Vattenstånd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vattenstånd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vattenstånd

Tänkte bara höra me folket hur vattenståndet påverkar fisket?
    Finns det några allmänna "regler" eller beror det på från art till art?
    -Lågvatten resp högvatten, intesiv regnperiod resp tort?
    Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

jag vet faktiskt inte hur det är men förra helgen var det enormt mycket vatten och relativt uselt fiske.
    Vet ej om det hade med vattennivån att göra men man började fundera.
    / Kämpar på.

Kommentera

Har märkt ungefär samma sak! Högt vatten trögt fiske lågt vatten bra fiske Men undantag finns som alltid!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

ja bara för att de blir mer vatten o de blir så mkt yta för fisken att simma på =)
        //Me

Kommentera

mm för det lär ju va den stora orsaken till att jag upplevt sämre fiske vid högvatten!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Det går inte att rakt av koppla högt vattenstånd med försämrat fiske. Man måste först ägna orsakerna till vattenståndet en tanke.
            Högt vattenstånd i en damm eller sjö vilket legat stabilt under en längre tid påverkar inte fisket negativt. Fiskarna har funnit sina nya ståndplatser och är huggvilliga i vanlig ordning.
            Ett stigande/ eller sjunkande vatten i sjö eller strömmande vatten brukar innebära problem för fisken. Först kan de aktiveras och vara huggvilliga men med ytterligare stigande vatten måste de först orientera om sig för att hitta sina nya ståndplatser/födoställen.
            Plötliga vattenökningar pga störtregn innebär att vattnet blir grumligt och sikten dålig. Det försämrar fisket.
            Högt vattenstånd i havet och Östersön beror på förändringar i lufttrycket. Högt vatten orsakas av att vinden pressar in vatten mot kusten eller att ett lågtryck ligger över området. Väderkänsliga arter påverkas naturligtvis av detta.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ok då måste jag hitta något annat att skylla på för inte är väl gäddan så väderkänslig? Måste ha att göra med att det blåser mycket så vattnet stiger fast jag bar registrerar att vattnet höjs men sammtidigt att det blåser för mycket så jag inte kommer ut till bästa ställena! så igentligen ska jag skylla på båten för att den är för liten för att drabbas med stora vågor

Kommentera

Här hos mig (Umeå) har det regnat ganska mycket det senaste dagarna, har väl varit uppehåll i 2 dagar eller nåt, men vattennivån i Umeälven har höjts markant. Var iof ute igår o fiskade gädda och visst högg det. Men dagarna där i mellan när det var uppehåll under de regnigaste dagarna var det riktigt uselt. Kul me lite funderingar o så, känns iaf som att det är något o grunna på lite mer.
                Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

Tja, klarälven höjde sig med dryga halvmetern under den gångna veckan. Precis som senast detta skedde blev fiskarna helt avtända. Två registrerade napp vid passet igår förmiddag, ett registrerat vid lördagens pass. Dessutom minskar antalet tillgängliga platser radikalt iom att strömmen tilltar och sänket inte håller botten, vilket ju medför en smärre omöjlighet att registrera nappen...inte lätt att fiska koncentrerat då inte...

Lägre vattenstånd i "mitt" rinnande vatten

Högt vattenstånd i "mitt" rinnande vatten

Jag drar mig nog till insjön för abborrfiske istället...
                  Sketfiske på er alla!!
                  Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

I östersjön vid upplandskusten verkar fisket försämras avsevärt i o m högvatten...
                    Detta berör dock inte gäddhannarna på upp till 1.5 - 2 kg.. Abborre känns dock helt omöjligt att knöggla upp i båtfan!
                    [...Jag har inga fönster, men ser ut som FAN ändå...]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art