Användarfel eller inte? (Rörande trasig Minn kota) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Användarfel eller inte? (Rörande trasig Minn kota)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Det kan ju vara så att jag har en senare modell?

    Det är väl klart att alla förbrukare ska vara avsäkrade, varför tror du att det sitter säkringar i bilar, hus mm mm?
    Det är för att inte resten ska brinna upp om en komponent kortsluts.

    Att man skulle behöva en säkring för att det finns en svaghet i konstruktionen är bara löjligt snack.
    Det är ju säkringen som är svagheten...
    Det är iofs rätt, men här är det frågan om en ren elmotor å dom brukar ha överbelastningsskydd eller vara anslutna till ett sån´t så det löser ut långt före säkringen har gått., det ska alltså inte gå att elda upp motorn.
    Men går säkringen om du har en sån, ja då anser jag att det redan är nåt fel på en sån här motor, eller så har du säkrat för lågt.., alltså rätt meningslöst med en säkring.., ska vara av anledningen att det ev kan skydda mot brand.
    Att komma i efterhand å kräva avsäkring tyder helt klart på ett i efterhand upptäckt konstruktionsfel som inte tål full belastning under längre tid..
    I just det här fallet så verkar ju matningen ha en för klen area, den tålde tydligen inte strömmen som batteriet levererade, vilket i sin tur tyder på att motorn drog kopiösa mängder ström = trasig motor = inget som en säkring hade förändrat i sak. Visst den hade löst ut, men då var ju redan skadan skedd...

    Kommentera


    • #12
      Click image for larger version

Name:	IMG_1680.jpg
Views:	1
Size:	756,1 KB
ID:	1762858En sådan lapp har jag på min plus kabel.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
        Hello!
        Hade en tråd uppe tidgare angående min Minn Kota Endura 30 som pajjade här om dagen. (Tog bort den, för den kändes "färdig") I korthet: Från ingestans började sladden att smälta, och det blev kortis och motorn dog. Jag har lämnat in den hos återförsäljaren idag, vi får se hur det går.

        Det jag undrar är - för de allra flesta jag pratat med säger "Hade du en säkring mellan batteriet och elmotorn? Annars gäller nog inte garantin!" Well, det hade jag inte, av den enkla anledningen att jag är ganska okunning på ämnet, och jag gjorde bara precis som det stod i manualen. Ingenstans i manualen står det att man ska använda en säkring. Till mitt ekolod har jag en säkring, för det står mycket tydligt och klart i manualen att man ska ha det.

        Så frågan är, kan de neka och åberopa användarfel, för att jag inte använde en säkring, när det inte står i manualen att man ska ha det?

        Det finns bara en sida som behandlar hur man kopplar elmotorn till fritidsbatteriet och den ser ut så här:

        [ATTACH=CONFIG]41992[/ATTACH]
        Detta är mitt specialitetområde. Kan du åberopa en manual som inte säger du skall ha en säkring ligger bevisbördan inte på dig utan säljaren för handhavandefel.

        Du har t o m rätt kräva en Svensk Manual. Om Manualen inte är Svensk är det INTE till säljarens fördel.

        Det heter det skall finnas en "förståerlig manual" och alla är inte lika vassa på Engelska.

        Kort och gott. Om det krävs att du på ett säkert och bra sätt skall hantera din produkt SKALL det framgå i Manualen TYDLIGT att den bör säkras upp.

        Går du till ARN är jag säker på du får rätt. Sen finns det inga krav att säljaren måste följa ARN:s utslag. Då får det bli en civilrättslig stämning. Och då lär de ryka även på betala dina advokatkostnader inklusive deras egna.

        Personligen tror jag inte de går in i den "Twisten" om de har minsta kunskap kring juridiska.

        MEN! Om du får ny OCH du får veta du bör säkra upp av den, så bör du göra det. Annars har du inte lika stark "sak" nästa gång.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
          Låter mest som en anledning att dölja en svaghet i konstruktionen, för skulle det behövas en säkring så satt det redan en där, eller så skulle det anges så tydligt att det inte går att missa..
          Konstig slutledning....och där sitter då förmodligen redan en...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]41996[/ATTACH]En sådan lapp har jag på min plus kabel.
            Trevlig. Men det finns krav att det skall vara "förståelig instruktion". Alla är inte lika "haj" på Engelska.

            Sorry. Jag pratar som en försvarare.

            Säljaren eller distributören kan lätt åtgärda detta med att skicka med en Svensk instruktion. Ren lättja och lathet att inte göra det.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
              Det är iofs rätt, men här är det frågan om en ren elmotor å dom brukar ha överbelastningsskydd eller vara anslutna till ett sån´t så det löser ut långt före säkringen har gått., det ska alltså inte gå att elda upp motorn.
              Men går säkringen om du har en sån, ja då anser jag att det redan är nåt fel på en sån här motor, eller så har du säkrat för lågt.., alltså rätt meningslöst med en säkring.., ska vara av anledningen att det ev kan skydda mot brand.
              Att komma i efterhand å kräva avsäkring tyder helt klart på ett i efterhand upptäckt konstruktionsfel som inte tål full belastning under längre tid..
              I just det här fallet så verkar ju matningen ha en för klen area, den tålde tydligen inte strömmen som batteriet levererade, vilket i sin tur tyder på att motorn drog kopiösa mängder ström = trasig motor = inget som en säkring hade förändrat i sak. Visst den hade löst ut, men då var ju redan skadan skedd...
              Jag instämmer med dig. Man skall inte behöva vara Elektriker eller ingenjör för köpa denna produkt. Skall var tydligt vad som krävs.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                [ATTACH=CONFIG]41996[/ATTACH]En sådan lapp har jag på min plus kabel.
                Ja, å med det så måste 60A ligga över vad motorn måste matas med för att kunna gå för fullt, så enda anledningen till den säkringen är möjligen att förhindra brand, inte att skydda motorn för den är redan trasig om säkringen går, med undantag för att nån kör den trots att den inte orkar gå, p.g.a att propellerna bromsas av lina eller dylikt som fastnat..

