Gäddslakt Fryken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddslakt Fryken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Priser och gamar.

Antar att prisbordet ar sa fint sa det inte gar att kora catch and release tavling utan risk for fusk. Ar det inte bast att kora en "langsta gaddan tavling" alla ar ju insjogaddor anda Egentligen ar det inte sa komplicerat om man inte vill gora det komplicerat. Bara att ge alla team en unik grej som maste vara med pa fotot och sedan ta en bild med mattband brevid gaddan. Danne, inte fan behover ni SGK for att kunna fixa det? Kanske fryken pallar fiskandet men egentligen, om sa for moraliska skal, ar det onodigt att klubba gaddor. Kommer ju komma in lika mycket pengar for det eller?

MVH

Jenk

Kommentera

Jenk: Du har helt rätt! Ambitionen att driva en sådan klass har funnits i klubben i flera år. Det är ju exakt sådana tips som du delger som vi behöver. (Hur löser man fusk, framkallning av bilder, äkta måttband etc). I en tävling får det inte bli fel! När erfarenhet och kunskap om detta finnes bland medlemmar i SGK och arrangörerna påvisar att vi faktiskt behöver hjälp för att anordna detta vore det väl toppen om SGK kunde hjälpa till. Jag har själv tagit initiativ till att försöka anordna c&r-klass och jag själv har kontaktat SGK för detta ändamål. Det må vara hänt enkelt att ordna en sådan klass bland ett femtiotal båtar, men kring 200 båtar....?

Jag välkomnar fortfarande SGK eller andra för den delen som känner för att hjälpa till med en sådan klass. Arrangörerna vill gärna ha en c&r-klass. Men vi behöver hjälp för att komma igång med en sådan.

Vi var på god väg för 2 år sedan när SGK var med med en representant inför förberedelserna. Tiden var dock för knapp för att hinna med en C&R-klass samma år. Vi skuille dock försöka till kommande år. Överenskommet dock var att SGK skulle närvara på plats och informera och c&r och samtidigt försöka informerar om SGK. Det hela slutade med att nämnda personer inte alls dök upp under arrangemanget. Istället smög det fram 2 personer ur nämnda klubb och intresserade sig för "gädd-baljan" och fotogarefrade en hel rulle på den samma. Senare försvann nämnda personer. Känns mycket tråkigt att så blev.

(i den enkät-undersökning jag gjorde för 2 år sedan var det ca 2% av alla deltagare som ville delta i en c&r-klass......!!)
      Senast ändrad av Danne; 2004-09-19, 08:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av SpYke
        Sitter o dricker lite pilsner o undrar varför man anordnar ett jippo (vissa kallar det gäddslakt) när man går ca +-0 i kassan..? Känns som de är onödigt då.
        Jaja en fundering bara ... Klipper en bira till på er alla .
        Vi har inget vinstintresse. Ideella föreningar brukar inte vara det! (tveksam på om man t.o.m får vara det)

Kommentera

Godmorgon FrykenDanne. och övriga.
          Sovit oroligt inatt. Kan det vara den förestående Frykentävlingen ?.
          Räntekapital. hmmm.
          Matte exempel:

160 team á 400 kr = 66400 kr
          180 team á 400 kr = 72000 kr

160 team á 500 kr = 80000 kr
          180 team á 500 kr = 90000 kr

200 team á 500 kr = 100000 kr

Låt säga att det kommer 160 team, då får ni in 66400 eller 80000 kr
          till tävlingskassan beroende på startavgift. Vill minnas att den ligger i dom trakterna.

Du skriver att ni går +-0 ifall ni får in låt säga 80000 kr.
          Vad har ni för utgifter förutom att en del av pengarna går till prisbordet ?.
          Du kallar det budgeterade omkostnader. Vilka omkostnader ?.
          Allt arbete sköts väl idéellt ?.

Ni kanske har utgifter i form av hyra till parkeringsytor och dyl.?.

Kan du inte i grova drag beskriva fördelningen av intäkten.

