Tack på förhand KG?, har du fått nån fin firre på dippen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gamla Hederliga ABU
Collapse
X
-
Efter att ha traderat till mig en massa gamla N&N (KG? fastnade i källaren och jag orkade inte vänta) så kan jag konstatera att många av ABU´s nostalgiska
drag var tillverkade i Amerikas Förenta Stater, t.ex Cellon som jag alltid trott var en ABU skapelse hittade jag här, http://cgi.ebay.com/OLD-VINTAGE-BURK...QQcmdZViewItem
"Burke big dig" heter den.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AlessandroEfter att ha traderat till mig en massa gamla N&N (KG? fastnade i källaren och jag orkade inte vänta) så kan jag konstatera att många av ABU´s nostalgiska
drag var tillverkade i Amerikas Förenta Stater, t.ex Cellon som jag alltid trott var en ABU skapelse hittade jag här, http://cgi.ebay.com/OLD-VINTAGE-BURK...QQcmdZViewItem
"Burke big dig" heter den.
Kommentera
-
Ang.Gamla Hederliga ABU:
En del väldigt intressanta o tänkvärda åsikter ni alla har som kommenterat detta inlägg.
Men jag kan inte låta bli att argumentera emot er på en väsäntlig punkt!
Ni kan ju inte mena på allvar att Abu´s rullar var bättre förr!!!
De som produceras i Svängsta fabriken idag håller definitivt yppersta världsklass.
Dessa rullar har en helt annan precision särskilt vad gäller kuggarna där du idag har en lätt och behaglig gång jämfört med 70-80 talet där du kände varenda kugg.
Visst, Abu tillverkar en hel del rullar i Asien så som abumatic o samtliga haspelrullar och havsfiskerullarna men även de flesta av dessa rullmodeller i årgång 2010 går betydligt bättre än vad de gjorde på gamla goda tiden.
Det diskuteras också en del om att Abus´beten var bättre förr för då fick man mycket mer fisk! Det har nog inte så mycket med bete att göra, snarare att det är ont om fisk!
Napp&Nytt var roligare förr det håller jag med om. Särskilt alla fiskehistorier!
N&N är förresten gratis för den som undrar det.
Tack för ordet. Mvh.En trogen ABU entusiast.
Kommentera
-
Jag tror inte det handlar om att rullarna är sämre. Utan snarare att de kanske var mer överlägsna på marknaden förr än de är idag. Idag finns det fler som gör bra saker. Förr fanns det inte lika många aktörer på marknaden. Inte lika mkt att välja mellan.
Kommentera
-
"Kenneth Karlsson
Seriös fiskare
Fotoalbum: Länk här
Placering i ligan: Länk här
--------------------------------------------------------------------------------Det borde jag kunna ta reda på genom att konsultera mina gamla ABU-kataloger. Köpte min Cello-Dip på -80talet. Hängde några osålda kvar i en affär, tyvärr tyckte jag att Cellon utan sked såg för konstig ut så jag köpte ingen sån..."
Hej Angelführern;
Både ABU Cello och ABU Cello-Dip tillverkades av ett företag som hette Burke Flexo Products. Om företaget finns kvar därom tvista de lärde.
Jag tror det var år 1965 som jag slog mitt dåtida personliga rekord av fångade Gäddor per timme. Det skedde några dagar efter den 16 juni när spinnfiskeförbudet efter Gädda gått ut. Området var utefter västra sidan av Askö kfo i Trosa skärgård. Kjell "markisen" Lagergren, Göran Ahnstrand och Svenne Gustavsson var också med och drog Gäddor på löpande band utmed lovartstränderna.
Betet jag använde den dagen var en blåryggad ABU Cello wobbler i mjukplast med vit buk och konkav, röd nos. På 52 minuter fångade jag 21 st Gäddor på just denna wobbler. ABU Cello vågar jag påstå var en ren kopia i mjukplast av HEDDON X2500 "Lucky 13" eller kanske ännu närmare HEDDON "Baby Lucky 13" X2400. Så här ser "Lucky 13" ut http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm och HEDDON "Lucky 13" går exakt likadant i vattnet idag som ABU Cello gjorde på 1960-talet. När man spinner in "Lucky 13" vickar den ganska lojt i sidled och går i en slingrande bana i vattnet ungefär som en snok simmar i vattnet.
Nobody & Nothing is forever!
Här ser du en bild på "markis" Lagergren med en liten Trosagädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 077 visningar
1 gilla
|