Vart ska jag åka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart ska jag åka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart ska jag åka?

Tänkte åka ut och fiske i ngn p&t sjö med en kompis. Tanken är att han efter fisketuren ska viga sitt liv åt sportfiske som jag gjort för länge sen.
    Har du nåt tips på var bågarna är på G just nu.
    Det ska helst gå att hyra båt, kräsen är man ju också.
    Vi har bil och bor i Stockholm och vi ska ut och fiska på lördag eller söndag.
    Vill någon av er hänga med är ni självklart välkommna (skicka PM om ni vill bli upphämtade), jag bjuder på käk!
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Du ska ta med kompisen till Fyrväpplingen! Ni kan välja på 2 sjöar, Skysjön och Rörsjön. Det är hugget som stucket vilken ni tar. Heldag kostar 100:- båt 70:-

Blåser det, måste betet ner djupt, nära botten. Inne på lävattnet och framåt kvällningen när vinden börjar lägga sig stiger bågen. Ha koll på vikar på läsidan! Där kan det finnas vakande bågar.

Strunta i showande ”delfinbågar”. De hoppar och har sig för att rensa kroppen från hudparasiter. Just då är de inte intresserade av käk.

Färgstarka Wollybuggar eller en gul eller orange 2 eller 3" jigg på Carolina-rig är bra beten. Jag kör det senare alternativet. Jiggen sitter på en metkrok och ca en halv spölängd upp har jag ett leke och ett sänke. Ärtstort bly på dagen och bara ett litet leke på kvällen.

Sämsta alternativen, vad jag kunnat se, har varit flötmete och spinnare.

Rodd funkar bäst enligt mitt förmenande och ro saaaaaaakta! Absolut inte i göstempo! Låt båten glida långt på varje årtag, nästan så den stannar. Håll i linan hela tiden du ror. Då rör sig lflugan eller jiggen extra frestande på rätt djup hela tiden. Om du inte ror utan bara åker med så vifta med spöet i takt med årtagen. De mest framgångsrika charterskepparna på The Great Lakes tvingar sina kunder att hela tiden hålla igång sina beten. Det ska ni också göra. Är det någorlunda lugnt i sjön så ror ni två upp en båge i halvtimmen!
    Medan metarna och spinnfiskarna bara tittar på med allt mera avundsjuka ögon!

Sök stråk med utblåsta löv och annat skräp på läsidan.

På kvällen går traditionellt flugfiske också bra.

I Rörsjön får man använda PowerBait och det funkar bra att ersätta jiggen med tre kulor PowerEgg, orange eller chartreuse.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 274 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art