Rörande Minn Kota Traxxis Maximizer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörande Minn Kota Traxxis Maximizer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rörande Minn Kota Traxxis Maximizer

Tja!
    Har sen ett par säsonger varit insnöad på Vertikalfiske, och har ungefär lika länge kört med en Minn Kota Endura 30. Tanken har hela tiden varit att jag ska skaffa en 4-5 hk's aktersnurra också, men jag har insett det opraktiskta i det, eftersom jag måste släpa med mig grejerna upp och ner till båten varje gång, och det är redan SKITTUNGT att dra det jag drar redan nu. Sååå, jag har börjat fundera lite i andra banor. Jag klarar mig ganska bra med min Enudra 30. Min båt är ca 4,5 meter. Jag kommer upp i ca 2-2,3 knop på 5:an under gynsamma förhållanden (inte för mycket motvind). Dock är det halvlångt (relativt såklart) mellan mina waypoints, så har jag inte ganska gott om tid brukar jag få välja något område och satsa på det. Känns lite begränsande! Ska jag fiska av alla hotspots under ett pass då har jag ca 6-8 km att riva av, totalt. Jag har två st. 80A fritidsbatterier, och jag brukar klara mig rätt bra med dem, MEN jag kör dem i ärlighetens namn en smula hårdare än vad man borde.

So, having that said - hur skulle det bli om jag istället för en bensinare skaffade en Minn Kota Traxxis Maximizer av starkare modell? Jag blev initialt avrådd att köpa för stark elmotor eftersom de inte är lämpliga när man ska "finlira" vid vertikalfisket, att ettans växel, både fram och bak, är för snabb, plus att de käkar för mycket powwa. Men om man har en steglös, kan man köra i princip hur sakta man vill då, även om man har någon av de starkare modellerna?

Och, det skrivs ju så fint om Maximizwer som gör att man får upp till 5 ggr längre körtid. Det låter ju skitbra, men hur funkar det i praktiken? Kan jag sluta mig till att jag i alla fall kommer att kunna köra minst lika länge på två 80A batterier, som jag gör med min Endura 30? Jag är ingen hejjare på att räkna ut sånt där, så om någon har lite koll på siffrorna här, så är jag tacksam för lite hjälp.

Mattias
    Senast ändrad av elfving73; 2012-04-29, 17:59.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

O.F borde kunna hjälpa dig....rent spontant tror jag du kommer du att klara dig med de två batterierna även på en 55:a med maximizer...om du inte tänker köra fullt hela tiden...själv klarade jag att fiska minst lika länge med en 55:a terrova på ett 80Ah
    batteri som jag klarade med Endura 30:an på samma batteri....detta endast under vertikalfisket,förflyttningar gör jag med bensinaren...
    Osvuret är dock som bekant bäst....invänta svar av nån som kan räkna på det åt dig...
    Senast ändrad av byggarn; 2012-04-29, 18:15.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Thanx for your 4 cents! Ja, jag har en känsla av att det skulle funka bra med en Traxxis Maximer. Med tanke på att jag kommer upp i strax över 2 knop med min Endura 30, så känns det som att man kanske kan komma upp i liknande fart med en sån som med en 4 hk's aktersnurra (som jag tidigare övervägt att köpa) Tror de brukar komma upp i ca 5 knop.
      Får se om Ol' F lägger in sitt veto! :0)

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      O.F borde kunna hjälpa dig....rent spontant tror jag du kommer du att klara dig med de två batterierna även på en 55:a med maximizer...om du inte tänker köra fullt hela tiden...själv klarade jag att fiska minst lika länge med en 55:a terrova på ett 80Ah
      batteri som jag klarade med Endura 30:an på samma batteri....detta endast under vertikalfisket,förflyttningar gör jag med bensinaren...
      Osvuret är dock som bekant bäst....invänta svar av nån som kan räkna på det åt dig...
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
        Thanx for your 4 cents! Ja, jag har en känsla av att det skulle funka bra med en Traxxis Maximer. Med tanke på att jag kommer upp i strax över 2 knop med min Endura 30, så känns det som att man kanske kan komma upp i liknande fart med en sån som med en 4 hk's aktersnurra (som jag tidigare övervägt att köpa) Tror de brukar komma upp i ca 5 knop.
        Får se om Ol' F lägger in sitt veto! :0)
        En 4hk är rena muskelpaketet i jämförelse med en 55a. 55an utvecklar väl typ 0,5-0,8 hk.
        Alla som haft förmånen att hantera en såndäringa 4hk vet vilken hårresande respons det blir när man vrider på fullt, man får passa sej!
        Maximizern sparar en massa batteri om du inte kör för fullt, vid full gas drar den lika mycket som en vanlig 55a. Ju mindre gas, ju mer sparar du i jämförelse med en likvärdig utan maximizer.

