Bra kamera till fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra kamera till fisket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra kamera till fisket?

    Vad har ni för kameror när ni fiskar och vad rekommenderas? I nuläget har jag en Ixus 110 och den är väl skaplig men då jag fiskar mycket själv är det så jäkla krångligt att få bra bilder med självutlösaren. Jag letar därför efter en kamera som man kan köpa fjärrutlösare till, helst sladdlös såklart. Kompakt/System spelar ingen större roll men vill helst klara mig under 5000kr. Finns ju roligare saker att köpa till fisket
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

  • #2
    Jag har en Canon 550D med remote kontroll. Ger bra bilder, har ställt in så att bilden tas 10 sekunder efter att jag tryckt på knappen. Sen piper kameran snabbare ju närmare det är att den utlöser. Skönt att veta hur mycket man har på sig att stå i rätt position. Sen kör jag med magic lantern. Grym "firmware" till kameran! Kan rekommendera det till alla.

    Med det kan man ställa in massa andra funktioner som serie fototagning m.m

    Kör med ett manfretto stativ. Lagom tungt men ändå riktigt stabilt.

    Där av kan jag rekommendera Canon 550D som alternativ!
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

    Kommentera


    • #3
      Har också en Canon (60D) med fjärr, används i båt å landfiske, men lite stor och bänglig.

      För kajakfiske mm har jag en Pentax Optio WG också med fjärr (Kameran finns med GPS). båda trådlösa såklart.

      Pentaxen ska vara både vattentät och slagtålig så den sitter i kajaken helt öppet. inte hunnit prova den fullt ut då den är precis nyinköpt, kändes lite vanskligt med 12 000:- Canon, i kajaken

      Pentax Optio WG-2
      16 Mpixel CMOS-sensor
      5x optisk zoom 28-140mm
      3' skärm på 460.000 punkter
      Vattentät till 10 meter, stötskyddad till 1,5 meter, köldtålig till -10°C samt krossäkrad till 100kg

      Pentax O-RC1
      Vattentät fjärrkontroll med infrarödfunktion
      Zoom- och funktionsknappar för snabb tillgång till kamerans finesser
      Fungerar på avstånd på upp till 5m. Även under vatten.
      Stativ Joby Gorillapod SLR, den med slingerben så den kan viras runt en trädstam eller pollare mm. finns en enklare variant för kompaktkamera men jag kör samma till båda. Skitbra stativ i naturen, kan lätt fås att passa alla underlag, träd, stenar och varsomhelst i båten, pollare , räcken mm.


      Gimlan varför kör du 10 sek fördröjning, nyfiken, jag kör direktbild, håller ju fjärren i handen och kan trycka av ett 10 tal bilder ganska snabbt med tanke på fisken och ändra lite pos. mm mellan bilderna. Sen detta Firmware ? ? vart hittar jag info, måste kolla in detta.
      Senast ändrad av Exxet; 2012-05-03, 20:21.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Har en HTC One X telefon som har bra kamera. Slipper man ha massa apparater med sig.







        Kommentera


        • #5
          hade först bara mobilen, en SE Elm
          Click image for larger version

Name:	008.JPG
Views:	1
Size:	717,2 KB
ID:	1762676Click image for larger version

Name:	014.JPG
Views:	1
Size:	525,6 KB
ID:	1762673
          Både bilderna är helt oredigerade

          nu har jag en easyshare sport från kodak. tyvärr har den ingen riktig fokus. den är dock vattentät till 3 meter och ganska bra UV-bilder på den.
          Click image for larger version

Name:	100_0126.jpg
Views:	1
Size:	491,1 KB
ID:	1762674Click image for larger version

Name:	100_0132.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1762675
          Senast ändrad av daikai1; 2012-05-03, 23:09.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Har också en Canon (60D) med fjärr, används i båt å landfiske, men lite stor och bänglig.

            För kajakfiske mm har jag en Pentax Optio WG också med fjärr (Kameran finns med GPS). båda trådlösa såklart.

            Pentaxen ska vara både vattentät och slagtålig så den sitter i kajaken helt öppet. inte hunnit prova den fullt ut då den är precis nyinköpt, kändes lite vanskligt med 12 000:- Canon, i kajaken



            Stativ Joby Gorillapod SLR, den med slingerben så den kan viras runt en trädstam eller pollare mm. finns en enklare variant för kompaktkamera men jag kör samma till båda. Skitbra stativ i naturen, kan lätt fås att passa alla underlag, träd, stenar och varsomhelst i båten, pollare , räcken mm.
            [ATTACH=CONFIG]41193[/ATTACH]

            Gimlan varför kör du 10 sek fördröjning, nyfiken, jag kör direktbild, håller ju fjärren i handen och kan trycka av ett 10 tal bilder ganska snabbt med tanke på fisken och ändra lite pos. mm mellan bilderna. Sen detta Firmware ? ? vart hittar jag info, måste kolla in detta.
            Jag tycker det är rätt skönt att slippa ha kontrollen i näven då jag hanterar fisken, speciellt då man vill få rätt känsla. Med Magic Lantern kan man ställa in att den ska knäppa av en bild var x sekund och x bilder. Riktigt trevligt, sen kan man få lite andra funktioner som att kameran fokuserar om vid varje tagning.

            Magic lantern funkar till följande modeller 550D, 60D, 600D, 50D, 500D

            Länk hittar du här http://magiclantern.wikia.com/wiki/M..._Firmware_Wiki

            Kan hålla med att ett gorillapod är grymt trevligt stativ i naturen
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

            Kommentera


            • #7
              Tackar för svaren såhär långt. Mobil är inte ett alternativ, har en Galaxy S2 i nuläget så kan ta skapliga bilder om jag vill men att ta bilder som blir bra med självutlösaren på det blir inte lätt

              Canon 550D vore ju inte helt fel alltså. Smidigt med fjärrutlösare för fisket men kul med så bra kamera också så man kan börja läsa på lite om fotografering och lära sig lite grejer kanske.

              Pentax Optio WG-2 är ju också ett bra alternativ om man tänker enbart på fisket, fint att kuna ha den framme i ösregn osv utan att behöva oroa sig
              Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

              Kommentera


              • #8
                Det är grymt kul att fota, men det drar iväg ganska snabbt i kostnad

                Sen finns det hus som gör det möjligt att fota i ösregn eller fota under ytan
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

                Kommentera


                • #9
                  Den här kanske?



                  Fjärr: http://www.netonnet.se/art/foto/till...3/118171.3347/

                  Men fråga först om fjärren fungerar i hop med 3100 modellen? Det står 3000 serien i listan över kompatibla kameror för fjärren. Men bäst att försäkra sig om att det går?

                  Tyvärr finns det nästan inga kompakt kameror som har ingång för fjärr utlösare.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja när man kollar runt lite snabbt är det ju 550d från Canon och D3100 från Nikon som dyker upp som populära "nybörjarkameror".

                    Funkar inte med fjärr till Nikon dock tyvärr.
                    Från cyberphoto:
                    "OBS! Funkar ej på D3100. D3100 har ingen mottagare för IR-fjärr.
                    Det kommer alltså inte heller att komma någon passande IR-fjärr till den."
                    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 894 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 184 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    952 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X