Fiskevakters befogenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevakters befogenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men.. Går denna fiskevakt någon utbildning i hur man lägger ner någon på backen? t-ex Väktarutbildning
    Inte för att jag fiskar utan fiskekort, men min tanke är att man kan stå emot jävligt mycket utan att själv ta till våld.

Kommentera

Det man skall tänka på är att de måste visa upp en bricka eller någon sorts legitimation för att få se på fiskekortet.

En annan sak jag vill tillägga är ett tack till de fiskeområden/fiskeklubbar som börjat med sms fiskekort. Då slipper man leta efter något hus där ingen är hemma ändå. Plus så är det guld om du skall ut kl 5 på morgonen.

Kommentera

intressant att det finns krav på förvaring av betesfisk men att sedan köra en hyfsat fet krok längs ryggen och plåga ihjäl den är helt okey... Är ingen mörtkramare alls men seriöst?
        Tävlingen var efter lagen om förbud mot levande betesfisk kom så även det kan ha spelat roll, då har ju mörtarna samma rättigheter som Akvariefisk men skulle tro det avgörande har varit att dom inte hade tillstånd för fisket, Angelfiske ingår ju inte i det fria fisket.

en notis på jakt och jägare såg ut så här

Naturbevakare gjorde en rutin kontroll vid anglel tävling. 180 fiskare greps även så beslagtogs 1800 angeldon. I väntan på polis utredning för grovt fiske brott.
        Skall hålla ögonen öppna och se om man kan få fram mer exakt vad det blir av sörjan.

Kommentera

Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
          Det man skall tänka på är att de måste visa upp en bricka eller någon sorts legitimation för att få se på fiskekortet.
          Bricka + förordnandet från Länsstyrelsen samt leg. När jag blir tillfrågad om fiskekort frågar jag om de har dessa tre (brickan ska hänga väl synlig). Har de inte det har jag ingen skyldighet att visa mitt fiskekort (finns MÅNGA allanballangubbar som jobbar på det viset för att få ha SINA vatten ifred).
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Jag ringde och frågade en polis exakt detta. Han menade att det är högst osannolikt att utrustning skulle bli beslagtagen alls. Att en båt skulle bli beslagtagen menade han var orimligt eftersom båtens värde inte står i paritet med lite tjuvfiske (båt = 50-100k eller ännu mer, fiskekort = 50-150 kr). Om fisket däremot bedrivs under yrkesliknande former, alltså om det plockas upp stora mängder fisk med hjälp av t.ex. nät, ryssjor och andra redskap då var läget ett annat. Men så länge det handlade om "sporttjuvfiske" så var det orimligt att bli av med båten. Detta enligt en polis som bläddrade frenetiskt i lagboken under samtalets gång.

Självklart finns det säkert skräckexempel på där båtar, bilar och övrig utrustning förverkats men det tror jag är väldigt ovanligt.

Visst fan, en grej till - Hans svar på frågan om utlösen av beslagtagen utrustning var kort och koncist: Beslag lämnas inte åter, de förstörs.

Kommentera

Om brott inte går att styrka, får du tillbaka grejjerna. Man kan alltid överklaga. Även fisken rent krasst ska lämnas in till polis av Fisketillsynsman. Sen hur det rent praktiskt fungerar har jag ingen aning om.

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Jag ringde och frågade en polis exakt detta. Han menade att det är högst osannolikt att utrustning skulle bli beslagtagen alls. Att en båt skulle bli beslagtagen menade han var orimligt eftersom båtens värde inte står i paritet med lite tjuvfiske (båt = 50-100k eller ännu mer, fiskekort = 50-150 kr). Om fisket däremot bedrivs under yrkesliknande former, alltså om det plockas upp stora mängder fisk med hjälp av t.ex. nät, ryssjor och andra redskap då var läget ett annat. Men så länge det handlade om "sporttjuvfiske" så var det orimligt att bli av med båten. Detta enligt en polis som bläddrade frenetiskt i lagboken under samtalets gång.

Självklart finns det säkert skräckexempel på där båtar, bilar och övrig utrustning förverkats men det tror jag är väldigt ovanligt.

Visst fan, en grej till - Hans svar på frågan om utlösen av beslagtagen utrustning var kort och koncist: Beslag lämnas inte åter, de förstörs.
              http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Hmm.. Beslag kan visst lämnas tillbaka. Har själv varit med killar jag jobbat med på polisstationer och de har hämtat beslag. Har iofs rört sig om mobiltelefoner och dylikt. Knivar, alkohol och annat olagligt har förverkats. Men vissa beslag som inte varit olagliga har återlämnats även om de varit del i utredning under en period.

Däremot har en kompis fått en låda tomater (misstänkt att användas som kastprojektiler) förverkade enligt beslut hem i brevlådan 3 månader efter beslaget. Ingen var mer tacksam än han för det.

Kommentera

OT:
                  Jag har fått öl förverkad, hade inte åldern inne att bära på dem snyft
                  Ola

Kommentera

Tror dom beslagtar utrustning om det finns risk att brottet upprepas, typ om dom stoppar ett rattfyllo, då lämnar dom inte honom med bilnycklar och bil även om han inte måste följa med till stationen, men det betyder inte att dom behåller prylarna i all evighet efteråt.

Kommentera

Är det verkligen värt risken att bli av med båt,skoter eller annat man använt för att bedriva tjuvfisket. Även om man får tillbaka grejorna så blir man ändå utan dessa under utredningen och den kan vara under den bästa fiskeperioden.
                      Var själv "fiskepolis" i ca 10år och det jag var med och beslagtog var kräftmjärdar. De lämnades till polisen och vart de sedan tog vägen har jag ingen aning om.
                      Numera med alla fiskevårdsområden som bildats så får man fiska nästan överallt med sportfiskeredskap.Och relativt billigt är det så varför behöva bryta mot reglerna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 305 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art