Vinnaren av fiskeligan år 2004 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinnaren av fiskeligan år 2004

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinnaren av fiskeligan år 2004

Varje sommar arrangerar våran lokala tidning en så kallad fiskeliga. Den går till såhär: tävlingstiden är från maj nån gång till slutet av augusti och största fisk vinner helt enkelt. Två vittnen och vikt krävs för att få den godkänd. Ni förstår vad det här betyder Hur ofta är det man är tre i båten? Dvs klubbning i nästan alla fall. Dessutom var det nån på redaktionen som kom på den briljanta iden att mörka alla resultaten hela sommaren. Stupdumt! Givetvis så bonkar man en 8 kilos ifall den är störst. Klasserna är gös, gädda, abborre, öring har jag för mej.

Idag var det en intervju med segraren i klassen gädda.

- Hur fångar man jättegäddor?

- inte vet jag, jag brukar aldrig fiska

- hur mycket vägde gäddan du fick?

- 10.906 kilo

- Hur gick det till?`

- Jag skulle med och sola i båten. Jag kastade bara i draget och så kom det där monstret

- hur fick du upp den?

- Jag vevade och vevade så jag fick blåsor i händerna. min pojkvän hoppade i land och fick tag på en sten.

- vad gjorde han med stenen?

- han slog fisken halvdöd i vattnet. sen släpade han in den i skogen coh slog ihjäl den. vi hade ju ingen kniv så det blev ett jäkla kalabalik där ett tag.

- vad gjrode ni med gäddan?

- vi gav bort den till en som ville göra gäddfärs av den.

ja vad säger man? have ur say..... lotta.olin@daltid.se

my precious....

Halleluja!
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Vad vann hon då? (eller han , e ju inte ovanligt med pojkar o pojkar nu för tiden ,, haha )
      Tycker för övrigt de skulle räcka med kort, ett vittne och vikt (gärna längd). Att mörka största hitils uppmanar ju bara till mer slakt av de som inte är tre i båten som sagt

Kommentera

haha

Jadu vad vann dom. jag tror att ettan får en rulle, resten frå nåt sket från nåt prisbord samt en korvgrillarkväll vid nån gudsförgäeten regnbågstjärn. dom ger sej inte heller! det här har pågått i flera år nu. Jag klagar varje år men nääädå! Och det här är sjöar där fisken inte har lika förutsättingar att bli grov som i havet. Dvs slaktas det individer som verkligen har generna för att bli stor.

roligast var förra sommaren när det var nån som roat sej med att släppa två 4 kilosgäddor i en vattenfylld rondell. Det kom en helsida i tidnigne om djurplågeri och hur man kan vara så grym och att det ähär ska polisanmälas osv. dom gäddorna mår bra nu iaf
        my precious....

Kommentera

Kul för den som vann den där tävlingen. Vinnaren förtjänade det verkligen. Ha ha!!

Kommentera

Ursprungligen postat av avundsjuk
            avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avunds juk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??a vundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsj uk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??av undsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsju k??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avu ndsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk ??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avun dsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk??avundsjuk? ?avundsjuk??avundsjuk??
            Det var ett konstigt sätt att skriva ”Henka är förbannad igen” på!
            För det är han! Och icke utan orsak!
            Det är inte fel med tävlingar i ”fånga tyngst” eller ”fånga längst” där fisken avgår med en erfarenhet rikare och livet i behåll.
            Men tävlingar med dyra vinster kan förvrida huvet på allmänheten och göra slumpfiskare till marodörer. Nu tror jag att det där paret i ren okunskap kanske skulle ha dräpt fisken oavsett tävling men möjligen bidrog den till beslutet att knacka gäddan.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det är alltid roligt när den som kämpat hårt vinner, när allt slit ger utdelning.

Kommentera

Hehe Jag är bara rätt irriterad över att dom verkligen gör allt för att få folk att bonka fisk. Så mycket det bara går.
                my precious....

Kommentera

Tänk om ens kvinna hade en sån fisketur...då hade man ju aldrig vågat ha med henne...*asg*.

Det minsta de tävlingsansvariga kunde gjort var väll att löpande redovisa ställningen, antingen på internet eller i tidningen. Många vill väll säker släppa tillbaka fisken men vetskapen om att en "finrulle" hägrar kan få den bästa på slagthumör(precis som ni andra tyckte). Min fiskeklubb har liknande, det är inte så att de mörkar men man får ringa dit om man vill veta ställningen. Jag föreslog att det skulle finnas på internet och det verkade som om de höll med...väntar med spänning...kanske till nästa säsong.

Tight lines!

Kommentera

Men, ni tror väl verkligen inte att tävlingen gör att fler storfiskar bonkas? Jag menar, det är inga söndagsfiskare som börjar fiska riktat fiske efter stora individer just bara för en tävlings skull. De flesta fångsterna är slumpens skördar och hade bonkats oavsett om tävlingen funnits eller ej. Att fisken bonkats har inget med tävlingen att göra. Fiskaren hade suttit vid samma vatten och med samma inställning till att bonka oavsett.

Tävlingen uppmuntrar ju inte att folk ska klubba sin fisk. Det kvarstår ju ändock på individens/fiskarens eget val att avgöra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 017 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art