Att skilja ut stationär bäcköring från öringsmolt genom betesval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att skilja ut stationär bäcköring från öringsmolt genom betesval?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att skilja ut stationär bäcköring från öringsmolt genom betesval?

Funderade lite och har läst en del runt på Internet ang. vad som skiljer en stationär öring från ett öringsmolt och fått se att den stationära öringen i bäcken/ån äter annan fisk medans smolten/ynglen livnär sig på annan föda. Finns det någon sanning i detta? Så om man skulle t.e.x fiska med en mini rapala så hugger stationär öring på den och inte smolt/yngel eller hugger även dessa?

Vidare är jag nyfiken på om stationär öring som ynglar av sig kan producera havsöring? Alltså, en öring som väljer att stanna i bäcken för livet får yngel, och dessa yngel kan sedan vandra ut i havet?

Mvh,
    Tollan

Bäcköring, insjööring och havsöring är samma art. Om en bäcköring får för sig att bäcken är för liten kommer den att simma ut i havet/sjö och bli en havs/insjööring.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Bäcköring, insjööring och havsöring är samma art. Om en bäcköring får för sig att bäcken är för liten kommer den att simma ut i havet/sjö och bli en havs/insjööring.
      Så långt är jag med gällande öring att dem väljer sitt habitat lite efter tycke och smak! Min fråga var mer gällande födovalet, en vuxen men liten bäcköring bör väl ha en annan kost än smolt/yngel?

Fiskar litegrann i en bäck/å som jag vet att det förekommer lek i. Denna bäck/å är några kilometer från havet avdelad på ett flertal ställen vilket torde vara ganska effektiva vandringshinder uppströms. Alltså, fisken kan ta sig neråt mot havet men svåreligen uppåt i ån. Att det är moraliskt förkastligt att fiska på smolt osv är jag fullt införstådd med och fiskar hullinglöst med cirkelkrok som dessa små icke kan svälja och krokas faktiskt alltid perfekt i läppen och återsätts genast utan skador. Mitt fiske har riktats mest ovan dessa vandringshinder (som inte är definitiva men en ordentlig prövning för fisken).

Så här ser dem flesta ut en bra bit uppströms från hindren och är långt ifrån lika talrika som nedströms ;

Detta i min mening ser ut som en öring som valt att stanna i ån? Har jag fel? Denna tog jag på en Mini Rapala medans nedströms biter dem endast på div. flugor samt mask, aldrig på spinnare, små vobblers eller små skedar.

Det är därför jag undrar om öringen som valt att stanna blir "kannibal" och äter andra fiskar i större utsträckning än yngel som lever sina 2-3 år i ån för att kila till havs efter detta?

Mvh,
      Tollan

Kommentera

En fisk i en bäck där tillgången på föda är väldigt begränsad äter dom förmodligen allt dom kommer över.
        Jag tror det är omöjligt att se skillnad på dom när dom är i bäcken, när öringen vandrar ut i havet så blir den ju blank. Men så länge dom är bäcken skulle jag tro att dom är svåra att skilja på.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 209 visningar
        1 gilla