Abu 5601 JB konstig slirbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 5601 JB konstig slirbroms

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu 5601 JB konstig slirbroms

Hej, fick precis hem min efterlängtade jerkrulle 5601 JB.

det var den jag köpte. Men när jag skulle ställa in slirbromsen lite hårdare idag så gick det verkligen inte att få den att bromsa någonting alls. kvittade vilket håll man drog den åt man kunde ändå dra ut linan hur lätt som helst.
    Men senare testade jag några kast och fick en gädda på kroken, då trodde jag att den skulle dra ut hela linan men det bromsades in och gäddan drog inte ut nån lina alls??
    nu undrar jag om det ska vara så på dessa rullarna? är det något jag måste göra för att det ska funka korrekt, eller är det fabriksfel?
    Mvh krille

dum fråga kanske. men justerade du slirbromsen på den lilla ratten.. eller på stjärn hjulet bakom veven?

edit: är du ny på ambassadure eller fiskat med det innan? du kan inte råkat frikoppla rullen när du skulle justera bromsen?
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2012-05-02, 18:26.

Kommentera

Ligger det nylonlina i botten på spolen, eller är flätlinan tejpad?
      Om den snurrar så spolen så kan du få liknande symptom.

Kommentera

@krokodiljägaren jag har ändrat på stjärnhjulet jag har haft en abu black max innan.
        @cannonball nej jag har inte nylonlina i botten för jag fattar inte hur jag ska fästa det först och sen fire line :/

Kommentera

Du gör en helt vanlig knut inne vid spolen, så nära ddu kan. Sen gör du en så kallad blodknut ihop med flätlinan

Kommentera

om du kan tvinga fram den till att bete sig lika dant igen. kolla när linan går ut om spolen står stilla eller snurrar med.
            står spolen stilla är det för att flätlinan ligger rakt på spolen. snurrar spolen med hade jag åkt in ti affären med den om du inte vill leka rull mekaniker själv. ( det är rätt roligt)

ang nylon linan. den sätter du fast med spolaxelknuten sen snurrar du på lämplig mängd sen skarvar du med tex albrighton knuten http://www.youtube.com/watch?v=s40lmqVux4E

Kommentera

Verkar lite krabbigt för en nybörjare dedär med sätta nylonlina först. Funkar tejp lika bra?

@krokodiljägaren: Jag tror det är att spolen står stilla. Om jag har satt tafsen på en ögla på spöt så kan jag veva utan att spolen rör sig alls. Det måste väl vara att linan ligger rakt på?

Kommentera

Bry dig inte om att veva, spänn bara bromsen och dra sedan ut lina. Kolla noga om spolen rör sig eller om bara linan rör sig. Det kan vara lite svårt att se om den svarta spolen rör sig, kolla noga eller gör ett litet tusch streck på kanten. (tvättas bort med T-sprit)

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddmeister Visa inlägg
                  Verkar lite krabbigt för en nybörjare dedär med sätta nylonlina först. Funkar tejp lika bra?

@krokodiljägaren: Jag tror det är att spolen står stilla. Om jag har satt tafsen på en ögla på spöt så kan jag veva utan att spolen rör sig alls. Det måste väl vara att linan ligger rakt på?
                  om du kan veva utan att spolen rör sig är något annat fel.
                  hade det varit att linan glider. och tafsen sitter fast. skulle spolen snurrat när du vevar men lin paketet stått stilla.
                  jag har inte testat med tejp. men vill du inte lägga på nylon i botten ska du defenitivt sätta en tejpbit. även om det inte är problemet just nu så får du kanske problemet sen.

om du lägger rullen o högerhanden, med icke vevsida i handflatan. och tittar på veven. för att få max broms ska stjärnhjulet snurras mot sols. om du snurrar det i maxläget har du fortfarande ingen broms då? om du tittar på avståndet mellan stjärnhjulet och veven. när där inte är någon mellanrum här du bromsen på minsta, om där när någon mm spricka imellan och du inte kan snurra stjärnhjulet mer utan att använda kraft har du max. du ska inte skruva så hårt så du måste ta i, då går det bara sönder.

en annan sak att tänka på. när du fiskat färdigt med rullen ska du släppa bromsen. inte bra om rullen ligger med broms på när den inte används.

Kommentera

Låter som du skruvat på fel hjul, du har ju en som bromsar spolen när du har frikopplat och en som bromsar när du inte har frikopplat.

Jag kör på obromsat vid frikopplat, längre kast då.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

Foton