Gamla Hederliga ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla Hederliga ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gamla Hederliga ABU

När jag var barn kom jag kunde jag sitta med något gammalt tummat ex av Napp och Bytt och bara dregla. ABU var så otroligt naturlig självklart, det fanns inget annat. Det var enkelt.
    Idag är min känsla att ABU har dribblat bort all den magi som den en gång omgavs av.
    Ibland känns det rätt att köra ett par kast med ett gammalt kopparfärgat "droppen" eller en silverfärgad 18g Atom, men mest av nostalgiska skäl.
    Kan ni hjälpa mig och svara på: Vad hände?
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Jag håller helt klart med, för min del så var Napp & Nytt från 80-talet något av en slags helig skrift. Den första jag läste var från 1982 (det var det året jag började fiska) och allt kändes "magiskt" med den, och den känslan fortsatte under resten av 80-talet, men nånting hände för sedan blev både deras produkter och Napp & Nytt mycket sämre och tappade känslan som funnits där tidigare. Jag undrar om det kan bero på att man flyttade ut tillverkningen till länder i bortre Asien, och deras beten känns inte lika genuina längre? "Made in Taiwan" låter inte lika genuint, dessutom känns de "billigare" eller "massproducerade" på nåt vis som de inte gjorde förut.

Jag använder förvisso moderna beten från ABU men de "känns" inte lika bra, nu är det bara vanliga drag, men tidigare var de något "extra". Och de gamla betena jag har kvar sedan dess vill jag inte använda av rädsla att tappa dem, då köper jag hellre nya och kastar med dem, för tappar jag dem känns det inte lika illa då det finns nya att köpa. Men äkta ABU-drag från Svängsta finns inte längre (förutom på Tradera och liknande då)...

Och Napp & Nytt i sig blev ju rent värdelös i mitten på 90-talet, dels började de ta betalt för dem, och det var väl nåt år där man knappt hade en fullständig presentation över prylarna utan mest en massa reportage och annat, men tack och lov har de blivit bättre på senare år igen även om den där magiska känslan från 80-talet fattas.
    Senast ändrad av Petey21; 2004-09-20, 21:51.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

storfinansen tog över det gamla hederliga familjeföretaget. Borgströmmarna var tvugna att sälja pga av skattelagstiftningen i Sverige. Investmentbolagen ser enbart till avkastningen på insatt kapital, ROI, heter det.

Fan dom jävvlarna förstörde en kulturskatt!!!

Kommentera

Köp och läs boken: "Snilledrag, lyckokast och bottennapp. Historien om ABU. Ett svenskt företags öde." skriven av Lennrt Borgström!!!

Där har ni hela förklaringen till varför.... buhu, snyfft, böööl!

Kommentera

Jormvattnet

Ja håller med er! apropå magiskt! minns när jag var yngre, och jag fick följa med till jormvattnet i fjällerna, vi fick låna en stuga av bekanta alldeles vid jormsjön! och när det var läggdags kunde man leta fram alla möjliga gamla napp å nytt! det var skitkul att läsa fångst rapporter som folk hade skrivit som bott i stugan, det kunde stå om helt otroliga fångster! typ ex, vi kom till strömmen 08:00 på morgonen, johan fick en röding direkt på 3 kilo man kunde läsa om pimpeltävlingar utanför stugan där dom dragit en massa fisk, själv började man undra om den fisken var den sista i hela sjön, för vi vart nästan utan fisk! men det ska sägas att jormsjön är otroligt stor+att vi var där vid fel säsong visade det sig! mitt i sommaren, inget vidare rödingfiske precis! fast det går nog att ta dom då också, jag var ju alldeles för oerfaren vid den åldern, måste ha varit 10 år sen blev lite offtopic kanske, men jag kom bara att tänka på detta när ni snackade om magi!

Kommentera

Jo jag minns min första N&N. Den följde med i kartongen där rullen och spöet linan och en Plankton Favourit och en Reflexspinnare.
            Boken för det var nära på en sån innehöll berättelser som övervann all tveksamhet inför ett köp.
            I min första skrev någon om hur han och hans tjej ”glindrade” ut en Plankton Favourit och drog stora gäddor och abborrar ur en skånsk å.
            Curt Lindhe skrev en gång om hur hans tunga Glimmy rensade ett skär på storgädda där ett gäng tyska vobblers och spinnare samtidigt kammade noll.
            Hans Lidman skrev en spännande novell om nattspinn i en norrländsk älv och lyckades i sista stund fånga en öringhona på dryga 6 kg med hjälp av en liten Sonette-spinnare. ”och i mörkret under granroten glimmande minkens ögon lystet i skenet från kaffeelden.”

