? Iomed att den kostar 2000kr och Endura 30 kostar 1500kr så skiljer det ändå inte så mycket i pris, men ändå 14lbs. Plus att den är gjord för saltvatten också.
          Skulle nog inte lägga över 1000kr extra genom att välja Endura 40 istället för 30, men för en femhundring och 14lbs extra känns det ju ändå som en bra "uppgradering"...eller?
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

min terrova 55:a på min jofa bris 4,30 lång och c:a 250 kilo tung inkl. mig och packning gjorde som allra bäst 3,8 knop vid lungt väder...då var jag själv i båten och flyttade runt all packning just för att se hur fort det skulle gå att få båten att gå....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Min Minn Kota 30 gör 2,2knop full gas och helt stiltje på sjön enl GPS:en båten är 5m lång med hytt.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag skulle nog valt 44lb watersnaken.. Mer effekt gör att du inte behöver köra på högsta växeln om du vill komma någonstans.

Kommentera

Sjukt tacksam för alla kommentarer här, hjälpte mig verkligen på vägen!
                  Bestämde mig till slut för att "säkra upp" lite grann och tog Watersnake 44 lbs Saltwater modellen istället, för 1995 hos Regal Sportfiske i Vårby. Har inte hunnit testa (eller ens packa upp) ännu, men det kändes givet med något starkare motor för en femhundring extra.

Batteriet blev ett Tudor Marin Dual TR 350, som enligt vissa här på forumet är identiskt med Tudor Nautica. Fick den för 850 på Erlandsons Brygga via Kungens Kurva (bra pris kändes det som). Laddaren vart en CTEK XMS 3,6. Kom fram till att jag klarar mig bra med ett sånt. Upp till 22 timmars laddning är ingen fara då jag sällan fiskar två dagar i rad. Allt som allt 3400kr, vilket var långt över budgeten, men å andra sidan bättre - och helt nya - grejer, så man ska inte klaga...

Ska bli spännande att testa grejerna nu, förhoppningsvis i veckan om vädret tillåter
                  Hursomhelst, tack för alla tips och synpunkter. Härligt forum det här!
                  /Martin
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Har för första gången testat elmotorn nu, och är galet nöjd! 4+ meters roddbåt, 3 pers i båten och den rullade mycket snabbare än vad man någonsin kunnat ro. Kunde inte mäta knopen, men klart över förväntan! Det är 5 växlar framåt och vi behövde knappt använda 5:an alls, även i lätt motvind. 2-3:an räckte oftast för att förflyttas mellan vikar.

Helt sjukt va en elmotor gör fisket enklare och roligare!
                    Rekommenderas starkt till alla som tröttnat på att ro
                    /Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art