Översättare önskar hjälp med fisketermer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Översättare önskar hjälp med fisketermer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En vakamde fisk går upp och ner. Detta sker under loppet av en sekund. Kanske två eller tre... men då är det en sjukt stor fisk (off topic)

Om man ska vara korrekt med ordet "vakar" så tycker JAG att det är helt fel i just det sammanhanget. Speciellt om dom inte jagar i ytan utan bara simmar i ytan.
    sigpic

Kommentera

Jag skulle inte heller inte använda ordet "vakar" för detta sammanhang. Det är svårt att översätta ordagrant också eftersom det handlar om att fisken äter från botten och då sticker stjärtfenan upp ovanför ytan, eftersom de simmar på flats som är stora grundflader.

Själva termen "tailing bonefish" används av guider när de letar efter bones som de kan fiska på. Eftersom stjärtfenan sticker upp ur vattnet är de enklare att hitta och alltså enklare att kasta på. Det är också lättare att kasta (flugfiske) på tailing bones eftersom de jagar föda och inte skräms av en fluga som landar i närheten.

Om fiskaren i filmen säger "We got some tailing bonefish over there" skulle jag översätta det med "Vi har ett stim bonefish som jagar där borta" eller möjligtvis "Jag ser ett stim bonefish som jagar där borta" liknande. Det är inte ordagrant översatt men det förklarar i alla fall vad fisken gör. Absolut inte ordet "vaka" bara...

Kommentera

Instämmer med tobbe helt!
        sigpic

Kommentera

Betande är kanske det mest korrekta, det är väl det som fisken gör. Men vi har inte så mycket att välja på i det svenska språket, tror jag. Översättaren vill väl ha ett ord till texten, inte en hel mening. Jag skulle gå på vakande, vakar eller den böjning som passar. Man brukar säga att "vi kör på de fiskar som vakar" och mena de man ser. Tobbes alternativ med jagande fiskar funkar ju det med, fast de jagar ju inte. Och fisk kan väl jaga under vatten. Säger man vakar fattar alla att man ser fisken ovanför vattnet. Klurigt!

Kommentera

Jagar de inte? Bonefish är predatorer och äter levande byten... de simmar på flats där det kanske bara är 30-40cm djupt och letar efter käk = jagar.

Som sagt, klurigt case det här men "vaka" tycker jag absolut inte bör användas. Jämför en vakande öring som går upp i en sekund och plockar en mygga på ytan med en tailing Bonefish... finns ingen liknelse alls...
            Betande Bonefish? Hahaha... skulle inte du reagera om det stod om betande fiskar i ett sportfiskeprogram? Jag skulle skratta ihjäl mig. Möjligtvis att karpar eller annan vitfisk kan "beta" men då skulle jag ändå föredra ordet "äta". Betar gör kossor som käkar gräs och återigen så bör det nämnas att Bonefish är predatorer.

Nåväl, vi kan ju enas om att det inte blir en 100%ig översättning...

Kommentera

Jag tänkte på detta som jag läste(finns i länken jag postade tidigare)
              "While tailing fish are always great to see, they can sometimes be frustrating. These fish are rooting on the bottom in the grass and mud searching for small crabs, shrimp, and other crustaceans." Fisken käkar krabbor och skit på gotten av grundflader-stjärten sticker då upp. Huruvida personen som skrev artikeln had rätt vet jag into.

Jagar i ytan låter bättre än vakar i alla fall, det håller jag med om.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Jag skulle dock inte använda ordet "vaka" då själva ordet i sig är "ett vak", dvs en fisk som snabbt är uppe i ytan och sedan går ner igen. Av de filmer jag sett bonefish fiske så simmar dom ju faktiskt i ytan. Då tycker inte jag man kan sägaatt fisken "vakar" under en längre period. För vakar det, då är det med största sannolikhet flera fiskar på olika platser i tex en sjö som vakar under tex en "vakfest på kvällen".

Betar i ytan skulle kunna funka men det låter också ohövligt mot en predator. Som en gäddkossa liksom - äter vass typ. Nej, fel fel.
                Som jag skrev ovan skulle jag själv inte sagt vaka men eftersom det inte finns något svenskt ord som beskriver det som sker måste meningen i så fall byggas om helt.

Kommentera

Intressant detta! Jag tror, efter att ha läst era inlägg, att jag skriver om meningarna helt och hållet när "tailing bonefish" nämns, sannolikt så som Tobbe föreslår, typ "Vi har ett stim därborta". Det görs aldrig någon stor grej av att det är just tailing bones (och inte bara bonefish); egentligen skulle det nog för sammanhangets del räcka om jag skrev "fiskar". De tittare som i likhet med er vet vad tailing bones är kommer att förstå i alla fall, och lär bara hoppa högt om jag väljer fel ord.

Men tack, hörni! Det här är världens bästa jobb, man lär sig nya saker varje dag. Nu kommer jag inte att göra bort mig nästa gång jag är på fest ihop med en sportfiskare. ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Som jag skrev ovan skulle jag själv inte sagt vaka men eftersom det inte finns något svenskt ord som beskriver det som sker måste meningen i så fall byggas om helt.
                    Då kan man ju heller inte ta ett ord som redan betyder något annat....
                    sigpic

Kommentera

Vi har ett stim därborta funkar utmärkt tycker jag. Bra lösning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 012 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art