Användarfel eller inte? (Rörande trasig Minn kota) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Användarfel eller inte? (Rörande trasig Minn kota)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Användarfel eller inte? (Rörande trasig Minn kota)

Hello!
    Hade en tråd uppe tidgare angående min Minn Kota Endura 30 som pajjade här om dagen. (Tog bort den, för den kändes "färdig") I korthet: Från ingestans började sladden att smälta, och det blev kortis och motorn dog. Jag har lämnat in den hos återförsäljaren idag, vi får se hur det går.

Det jag undrar är - för de allra flesta jag pratat med säger "Hade du en säkring mellan batteriet och elmotorn? Annars gäller nog inte garantin!" Well, det hade jag inte, av den enkla anledningen att jag är ganska okunning på ämnet, och jag gjorde bara precis som det stod i manualen. Ingenstans i manualen står det att man ska använda en säkring. Till mitt ekolod har jag en säkring, för det står mycket tydligt och klart i manualen att man ska ha det.

Så frågan är, kan de neka och åberopa användarfel, för att jag inte använde en säkring, när det inte står i manualen att man ska ha det?

Det finns bara en sida som behandlar hur man kopplar elmotorn till fritidsbatteriet och den ser ut så här:

Click image for larger version

Name:	Minn kota manual.jpg
Views:	1
Size:	427,8 KB
ID:	1810825
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Eftersom det inte står något i manualen eller i kopplings-schemat tycker jag personligen du har gjort rätt.
    De kan ju inte mena att man "måste" ha en säkring när den inte är inritad i schemet.

Kommentera

Jag tycker inte du har gjort något fel.
      Står det inget om någon säkring hur ska du då kunna veta det !?

Jag har både Endura 30 & 40 och ingen har någon säkring (står inget om det heller)

Kommentera

Precis! Håller med dig! Thanx!

Ursprungligen postat av Wehlin Visa inlägg
        Eftersom det inte står något i manualen eller i kopplings-schemat tycker jag personligen du har gjort rätt.
        De kan ju inte mena att man "måste" ha en säkring när den inte är inritad i schemet.
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Ha kul!

Kommentera

Precis! Ska bli mycket intressant att se vad de säger. Fast någonstans inombords så tänker jag att de månar om sitt goda renomé och inte bråkar om en sån sak. Fingers crossed!

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Jag tycker inte du har gjort något fel.
          Står det inget om någon säkring hur ska du då kunna veta det !?

Jag har både Endura 30 & 40 och ingen har någon säkring (står inget om det heller)
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Du har gjort helt rätt om du frågar mig!
            Jag har inte heller någon säkring, men däremot så har jag läst i manualen eller någon annanstans på kartongen till min Endura 30 att det ska kompletteras med en säkring (60A).

Kommentera

Aldrig hört talas om nån som säkrat sin elmotor, förstår inte ens varför man ska ha det, för är det rätt volt den drivs med så lär enda gången säkringen skulle gå att motorn redan är trasig.., eller möjligen om man råkat trassla in en massa lina eller liknande mellan motor å propeller, fast sånt märker man fort.., långt innan motorn ger upp..

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                Du har gjort helt rätt om du frågar mig!
                Jag har inte heller någon säkring, men däremot så har jag läst i manualen eller någon annanstans på kartongen till min Endura 30 att det ska kompletteras med en säkring (60A).
                Låter mest som en anledning att dölja en svaghet i konstruktionen, för skulle det behövas en säkring så satt det redan en där, eller så skulle det anges så tydligt att det inte går att missa..

Kommentera

Säkringen har man väl främst för att undvika brand om det skulle bli kortsiktig men i detta fall skulle den förmodligen räddat motorn

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                    Låter mest som en anledning att dölja en svaghet i konstruktionen, för skulle det behövas en säkring så satt det redan en där, eller så skulle det anges så tydligt att det inte går att missa..
                    Det kan ju vara så att jag har en senare modell?

Det är väl klart att alla förbrukare ska vara avsäkrade, varför tror du att det sitter säkringar i bilar, hus mm mm?
                    Det är för att inte resten ska brinna upp om en komponent kortsluts.

Att man skulle behöva en säkring för att det finns en svaghet i konstruktionen är bara löjligt snack.
                    Det är ju säkringen som är svagheten...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 085 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art