Sådana där läsupplevelser formade ens fiskarliv! Jag fiskar än med spinnare och drag.

Arjons och DAMs publikationer vare bara blahablaha i jämförelse.

Men det är ABU på väg att bli också och företag i en koncern är förlorare om deras huvudkontor ligger i ett annat land än moderkoncernens.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Åsunden, har också läst den boken av Lennart Borgström.
              Ganska intressant, synd bara att historien kring Cellon (gammal kult-wobbler)
              inte togs upp.
              Undrar hur stor upplaga som sålts av denna bok?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

När jag började spinnfiska i början av 60-talet, var ABU ALLT..Allt som var ABU var ju bara bäst.
                Arjon var något konstigt. Och utan att veta att Arjons spön var överlägsna ABU på alla sätt, så var Arjon skräp och konstigt. Andra märken som florerade typ Heddon, Gladding, South Bend, DAM, Shakespeare m.fl var liksom andra klassen efter ABU.

Min första spinnutrustning kostade 33 kronor. Inköpt på Tempo. Ett 5,6 fots spinnspö med tillhörande "Angler Star" japansk burkrulle. Fem drag av typ kopia.
                Min kompis köpte en burkrulle modell "Rollomatic" på EPA, samt..OjOjOj..Ett ABU spinnspö i massiv glasfiber. OCH han köpte ett äkta ABU-drag. Ett Atom..
                Avundsjukan var enorm på spöt. Visst var mitt rörbyggda spö lättare o bättre, men det var ju inte ett ABU. Dessutom hade hans utrustning kostat 42 kronor. Se den var ju bara bättre.

Vid första fisketuren med nya grejjorna funkade mina grunkor perfekt. Polarn hade dock problem med sin Rollomatic rulle. (Troligen för lite lina på för den kastade skitkort)..Till sist blev polarn så sur att han skruvade av rullen och kasteade den långt ut i vattnet skrikandes "Jävla Arjon!!".
                Vi var nämligen av den uppfattningen att allt som inte var ABU var kass o därmed tillverkat av Arjon..

JoJo..Så kan det går. Men vi var ju bara åtta år gamla.

Två år senare köpte jag mitt första ABU haspelset. Massivt haspelspö och en ABU 333 rulle..
                Polarn hade köpt ett billigare haspelspö och en ABU 444 för att bräcka mig i rullväg.

Nåja..Så var det då..Idag är ABU bara något i mängden. Magin är borta för alltid. Vila i frid, gamla Sverige med ABU, Volvo Amazon, Raket-Ost, ratthandskar, Singelskivor spelade på bärbara skivspelare med högtalare i locket, Glock troll, Luktsuddigumm, Djungelpinne från Trollehätteglass, Bildjournalen o allt annat som framkallar nostalgiska tårar i ögonvrån hos oss med en fot i både det gamla och det nya Sverige..

Kommentera

Fan P-A, du är ju riktigt poetisk ibland!...

Kommentera

De andra företagen kom ikapp

Jag tror att de andra företagen kom ikapp i utvekligen. När jag började fiska på 80-talet så var abu det enda som gällde. Daiwa, som jag har för mig var en ganska stor konkurent, var något som jag och mina fiskekompisar såg ner på. Men nu 15 år senare skulle jag mycket hellre använda en haspelrulle från daiwa än från abu. De andra företagen som exempelvis shimano utvecklade nya grejer och utvecklas fortfarande medans abu känns som ett stagnerat företag (trots att det kommer en del nya grejer). Sedan har Abu inte levererat någon högkvalitativ haspelrulle inom en rimlig prisklass på länge enligt mitt tycke( har ingen erfarenhet cd rullarna och suverän). När det gäller betens så frestar jag emellanåt abborren med en reflex och gäddan med en tormentor men annars använder jag inte mycket av abus beten. Saknar den gammla fina killerwobblern. Multi användarna kanske har en helt annan syn på aburullar än vad jag har.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 049 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art