Tror att även dom som deltar är intresserade av att veta hur mycket av startavgiften som går tillbaka till prisbordet.
          Du nämner också att eventuell !! överskjutande intäkt går till fiskevård.

Låter som att det inte blir så mycket kvar efter alla "omkostnader".

Anledningen till att jag angriper den ekonomiska aspekten i tävlingen är att jag tror att tävlingen är mycket viktig ekonomiskt för eran fiskeklubb.
          Detta är ett sätt att få in stålingar på Gäddans bekostnad.

Tillbaka till matten:
          Intäkten på gäddan beror naturligtvis på hur många kilo det blir och ersättning per kilo.

Nog borde ni få 25 kr/kilot.

Förra året deltog 184 team.
          Vinnarteamet fick c:a 20 kg. Dom som kom 10:a hade 11 kg.

Om vi snittar 5 kg per team. Och utgår ifrån att 180 team kommer så blir ekvationen:
          180 x 5 = 900 kg.
          I pengar skulle det innebära 900 x 25 = 22500 kronor !

plussar vi ihop det med dom 80000 ni får in i startavgift blir summa 102500 kr.

Kollade in eran klubbsida avdelning: gäddfestival.
          Upptäckte att du inte är tävlingsledare däremot en av kontaktpersonerna.
          (fanns en Danne där).
          Håller med Jenk ang. att utöva en C&R klass utan medverkan av proffs från SGK. Om bara viljan finns. Har ni ingen i kils fiskeklubb som kan gå mot strömmen och hålla i den biten.
          Du och Jesse i erat team är ju duktiga fiskare och skulle kunna höja rösten.
          Folk lyssnar ju säkert på er. Respekt kallas det.
          Respekt både till människor och djur (Gäddan).
          Kenta

Kommentera

Naturligtvis blev det fel i uträkningen.

Mitt exempel utgick från 160 team .
            Då jag räknade ihop intäkten på gäddförsäljningen blev det helt plötsligt 180 team !.

160 team x 5 kg/team x 25 kr/kg = 20000 kr. och inte 22500 kr. som jag skrev.
            Intäkten i mitt exempel med 160 team blir då 100000 kr.

Kenta

Kommentera

Ursprungligen postat av KentaG
              Godmorgon FrykenDanne. och övriga.
              Sovit oroligt inatt. Kan det vara den förestående Frykentävlingen ?.
              Räntekapital. hmmm.
              Matte exempel:

160 team á 400 kr = 66400 kr
              180 team á 400 kr = 72000 kr

160 team á 500 kr = 80000 kr
              180 team á 500 kr = 90000 kr

200 team á 500 kr = 100000 kr

Låt säga att det kommer 160 team, då får ni in 66400 eller 80000 kr
              till tävlingskassan beroende på startavgift. Vill minnas att den ligger i dom trakterna.

Du skriver att ni går +-0 ifall ni får in låt säga 80000 kr.
              Vad har ni för utgifter förutom att en del av pengarna går till prisbordet ?.
              Du kallar det budgeterade omkostnader. Vilka omkostnader ?.
              Allt arbete sköts väl idéellt ?.

Ni kanske har utgifter i form av hyra till parkeringsytor och dyl.?.

Kan du inte i grova drag beskriva fördelningen av intäkten.

Tror att även dom som deltar är intresserade av att veta hur mycket av startavgiften som går tillbaka till prisbordet.
              Du nämner också att eventuell !! överskjutande intäkt går till fiskevård.

Låter som att det inte blir så mycket kvar efter alla "omkostnader".

Anledningen till att jag angriper den ekonomiska aspekten i tävlingen är att jag tror att tävlingen är mycket viktig ekonomiskt för eran fiskeklubb.
              Detta är ett sätt att få in stålingar på Gäddans bekostnad.

Tillbaka till matten:
              Intäkten på gäddan beror naturligtvis på hur många kilo det blir och ersättning per kilo.

Nog borde ni få 25 kr/kilot.

Förra året deltog 184 team.
              Vinnarteamet fick c:a 20 kg. Dom som kom 10:a hade 11 kg.