Edit:
        "Minnkota 55 lb thrust motors 12 Volts @ 50 Amps = 600 Watts = 0.8 HP (746 Watts)
        Minnkota 55 lb thrust motors 12 Volts @ 50 Amps
        = 600 Watts = 0.8 HP (746 Watts)
        this is the electrical power going into the trolling motor
        and not its output efficiency."
        Senast ändrad av Gösakungen; 2012-04-30, 10:19.

Kommentera

Du sparar en hel del batteri med en maxximizer, men 5 gånger mer är ju påhittat. Kanske dubbelt om du kör på lägre kräm.
          Men det är helt klart skillnad, och med steglös så kan du köra hur sakta som helst..

Jag börja med en 36a, endura iof, ser ingenting negativt med att ta 55an om plånboken tillåter. Knappt märkbar skillnad på vikt ändå.

Kommentera

Om man kan köra dubbelt så mycket på samma laddning med Maximiser så är det ju redan där värt det, i mina ögon. Någon som har en uppfattning om vilken fart man kommer upp med en 45 resp. 55 ib?
            Min båt är 4,5 meter och väger kanske runt 200 kg. Kommer som sagt upp ca i 2,3 knop med min Enduro 30, under gynsamm förutsättningar. Det räcker hyffsat bra, men är det blåsigt är det ju lite värre.
            Alltså, för mig handlar det ju om att jag skulle vilja ha en 4 hk bensinare, men jag tror att jag går över gränsen för vad jag kan dra fram och tillbaka till båten, det är ett jävla slit redan nu. Så då blir det säkert att jag skiter i att ta med motorn, och då har jag ju ingen glädje av den. Kommer jag upp i fart någon knop till och klarar mig på mina två batterier, så är jag nöjd. (ett tag i alla fall, ni vet hur det är!)

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
            Du sparar en hel del batteri med en maxximizer, men 5 gånger mer är ju påhittat. Kanske dubbelt om du kör på lägre kräm.
            Men det är helt klart skillnad, och med steglös så kan du köra hur sakta som helst..

Jag börja med en 36a, endura iof, ser ingenting negativt med att ta 55an om plånboken tillåter. Knappt märkbar skillnad på vikt ändå.
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Haha! Muskelpaket och hårresande... måste vara the mother of all 4-hästars! :0)
              Klart det är skillnad mellan en 55:a och en 4 hk, men jag lutar åt att en 55:a kan täcka mina behov. Försöker bilda mig en uppfattning om skillnaden mellan en Endura 30 och en Maximer 45 alt. 55 ib.

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
              En 4hk är rena muskelpaketet i jämförelse med en 55a. 55an utvecklar väl typ 0,5-0,8 hk.
              Alla som haft förmånen att hantera en såndäringa 4hk vet vilken hårresande respons det blir när man vrider på fullt, man får passa sej!
              Maximizern sparar en massa batteri om du inte kör för fullt, vid full gas drar den lika mycket som en vanlig 55a. Ju mindre gas, ju mer sparar du i jämförelse med en likvärdig utan maximizer.

Edit:
              "Minnkota 55 lb thrust motors 12 Volts @ 50 Amps = 600 Watts = 0.8 HP (746 Watts)
              Minnkota 55 lb thrust motors 12 Volts @ 50 Amps
              = 600 Watts = 0.8 HP (746 Watts)
              this is the electrical power going into the trolling motor
              and not its output efficiency."
              -Visa hänsyn
              -Skräpa inte ner
              -Hantera fisken varsamt
              -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                Haha! Muskelpaket och hårresande... måste vara the mother of all 4-hästars! :0)
                Klart det är skillnad mellan en 55:a och en 4 hk, men jag lutar åt att en 55:a kan täcka mina behov. Försöker bilda mig en uppfattning om skillnaden mellan en Endura 30 och en Maximer 45 alt. 55 ib.
                Försökte bara vara lite ironisk där :-)
                4hk är dyngslött men det är ingenting mot en 55a så samma hastighet kommer du nog inte upp i med 55an. Tycker du har lyckats maxa 30an rätt bra med 2,3knop, min 54a gör bara 2,5knop :-(
                Senast ändrad av Gösakungen; 2012-04-30, 21:14.

Kommentera

Har en 4hk Yamaha om du är intresserad. Står ändå bara i vägen för mig i garaget.

//Martin

Kommentera

Intresserad! Inboxa mig med lite mer info, skick och hur mycket du vill ha för den. :0)

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                    Har en 4hk Yamaha om du är intresserad. Står ändå bara i vägen för mig i garaget.

//Martin
                    -Visa hänsyn
                    -Skräpa inte ner
                    -Hantera fisken varsamt
                    -Ha kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg