Havsöring norra skärgården - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring norra skärgården

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring norra skärgården

Har jagat den efterlängtade HÖ i ett par år nu.
    Nu i efterhand förstår jag vaför jag inte fick någon i början när jag fiskade....
    men nu efter ett par år tycker jag att jag har samlat på mig både utrustning
    och information. Har läst lite böcker samt en hel del på internet och tips och
    trix. Men icke då, jag bommar, bommar och bommar.

Gav en guidad HÖ-tur till en kamrat när han fyllde trettio. Självklart så följde
    jag själv med också. Vad händer...vi bommar. Vi såg iallafall en liten öring under dagen.

Bor i Vaxholm i norra skärgården, vet att folk lyckas plocka upp öring med jämna mellanrum.

Visst är det kanon att bara vara ute och fiska, men det skulle ju vara roligt att få nån öring nån gång.

Ni som kan det här med HÖ-fiske, har alla det så här tungt i början??
    Vad är det som jag gör så fel?
    Vart är havsöringen??

Har samma problem även om jag inte riktat fiskar efter havsöring så ofta har jag ändå lyckats knipa 3st på 3hg 1.6kg 3.0kg och förutom dom har jag tappat haft hugg och följare annars har dte varit trögt men melodin verkar vara skeddrag och små wobblers i olika färger och former. Jag och polarn som dragit en på 6,4kg har fått våra på silver, silver-koppar, orange-mässing (guldfärg iaf), grön-grå-röd-silver Fiska alltid på den sidan där vinden ligger på!

var ute efter gädda i lördags när jag å polarn var ute! och tro inte att det vakar en-flera havsöringar runt båten på riktigt perfekt avstånd och allt och det minsta jag hade att erbjuda var en fet 13cm 55g stor jerkbait
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
      Har samma problem även om jag inte riktat fiskar efter havsöring så ofta har jag ändå lyckats knipa 3st på 3hg 1.6kg 3.0kg och förutom dom har jag tappat haft hugg och följare annars har dte varit trögt men melodin verkar vara skeddrag och små wobblers i olika färger och former. Jag och polarn som dragit en på 6,4kg har fått våra på silver, silver-koppar, orange-mässing (guldfärg iaf), grön-grå-röd-silver Fiska alltid på den sidan där vinden ligger på!

var ute efter gädda i lördags när jag å polarn var ute! och tro inte att det vakar en-flera havsöringar runt båten på riktigt perfekt avstånd och allt och det minsta jag hade att erbjuda var en fet 13cm 55g stor jerkbait
      Åt en 13 cm strömming spottar inte en normalfuntad havsöring på några kilo.
      När vatten tempen kommer ner mot 10°C är det full fart på havsöringarna ända in till land. Men ofta står de på höstarna en bit ut vid 3 meterskurvan. Men mot kvällningen kommer de upp grunt och kan i skydd av mörkret fortsätta plocka tångkryp och spigg natten lång.
      Ni som känner till vadbara flader och kan hantera flugspöna på rätt sätt har dukat bord då.
      Eller vad tror ni om att smårycka i ett litet ytbete?
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har införskaffat ett klass 8-9 9ft flugspö av fiskmix måste bara skaffa mig en rulle och ett antal havsöring och gäddflugor
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Har hört någon säga: De tio första turerna efter havsöring får man inget, nästa tio pass får man EN... Det är alltså bara att nöta. Har själv fiskat HÖ sedan förra hösten och bompassen blir färre och färre, men bompass får man alltid räkna med. Mitt råd är att fiska systematisk och med hänsyn till temperatur. Fiska av platser utan att stå och nöta vid samma ställe för länge, då kan det vara bättre att istället låta platsen vila en stund och komma tillbaka senare.
          Det finns en hel del skrivet om detta i forumet, gå också till biblan och kolla böcker, läs tidningar. Försök sedan praktisera tipsen och fiska så ofta du kan så kommer öringarna hugga allt mer frekvent.

Kommentera

Havsöring

Hallå, läste precis ditt inlägg. Kolla under rubriken Fiskevatten & Hotspots här i forumet. Jag har precis postat ett inlägg där jag efterlyser lite erfarenhetsutbyte i forumet kring vad som är Stockholms bästa HÖ vatten. Fiskar själv kring Vaxholm.... Ska ut på söndag och jaga "silver" om vinden är rätt. Hade ett bompass för tre veckor sedan och har legat lågt sedan dess men nu hoppas jag på att det kan vara igång.

Kommentera

Vanligaste misstagen, vevar för fort och monotont, istället variera inspinningen och
              gör stopp.
              Sen hugger många HÖ precis i slutet av kastet, var beredd dom sista fem meterna av kastet.
              Sedan så skall man inte dra sig för att fiska riktigt grunt i bränningar, det kan ge resultat.
              Bleke lika med svårfiskat på HÖ tycker jag...
              Senast ändrad av Alessandro; 2004-10-09, 16:24.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Zamba, misströsta inte HÖ-fiske är så. Likväl som du kan bomma kan du ta en i första kastet. De är nyckfulla men ändå "lättlurade". Känner en kille som på tre år tog en HÖ..fjärde året 60-70 st..vilket är den normala siffran för honom nu.Tidigare inlägg gav goda råd, 10 graders-gränsen är allmänt vädertagen. Glöm inte vevstoppet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 061 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art