Salmo Slider - Skillnad i gång mellan ex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Salmo Slider - Skillnad i gång mellan ex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Salmo Slider - Skillnad i gång mellan ex

Det är uppenbarligen stor skillnad på gången. Ett ex kan vara riktigt bra medan ett annat exemplar inte alls rör sig i vattnet lika bra. En polare slängde bort sin favorit Slider förra helgen. Det var mellanstorleken i sjunk (pappegoj). Jag har ett lika dant drag, med samma krokar och ringar, som han fick låna. Det var inte alls samma gång på det som "den gamla trotjänaren". Nu undrar man om det går att "ockulärbesiktiga" en Slider i affären och välja det bästa exet utan att provfiska det... Det lär väl inte gå, men.... Jag vet att många forumiter har djupare kunskap om Slidern än jag...

Hur gör ni när ni plockar ut "det bästa exet" i fiske affärn?

Tycker inte jag märkt någon skillnad i gången på slider. Har ett 10 tal sliders, främst 10s och tycker alla har samma gång. Ett massproducerat bete som slider borde ha samma gång. Kanske salmo har ändrat tillverkningsprocessen i nått skede och det finns "gamla" och "nya" sliders som t.ex. westins jätte och zalt. Annat är det med handgjorda beten där gången kan variera från bete till bete.

Kommentera

Jag har inte heller märkt någon skillnad på mina sliders.

Kommentera

Jag har inte märkt något på sliders men jag har en salomo jack som står som ett flöte, med nosen rakt ner och häcken ett par cm över ytan, så en och annan blir nog inte som dom ska...
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

MAO - Jag får nog ta och ge den där Slidern som jag lånade ut till polarn, en chans i test mot en ny Slider jag har planerad för inköp. Jag är dock övertygad om att beten framställda i massproduktion med fokus på lägsta möjliga produktionskostnad/enhet med högsta möjliga kvalitetskänsla i behåll, dock har unika egenskaper, bete för bete. Ta bara Zalt som ett exempel... Alla Zaltfiskare som äger ett antal Zalt wobbler vet att vissa ex avviker från standard och varierar något i form och vikt, vilket påverkar betets gång. Jag har ett tuggat pappegoj ex i sjunkversion som jag upplever har en bättre gång än mina andra Zaltar. Kanske är det pga att jag "tror" mer på denna än jag tror på de andra pga fångsterna på detta bete... Ingen empirisk konklusion Mao... RAAAP! :-)..... (springer till kylen och öppnar ytterligare en Sofiero...)..

Hur som... Jag har en del trä i min draglåda...soulwood... Precis som Gitarrer har dom unika egenskaper. Dessa beten varierar markant i vikt, storlek och gång, men alla har dom SOUL... Ett otuggat träbete har SOUL från början. Beteskonstnärens arbete lever i betet. Fiskebröder som Mr Wolfcreek, Zonker, Andree, Koehoorn, Birkan och Mark Smith har snidat och målat dessa...Alla är de olika, ex till ex. SOUL är något som ett massproducerat plastbete aldrig har direkt ur kartongen. SOUL kan ett plastbete dock erhålla; tugga för tugga, Gädda för Gädda...

Skål

Trevlig Helg!!
          Senast ändrad av Skitmörten; 2012-04-14, 00:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitmörten Visa inlägg
            Det är uppenbarligen stor skillnad på gången. Ett ex kan vara riktigt bra medan ett annat exemplar inte alls rör sig i vattnet lika bra. En polare slängde bort sin favorit Slider förra helgen. Det var mellanstorleken i sjunk (pappegoj). Jag har ett lika dant drag, med samma krokar och ringar, som han fick låna. Det var inte alls samma gång på det som "den gamla trotjänaren". Nu undrar man om det går att "ockulärbesiktiga" en Slider i affären och välja det bästa exet utan att provfiska det... Det lär väl inte gå, men.... Jag vet att många forumiter har djupare kunskap om Slidern än jag...

Hur gör ni när ni plockar ut "det bästa exet" i fiske affärn?
            Håller absolut med dig, det är skillnad på gången. Inte bara det, jag testade en mellanstor flytande med en tung jerkbait-tafs och den sjönk. Satt på en med andra färger på, men samma längd och den flöt hur bra som helst. Eftersom att de var inköpta samtidigt tror jag inte det var en gammal och en ny. Gången på de 2 skiljde sig markant, men jag kan inte se någon skillnad på dem alls.

Kan det vara att de lägger blyet på lite olika höjd eller länge fram eller bak kanske? och att de inte har exakta vikter på sina blykulor?

/Elias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 384 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art