Om vi snittar 5 kg per team. Och utgår ifrån att 180 team kommer så blir ekvationen:
              180 x 5 = 900 kg.
              I pengar skulle det innebära 900 x 25 = 22500 kronor !

plussar vi ihop det med dom 80000 ni får in i startavgift blir summa 102500 kr.

Kollade in eran klubbsida avdelning: gäddfestival.
              Upptäckte att du inte är tävlingsledare däremot en av kontaktpersonerna.
              (fanns en Danne där).
              Håller med Jenk ang. att utöva en C&R klass utan medverkan av proffs från SGK. Om bara viljan finns. Har ni ingen i kils fiskeklubb som kan gå mot strömmen och hålla i den biten.
              Du och Jesse i erat team är ju duktiga fiskare och skulle kunna höja rösten.
              Folk lyssnar ju säkert på er. Respekt kallas det.
              Respekt både till människor och djur (Gäddan).
              Kenta

Startavgiften har varit 350 kr tidigare, så den är på den mattematiken du måste räkna på (tidigare års resultat - årets har inte börjat ännu). 350kr * 155 team = 54000.
              Prisbordet kostar ung. 40.000 (relaterat till antalet tävlande - kommer fler än kalkylerat ökar prisbordet)
              Bruttopriset på prisbordet är STÖRRE än vad intäkterna är på startavgifter.

Kvar: 14.000
              Papper, skrivare, toner, portoavgifter, annonser, hyra av com-radio, bensin till bussar, hyra bussar, säkerhetsbåtar, startbåtar, kontrollbåtar, matrialkostnader som skyltar, strips, säckar, påsar, ärtsoppa, dryck, verktyg, bryggrenovering, hyra av scén, grillar, kök, öl-pumpar....... listan kan göras mycket längre.

Totalt fångas ca 700 kilo på 180 team. Gäddor säljs inte för 22kg/kilo. Kring 15 brukar agspriset ligga på.

Det är SKILLNAD på netto och brutto!!!!

Ang. ekonomin är det bara att betala medl. avg så tror jag nog att kassören även skickar dig resultatet på tävlingen.

När vi själva påvisar att vi önskar en c&r-klass men inte har har egen erfarenhet, kunskap eller resurser så är det väl ett gyllene tillfälle för SGK att engagera sig? Är det inte bl.a därför klubbverksamheten finns. När det dessutom samlar halva mellansveriges gäddfiskare på samma gång når man ut till en enorm målgrupp!

Kom och ge konkreta förslag istället för att försöka moralisera över 300 gäddor som går till matkonsumtion varje år! Ni skulle nå mkt bättre framgång så. Erbjud er hjäälp, praktisk eller teorietiskt till FFA´s lake tour så kanske ni även lyckas där! Gnäll ger sällan något. Man lyckades väl i Blekinge-festivalen????
              Senast ändrad av Danne; 2004-09-19, 09:44.

Kommentera

Istället för att gnälla här, om ni har konkreta förslag och råd, så ring mig istället. 0554-31755
                alt.
                070-7896012

Kommentera

Håller med Danne till fullo. Ge tips om hur man löser problematiken istället för att enbart gnälla. Även jag inser problematiken med att köra en C&R-tävling när det är 150-200 utspridda båtar med i tävlingen.

Visst skulle det gå att ha 150-200 kontrollanter som följer med i alla båtar men det är inte praktiskt möjligt.

Att sumpa alla gäddor är ju inte heller så enkelt.

Att ha kontrollantbåtar som kör som galningar mellan alla ekipage är inte heller det enklaste att genomföra.

Man skulle ju kunna köra på längd iofs men då skulle man behöva dela ut måttband, någon "unik" sak och ev kameror till samtliga team. Blir fruktansvärt dyrt och startavgiften skulle bli lidande.

Om nu SGK har erbjudit sina tjänster innan så kan man ju undra varför dom inte fullföljde. Blev det månne en för stor puck att sköta även för dom ?
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Fan vad du skriver rörigt!

Det är felstavningar, felformuleringar här och där.
                    Mycket lätt till missförstånd.

Du nämner att man måste utgå från tidigare års startavgifter osv.
                    Med andra ord så var mitt exempel inte aktuellt ?.

