Grym attack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grym attack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grym attack

Var ute och jerkfiskade vid öregrunds "skärgård" i helgen,
    och hade över lag dåligt fiske både fredag och lördag med endast 2 fiskar.

Men på söndags förmiddagen bestämde jag mig för att ta en sista tur innan jag åkte hem till uppsala igen.
    Första halvtimmen hände absolut ingenting, sedan fick jag en ganska trind gädda på ca 4kg,

Efter avkroking så bestämde jag mig för att prova ett sista ställe, på väg dit så började småfisk i massor flyga i luften här och där brevid båten så jag stannade fort och började kasta.
    Fösta kastet med en fox chomper så hade jag en ganska stor gädda efter men utan hugg, men jag bestämmde för att byta till en buster jerk c27 "silver mört" då den liknade småfisken,
    vi hade hunnit drivit iväg en kanska bra bit då tafsen krånglade så jag tog i för kung och fosterland när jag kastade men kom åt veven så bj'n tvärstannade och landade ca 5-6m ifrån båten, jag vevade in för fulla muggar då jag inte hade så mycket fiske tid kvar och ville hinna några kast mot stimmen men när jag hade lyft upp draget ur vattnet kommer en ganska grov pjäs uppskjuten som ett skott ur vattnet och tar bustern avanför ytan ca 0.5 meter från båten.
    Snacka om att man fick hjärtklappning då den värkligen exploderade ur vattenytan, efter dryga 5 min's fight så kom den upp.
    Gäddan vägde dock bara 6.5 kg (var säker på att den vägde mer)
    Men fy tusan va kul det var - en sådan händelse räddar en usel helg med råge.

Skitfiske på er /Nisse
    / Kämpar på.

Fyfanken. de va ingen blyg gädda de där. annars brukar de vara abborrar som brukar göra så.
    //Me

Kommentera

Nu kanske du förstår varför jag tjatar om ytfiske i tid och otid
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Fan va kul! jag förstår precis vad du menar

Kommentera

har kört ganska mycket med hemmagjorda ytbeten i en skärgårdsvik där jag har "sommarstuga".
          Men det har aldrig gett någonting, så det har blivit så att jag får en ganska grym show när jag plockar fram dem, då gäddorna tycks leka med dom och hoppar höjd över dem, men jag har aldrig lyckats få någon på kroken *ÄN*.
          Skit kul attacker iaf
          / Kämpar på.

Kommentera

det skummaste "ythugg" jag varit med om var för 7-8år sen var o fiskade i en mindre å (5-15m bred) körde med en hemma gjord swimm whizz kopia tiger stripe o råkade kasta den över ån så den fastnade i gräset på andra sidan. jag slet för den skulle lossna o när den lossnade och kom farande mot mig över ån hoppade en gädda o klippte den i luften just innan den skulle ta i ytan!!

Kommentera

Ja förstår precis hur du också lär ha reagerat

Men man lär sig av sina *misstag*
              så efter det här får man väl hålla i spöt för kung och fosterland även när betet är ovanför vattenytan
              / Kämpar på.

Kommentera

Det hände mig en försommar att jag fick på ett bra medvindskast. dessvärre skar draget en aning i sidled och var på väg att landa i ett bestånd av kaveldun. Plötsligt reser sig vattnet och likt en Ravelli kommer en stor gädda upp och slukar draget. Dessvärre rundade den kaveldunet och spottade ut så draget fastnade i grönskan. Det var bara att med snudd på hjärtstillestånd ro dit och hämta. Vattnet var skitgrumligt där gäddan haft sin show.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

NisseN, minska farten på ytbetena på gäddan, 3-4 långsamma jerkningar, låt ligga still, 3-4 långsamma och låt ligga still, det verkar som att gäddan får något brytningsfel elelr nått på beten i ytan, för fiskar man betet för fort så har den en fömåga att just som du skriver missa betet helt å hållet, har du ändå haft en firre som hoppat å missat, kör över den platsen igen, med lååångsamma jerk så gädan verkligen hinner sikta in sig ordentligt, för den tar ofta igen!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Fick bra på tokjerkad zalt i helgen men det verkar var helt olika från dag till dag. i Lördags var det sakta sakta jerkning med en bj som gällde och i söndags tok jerk av papegoj zalt!
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art