Hur får man fisk såhär års? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man fisk såhär års?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får man fisk såhär års?

Hej alla fiskefantaster!
    Har varit ute 5 ggr á la 4h med haspelspöt efter att isarna har smält och det är hopplöst, inte ett enda hugg. Har provat med spinnare/wobbler/skeddrag. Har provat både rinnande vatten och insjöar, inte ens gäddorna är på hugget! Är det för tidigt på säsongen måntro? Har för mig att jag fick fisk såhär års förra året..
    Så, dela gärna med er av era fiskeerfarenheter såhär tid på året. Vilka drag? Vilka vatten? osv.

Cheers.

/M

Prova fiska nära vassen, fiska lååångsamt, med många och långa spinnstop. Gärna med starka färger tex Orange.

Skitfiske!
    /Andreas

Kommentera

Nu håller ju jag till mera söderut och ute i kusten men första turen i måndags gav iaf 10 talet gäddor av hyfsad storlek, och alla högg på Zalt flyt och sjunk i papegoj och gäddfärg som fiskades sakta och de sjunkande fiskades ner längs branterna utanför grundvikarna.

Bäst fiske var det i de vikar där vinden legat på i drygt dygnet så ytvattnet var lite varmare, brukar inte få något på spinnare och skeddrag på våren då dessa inte kan fiskas nog sakta, så välj wobbler och fiska sakta med många spinnstopp, flera av gäddorna högg bara några meter från båten så fiska aktivt ända in till båtkanten.

Kommentera

Fluga har funkat bäst iår för mig iaf

Kommentera

Tack för svaren, så det går trots allt att få gäddor i detta vårväder! Får se om det blir en tur imorgon

Kommentera

Jag var ute på ett pass häromdagen, det som funkade bäst för mig var Buster Jerk Shallow med tröttsamt långa pauser mellan jerkarna på riktigt grunt vatten. Även Bandit Tail levererade.

Kommentera

En Caesar tail i egen komponerad färg levererade idag. Fiskad långsamt.
              I näst kast så .....

Kommentera

Färgstarka drag bäst? Orange/Gul/Grön ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hannesbrygt Visa inlägg
                  Hej alla fiskefantaster!
                  Har varit ute 5 ggr á la 4h med haspelspöt efter att isarna har smält och det är hopplöst, inte ett enda hugg. Har provat med spinnare/wobbler/skeddrag. Har provat både rinnande vatten och insjöar, inte ens gäddorna är på hugget! Är det för tidigt på säsongen måntro? Har för mig att jag fick fisk såhär års förra året..
                  Så, dela gärna med er av era fiskeerfarenheter såhär tid på året. Vilka drag? Vilka vatten? osv.

Cheers.

/M
                  Jag var ut på min första tur idag... fiskade från land i en älv som brukar leverera från båt åtminstonde!, testade de varianter som du nämt+ett ytgående drag. Då jag kom dit så blåste det rätt mycket och hade börjat snöa lite smått, hursomhelst det blev ingen fisk. Insjöarna är fortfarande igenfrusna och eftersom jag för första gången fiskat på våren (april-juni) ifjol, mer än att vara ute 1-3 ggr... så föredrar jag hittills insjöarna, där har jag fått fisk iaf!

även jag skulle nog behöva en hel del tips..
                  KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                  Gös: 77cm 4,56kg
                  Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                  Öring: 500g+
                  Röding: 1,03kg 46cm
                  Regnbåge: 2.5kg 53cm
                  Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Hannesbrygt Visa inlägg
                    Hej alla fiskefantaster!
                    Cheers.

/M
                    Den viktigaste faktorn för mig har varit att hitta platser där fisken är.

Jag fiskar i en älv och det är väl lite särskilda förutsättningar där, jämfört med en mindre sjö eller pelagiskt. Kan starkt rekommendera tre böcker som kommer hjälpa dig på traven.

Även om alla tre böcker är inriktade på varsin art har de mycket att berätta vad gäller metodik, teknik och annat som leder en rätt på spåren, från att hitta rätt plats där fisken står till att välja rätt bete beroende på vattentemperatur, färg på vatten, ljus och så vidare.

"Spinning for Salmon" (Gary Webster)

"Spin-fishing for Sea Trout" (Gary Webster)

"Gäddfiskarens Specialknep" (Leif Engström)

De två första är av särskilt intresse för oss som fiskar i en älv, även om det rör lax och havsöring har det varit till hjälp för mig i jakt på gäddorna också. Det finns inte så där jättemånga böcker som rör spinnfiske i strömmande vatten, det mesta som finns berör flugfiske. Den tredje är väl att betrakta som en Bibel för svenska predatorfiskare, om jag får gissa.

I alla fall har jag mixat och kombinerat lite. Använt kustwobbler istället för vanliga wobblers i älven (ökad kastlängd vilket är viktigt för mig som fiskar från land - älven är flera hundra meter bred på en del ställen, en kustwobbler verkar påverkas mindre av strömmar i vattnet). Skeddrag som Toby i koppar där jag målat ena sidan helsvart, låter kanske knäppt att använda ett sådant "livligt" drag i det kalla vattnet, men det har levererat många gäddor. Inte de största, där borde jag nog kika på något svävande. En Swim-Whizz kanske, måste byta spö då, kör med 4-24 eller 7-28 Skeletor, från början fiskade jag bara i sjöar.

Jag tänker som så att gäddor i strömmande vatten inte har så betänketid när något kommer fladdrande/flytande i den snabba strömmen (misstänker att mycket fisk, död fisk, kommer flytande från kraftverkens turbiner). Inom någon sekund kan det vara för sent för dem att nappa åt sig godbiten (om de inte vill lämna platsen och simma långt för att nypa det), och då kan ett drag som Toby fungera trots kylan.

Från den sjätte mars i år, tills i dag, har jag landat strax under 50 kilo fisk på spinnfiske med lämpliga kustwobblers och skeddrag. Enbart gäddor, med en topp på strax över 8,1 kg. Okej, det är inga monstergäddor jag tagit (medelvikten verkar vara runt 3,5-4 kg), men för mig som började med fiske våren 2010 ser jag det som en positiv trend. 2010 landade jag bara 25 kg fisk (olika arter) hela säsongen. 2011 blev det mellan 83-85 kg (även det olika arter). För 2012 hade jag som ett mål att landa 100 kg fisk av blandad sort, men har slopat kvantitetsmålet när det redan landats 49,8 kg gäddor, till förmån för vikt/storlek på varje art. Tiokilosgäddan är väl det jag jagar nu.

Beten som jag märkt fungera för mig i år, i älven, (nu under "vårvintern") är:

Ron Thompson "Lynx" (26 gram, blå med neongrön undersida, tillverkas tyvärr inte längre. Betet "GäddGruff" kanske kan motsvara "Lynx" vad gäller gången? Dock 50 grams vikt på det.)

Aby "Toby" (18 gramsvarianten i koppar, har målat den ena sidan svart med permanentpenna, tänkte att det ska bli mer kontrast mot den mulna himlen då vi haft mulet/halvklart ett bra tag nu)

Abu "Hi-Lo" (26 gram, flytande, fluo/firetiger)

Hansen "Stripper" (17 gram, grön/gult)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art