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                  Det är iofs rätt, men här är det frågan om en ren elmotor å dom brukar ha överbelastningsskydd eller vara anslutna till ett sån´t så det löser ut långt före säkringen har gått., det ska alltså inte gå att elda upp motorn.
                  Men går säkringen om du har en sån, ja då anser jag att det redan är nåt fel på en sån här motor, eller så har du säkrat för lågt.., alltså rätt meningslöst med en säkring.., ska vara av anledningen att det ev kan skydda mot brand.
                  Att komma i efterhand å kräva avsäkring tyder helt klart på ett i efterhand upptäckt konstruktionsfel som inte tål full belastning under längre tid..
                  I just det här fallet så verkar ju matningen ha en för klen area, den tålde tydligen inte strömmen som batteriet levererade, vilket i sin tur tyder på att motorn drog kopiösa mängder ström = trasig motor = inget som en säkring hade förändrat i sak. Visst den hade löst ut, men då var ju redan skadan skedd...
                  Överbelastningskydd kallas oftast motorskydd och används till 3fas motorer, inte till 12v motorer.

                  Varför tror du att kablarna brann? Jo troligtvis för att det blev kortslutning i motorn. (Vilket det kan bli i alla motorer, även utan konstruktionsfel)

                  I detta fallet fungerade kablarna som en alldeles för kraftig säkring, hade det suttit en avpassad (60A) säkring, så hade inte kablarna (och ev annat i motorn) brunnit.
                  Då hade man kunnat byta den trasiga delen t.e.x rotor/stator i motorn och sluppit skrota den.

                  Jag vet inte hur det ser ut med sådana reservdelar till Minn Kota motorer, men det skulle förvåna mig om det inte går att köpa.

                  The End.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                    Överbelastningskydd kallas oftast motorskydd och används till 3fas motorer, inte till 12v motorer.

                    Varför tror du att kablarna brann? Jo troligtvis för att det blev kortslutning i motorn. (Vilket det kan bli i alla motorer, även utan konstruktionsfel)

                    I detta fallet fungerade kablarna som en alldeles för kraftig säkring, hade det suttit en avpassad (60A) säkring, så hade inte kablarna (och ev annat i motorn) brunnit.
                    Då hade man kunnat byta den trasiga delen t.e.x rotor/stator i motorn och sluppit skrota den.

                    Jag vet inte hur det ser ut med sådana reservdelar till Minn Kota motorer, men det skulle förvåna mig om det inte går att köpa.

                    The End.
                    Det finns elektroniska överbelastningsskydd/strömbegränsningsskydd i alla möjliga former å till precis vilken strömförbrukare du vill, men jag vidhåller att det fortfarande var fel på motorn, å ingen säkring i världen med rätt värde hade kunnat förhindra att felet uppstod..
                    Däremot har du rätt i att vissa delar kanske hade kunnat räddas om det funnits en säkring, eller om strömmen brutits manuellt, men det är en annan sak å inget som i mitt tycke motiverar ett krav på säkring.., å absolut inte i efterhand.

                    Står det att motorn är på en viss effekt, så måste man säkra med minst det A som motorn behöver när den belastas för fullt, annars kan man inte köra den på full styrka.
                    Alltså, en säkring löser då bara ut när motorn drar mer ström än den ska göra, vilket den givetvis bara gör om det är nåt fel på den, helt enkelt för att motorn inte kan förbruka mer än den är tillverkad för om den här felfri.., blir motorn het eller annat med elförsörjning i den är det nåt fel..,
                    Det troliga är att ni märker att motorn tappar ork när den börjar dra onormalt mycket ström, första tecknet på ett ras brukar vara att den känns varmare än vanligt..

                    Kommentera


                    • #20
                      Ett förslag till er som oroar er för motorhaveri.
                      Sätt en amperemätare mellan motor å batteri så får ni full koll på strömförbrukningen.
                      En markant ökad strömförbrukning är alltid ett teckan på att nåt inte är som det ska, å troligen kommer motorn att ge upp inom kort..
                      En amperemeter kan då göra så ni slipper sitta i sjön när motorn ger upp..
                      Sen är frågan om det ens är lönt att laga en gammal el-utomborder som motorn gett upp på, en ny motor med garanti får man ju för under 2000 idag..
                      Jag å grabben köpte en ny 0.9 hk motor från Tyskland som tydligen fått sig en smäll på handtaget eller åt sån´t, det lossnade iaf i fästet inuti kåporna.
                      Vi skickade några bilder på det trasiga fästet å frågade vad vi skulle göra, svaret blev att "vi skickar en ny den gamla kan ni göra vad ni vill med"
                      Att laga den "gamla" var enkelt, då det bara var en hållar som gått av.., ett par borrhål i botten på kåpan å sen buntband som håller fast handtaget istället för överfallen å motorn är som ny :-)

                      Vad jag vill säga är att en båtmotor inte kostar många kronor att tillverka, det enda av värde är ju själva elmotorn, så går den sönder är frågan om priset för en ny inte blir lika högt som en helt ny el-utombordare, jag skulle nästan tro det..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 087 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      990 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 710 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                      72 svar
                      9 863 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X