Hur beter sig inplanterad regnbåge i strömmande vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur beter sig inplanterad regnbåge i strömmande vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur beter sig inplanterad regnbåge i strömmande vatten?

Är det någon som har lite koll på hur inplanterad regnbåge brukar bete sig i strömmande vatten?
    Säg att dem blivit isläppte i mitten på en sträcka som börjar och slutar med en kraftstation av något slag, vilket gör att dem inte kan vandra längre åt något håll.

Kommer dem driva med nerströms tills dem inte kommer längre och samlas tajtare där?
    Sprider dem ut sig jämt längs hela sträckan och hittar egna ståndplatser?

Förstår att man inte kan sätta fingret på exakt hur det brukar vara men skulle vara kul att veta lite hur deras rörelsemönster kan tänkas vara.
    Funderar på om man skulle söka upp kraftstationen nerströms och prova lycka där

Jag kan bara tipsa på hur P&T-fisket är här borta...
    Tror mycket beror på hur trötta de är efter transport, de 10-tals gånger jag varit med så har dom först spridits nedströms men inga längre sträckor.
    De stimmar ganska mycket under de 3-4 första dygnen efter isättning, så chansen att få mycket fisk är stor då.
    Jag har upplevt att de flesta börjar stiga uppströms redan efter 1 dygn, även i ganska starka strömmar och tar sig förbi en del hinder sen ställer dom sig gärna precis vid kanten av strömmen/poolar och livnär sig.

Där jag fiskar så är det dammar/kraftverk både upp och nedströms och jag har lite olika erfarenheter av det.
    Ibland när det inte strömmar starkt så simmar dom nedströms i mindre stim på upptill ett tiotal fiskar efter kanterna i ån.
    Jag har på ett ställe sett samma fiskar upprepa ett visst rörelsemönster som om de letar efter ett bra ställe i ån men är desorienterade och återkommer till samma plats flera gånger.
    Det är som om de letar efter syrerika platser.
    De fiskarna brukar vara svåra att få till hugg, medans de som börjar stiga tidigare är betydligt lättare att fånga.

Du kommer säkert se en hel del fisk stå både framför dammar/kraftverk och nedströms efter ett dygn redan beroende på hur långt det är till dessa.

I mitt lokala vatten så tar det fiskarna 4 dygn (för den större mängden) att stiga upp till det sista hindret (vattenkraftverk) som är ca 3km bort från isättningsplatsen och de stannar ofta vid starkt strömmande kanter, i skuggan under broar och vid varierande djup vid i strömmen av kraftverks-turbinen där det numer är fiskeförbud.
    Nedströms är fisken på plats tidigare, men i mycket mindre antal.
    Efter en vecka så får man knappt något längre i närheten av isättningsplatsen pga hårt fisketryck och för att fisken spritt sig rejält.

Jag och farsan hade fritiden att närvara vid dom allra flesta lokala isättningar på 90-talet och tidigt 2000 här i E-tuna, men nu är det nog 7-8år sen jag fiskade efter "broiler".
    Men är det nåt fiske jag kan bra så är det just regnbågsfisket.

Kommentera

Tusen tack Toni, trevlig information.

Har suttit på google earth och följt sträckan nedströms till nästa kraftverk. Det var kanske uppåt någon mil dit, så frågan är då om man ska försöka leta sig dit och prova.
      Det är ju ingen liten yta dem rör sig på, och har aldrig hört om någon som fått en regnbåge långt efter isättning på den sträckan. Så vore kul att lista ut vart dem stora som vuxit till sig håller hus för det borde vara en hel del.

Kommentera

ska du åka till damstugegölen på lördag? det är ju permiär?
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Vet inte, jobbar natt i helgen så får ju bli på eftermiddagen isf. Själv då?

Kommentera

ja ska dit på förmiddagen
            http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ta håven och dra utmed gallret ovan det nedströms stoppet
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Ta håven och dra utmed gallret ovan det nedströms stoppet
                Det ska vi prova 👍

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
                  En hel del intressant text
                  Tar dom sig verkligen från Centrum till Rosenfors på 4 dagar? Regnbågarna utan fenor?

Första timmarna är det oftast bra i närheten av isättningsplatsen, speciellt om det finns något markerande som extra djupt och strömt i närheten, broar, grundflak.

Efter det gäller det att veta sina spots dom finns på.
                  Eller nöta järnet och vänta dom fiskarna som simmar i runt i stim..

Som du sa själv, svårt att sätta fingret på

Det "riktigt bra" fisket försvinner oftast efter 3 dagar tyvärr.

Men det beror väl på vart det är, här i Eskilstuna så piggar dom nya fiskarna upp stammisarna i några dagar.

Efter det så parkerar dom på speciella ställen och man får tränga sig med andra, vilket inte är allt för kul.

Kommentera

Premiären var nu i lördags. Fisk för ca 22000 sattes i någon vecka innan det, vet inte hur mycket fisk det motsvarar men som jag fattat det så var det inte alls mycket fisk som fångades premiären, vilket är förståeligt då dem säkert hunnit anpassa sig endel.

Så vad kan man då göra. Nöta av ån nedströms så mycket man kan med diverse streamers tills man upptäcker något?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art