Hur får man fisk såhär års? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man fisk såhär års?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För oss funkade det fram till leken bäst med trolling, stora beten - westin jätte, alien eel, dawgs, platypus i sakta mak. Kör i princip samma trollingvändor som på hösten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Electrolax Visa inlägg
      Den viktigaste faktorn för mig har varit att hitta platser där fisken är.

Jag fiskar i en älv och det är väl lite särskilda förutsättningar där, jämfört med en mindre sjö eller pelagiskt. Kan starkt rekommendera tre böcker som kommer hjälpa dig på traven.

Även om alla tre böcker är inriktade på varsin art har de mycket att berätta vad gäller metodik, teknik och annat som leder en rätt på spåren, från att hitta rätt plats där fisken står till att välja rätt bete beroende på vattentemperatur, färg på vatten, ljus och så vidare.

"Spinning for Salmon" (Gary Webster)

"Spin-fishing for Sea Trout" (Gary Webster)

"Gäddfiskarens Specialknep" (Leif Engström)

De två första är av särskilt intresse för oss som fiskar i en älv, även om det rör lax och havsöring har det varit till hjälp för mig i jakt på gäddorna också. Det finns inte så där jättemånga böcker som rör spinnfiske i strömmande vatten, det mesta som finns berör flugfiske. Den tredje är väl att betrakta som en Bibel för svenska predatorfiskare, om jag får gissa.

I alla fall har jag mixat och kombinerat lite. Använt kustwobbler istället för vanliga wobblers i älven (ökad kastlängd vilket är viktigt för mig som fiskar från land - älven är flera hundra meter bred på en del ställen, en kustwobbler verkar påverkas mindre av strömmar i vattnet). Skeddrag som Toby i koppar där jag målat ena sidan helsvart, låter kanske knäppt att använda ett sådant "livligt" drag i det kalla vattnet, men det har levererat många gäddor. Inte de största, där borde jag nog kika på något svävande. En Swim-Whizz kanske, måste byta spö då, kör med 4-24 eller 7-28 Skeletor, från början fiskade jag bara i sjöar.

Jag tänker som så att gäddor i strömmande vatten inte har så betänketid när något kommer fladdrande/flytande i den snabba strömmen (misstänker att mycket fisk, död fisk, kommer flytande från kraftverkens turbiner). Inom någon sekund kan det vara för sent för dem att nappa åt sig godbiten (om de inte vill lämna platsen och simma långt för att nypa det), och då kan ett drag som Toby fungera trots kylan.

Från den sjätte mars i år, tills i dag, har jag landat strax under 50 kilo fisk på spinnfiske med lämpliga kustwobblers och skeddrag. Enbart gäddor, med en topp på strax över 8,1 kg. Okej, det är inga monstergäddor jag tagit (medelvikten verkar vara runt 3,5-4 kg), men för mig som började med fiske våren 2010 ser jag det som en positiv trend. 2010 landade jag bara 25 kg fisk (olika arter) hela säsongen. 2011 blev det mellan 83-85 kg (även det olika arter). För 2012 hade jag som ett mål att landa 100 kg fisk av blandad sort, men har slopat kvantitetsmålet när det redan landats 49,8 kg gäddor, till förmån för vikt/storlek på varje art. Tiokilosgäddan är väl det jag jagar nu.

Beten som jag märkt fungera för mig i år, i älven, (nu under "vårvintern") är:

Ron Thompson "Lynx" (26 gram, blå med neongrön undersida, tillverkas tyvärr inte längre. Betet "GäddGruff" kanske kan motsvara "Lynx" vad gäller gången? Dock 50 grams vikt på det.)

Aby "Toby" (18 gramsvarianten i koppar, har målat den ena sidan svart med permanentpenna, tänkte att det ska bli mer kontrast mot den mulna himlen då vi haft mulet/halvklart ett bra tag nu)

Abu "Hi-Lo" (26 gram, flytande, fluo/firetiger)

Hansen "Stripper" (17 gram, grön/gult)
      Vilken älv är det du fiskar i? Klarälven? Jag har nämligen bosatt mig i nordligaste nordvärmland och undrar lite över fisket i älven, eftersom alla småsjöar och sånt fortfarande är isbelagda :/ Har hört att Harr ska vara den primära fångsten här i klarälven, men jag vill gärna envisas med gäddfiske oxå, tycker om att variera fisken. Min största fråga är mest vart jag ska söka gäddan i älven. Drag o sånt har jag koll på, vet bara inte hur dom väljer att röra sig och vad dom föredrar för platser.

Tack på förhand för tips och annan typ av hjälp!
      Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 021 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art