Nu är nu. Då var då. Du blandar ju ihop nu och då.

Förra året hade ni ju 184 team och inte 155 som du skriver.
                    Kostade 350 eller 400 år 2003

I år kostar det 400 per team och 500 per team om man anmäler sig på plats.

Enligt ditt exempel går 74 % av intäkterna till prisbordet.
                    Enligt ditt exempel: intäkt 54000. Av dessa går (gick) enligt dig 40000 till prisbordet. 40000/54000 =0,74 =74 %.

Det där tror jag inte på då tävlingen är kraftigt sponsrad.
                    Ni får väl kanonpris på t.ex scenhyra då kommunen säkert kan bidra med en slant.
                    Jag menar detta jippo måste ju gagna hella bygden som jag skrivit tidigare.
                    Öl är gott men ibland dyrt. Inget fel i att tjäna pengar på öl och korv.
                    Men att tjäna pengar på gädda tycker jag är lågt.

Gäddan är ju faktiskt huvudrollsinnehavaren i detta drama.

Vad är ag pris ?

Angående eran kassör : menar du att han skickar tävlingsresultat eller menar du ekonomisk rapport ifall jag blir medlem ?.

Ni hade ju en enkätundersökning för två år sedan ang. en C&R klass. Då var endast 2 % intresserade. I år kanske 5 % skulle kunna tänka sig att delta i en sån klas
                    5 % motsvarar 9 team ifall 180 team kommer.

Förslag:
                    Om ett krav för att deltaga i C&R klassen var att teamet har en digitalkamera
                    ( digitalkameran blir mer och mer vanlig, man kanske kan låna av en bekant)så kan man ha följande regler:

Längst gädda vinner. Man fotograferar gäddan mot en måttsatt bakgrund.
                    Då man kommer iland tankas bilden över till en dator/skrivare.
                    Man kan skriva ut bilden i A4:a och ha en anslagstavla där utskrifterna sätts upp. Gärna två foton på varje firre. Ett med måttsatt bakgrund (typ cm-graderad planka) och ett foto då fångsmannen/kvinnan håller upp firren.
                    Kalla det poseringsbild.

FrykenDanne: -Jag kommer fortsätta moralisera. Jag är väldigt ihärdig och jag inbillar mig att jag har torrt på fötterna.

Om det fungerar i Blekinge så borde det väl fungera hos er.

Bergman håller med FrykenDanne till fullo. Han anser att jag gnäller fast jag på ett lugnt sätt försöker debattera. Jag känner att han sågar hela mitt resonemang. Du försvarar alltså gäddfestivalen på varje punkt ?.

Om pucken var för stor för SGK vet jag inget om. Men det ska väl inte vara så svårt att ha två bollar i luften samtidigt.
                    Två klasser varav C&R klassen har dom regler jag föreslog.

Det praktiska klarar väl funktionärerna av. En dator och skrivare är väl det som behövs. Förutom referensföremålet (plankan)
                    Kameran måste ju deltagarna hålla med.

Med en C&R klass kanske tävlingen bli ännu populärare !.

Kommentera

Ordmärkare där. Du som är så begåvad i det svenska språket borde förstått att jag syftade på C&R-diskussionen i detta då hela mitt inlägg handlade om just C&R-problematiken.

Som jag tolkar Danne så sågar han INTE hela ditt resonemang utan även Danne är FÖR en C&R-tävling men att det är väldigt svårt att genomföra utan risk för fusk etc. Det är här man har kontaktat SGK-klubben som inte ställt upp av en eller annan anledning. De om några borde ju ta tillfället i akt och visa vad de går för.

En planka med centimetermärkning lär inte fungera speciellt bra. Har du en firre som är ca 120cm måste du fota på ett visst avstånd för att få med hela firren inkl graderingen. Graderingen i sig måste ju vara exakt lika för alla dvs samma typ av måttband/klistermärke och graderingen måste tydligt synas på det avståndet man fotograferar gäddan.

Det kan kanske saknas ett "d" i "agspriset" ?
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art