Jag skiter faktiskt lite i ifall ungdommar ska lära sig fiska. dom kommer bara slå ihjäl den dumpa den i en vass eller att sätta upp den på ett träd. Jag är glad att jag har hittat fiske å ja jag e lite egoistiskt men de skiter jag i. jag vet vad ni kommer skriva om min komentar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddslakt Fryken ?
Collapse
X
-
Kommentera
-
Hundersmarck!
du har säkert hittat rätt hobby.
Ibland är det svårt att se vad du menar i dina inlägg men jag tror du menar att du skiter i allt vad ungdomsverksamhet är och att du sköter dig själv.
Du tror att dom som är med i någon klubb med undgdomsverksamhet ändå beter sig som "svin".
Betyder det att ungdomsverksamhet är blaha ?.
Nu gled vi verkligen iväg .
Skrev jag som du tidigare skrev att du -visste vad vi skulle skriva ???. Ang. din kommentar.
Kenta
Kommentera
-
ärligt talat
Ja vad säger man...efter att ha sett sådana bilder...ja vad säger man? Dom som håller på med sånt där har inte mkt att tänka med. Värre idioter får man leta efter...jag anser att det skulle vara skottpengar på sånt pack.my precious....
Kommentera
-
gunnar jansson
elanen
Har själv som många andra bonkat en del gädda. Men blev vis på äldre dar. Frykenfisket verkar i mina ögon väldigt konstigt sätt att ötöva fiskevård. Bygga sin ungdomverksamhet på att dra så många gäddor som möjligt under en dag. Skulle det översättas till andra vatten eller fiskarter. Då blev det ju ramaskri. Tänk om man anordnade en laxbonkar tävling. Fast i gentligen kan den vara mer befogad. Nästan all lax, regnbåge, och havsöring är ju inplanterad. I satt bara för att fiskas av vem som helst. Sen att det på nåt sätt blivit vedertaget att fisk med fettfena är mer värd. En fisk som är sämre kvalite matmässigt sätt en gädda. Och som innehåller en massa dioxiner. Alldeles för fett att äta ofta. Stackars satar som har tvingats äta lax flera dar i veckan. Min svärmor från Malmberget fick just det. Hon har vad jag erfar inte tagit en tugga på laxfisk sen ungdomens dagar. Nä Frykenfolket, vakna upp ur den norrländska synen på att gäddan är en skräpfisk och fettfenefiskar är guds skapelse till fiskaren. MVH Gunnar (Elanen) Jansson.
Kommentera
-
kungen (1)
gunnar jansson säger: "Tänk om man anordnade en laxbonkar tävling. Fast i gentligen kan den vara mer befogad. Nästan all lax, regnbåge, och havsöring är ju inplanterad. I satt bara för att fiskas av vem som helst."
Rätta mig om jag har fel med Tävlingar som "Väner Trophy" hällekis (visserligen inte i värmland, men ackväl vänern och samma laxfisk=bra fisk bälte). Där bonkas väl en del lax!? Är inte helt hundra på att jag är med på vad du vill få fram men men...
Sen skulle jag även poängtera att det finns vild lax i vänern, lax som knappt har någon stans att leka, lax vars existens är hotat. Dess situation är betydligt värre än frykens gröna invånare. (för att inte tala om östersjön där 9 av 10 laxar saknar rätt gener (är odlade)
I frågan om det är oetiskt att bonka gädda i onödan, att det sänder ut fel signaler till yngre, tycker jag att vi lämnar till var och en att avgöra!? Tycker du att det är fel, så är det fel i dina ögon.
Skulle man fråga "medel svensson" så inte skulle han tycka att gäddklubbning är fel. Alla som prakticerar någon form av Catch and release är en minoritet, ett gäng konstiga jävlar i allmänhetens ögon. Det sägs att vi sänder ut fel signaler, men det är ju bara ett fåtal som tycker att de är fel, säger som jag brukar: skulle tävlingen ske i ett vatten som inte kunde hantera den vore jag på din sida. Fast just i detta fall tycks vi vara lite oeniga.
Det verkar ju finnas en hel massa folk som brinner för en C&R klass, jobba i-hopp-er då och ta vid där gäddklubben slutade (startlinjen). Jobba fram en ide och fråga de värmlandska böndera lite snällt om ni inte kan få prova att arrangera en c&r klass framöver. Mer verkstad mindre snack.
"Ja vad säger man...efter att ha sett sådana bilder...ja vad säger man? Dom som håller på med sånt där har inte mkt att tänka med. Värre idioter får man leta efter...jag anser att det skulle vara skottpengar på sånt pack." Så säger Henrik L.
Är inte helt nöjd med att du dömmer ut min mentala kapacitet utan att ha träffat mig. Annars får jag tacka för ett från din sida (henrik l) mycket klippskt inlägg som verkligen bidrog till klarhet i den här debatten!
Går det inte att disskutera utan att nödvändigtvis förolämpa varan??
/Anders
Kommentera
-
kungen (1)
Nu behöver det ju i och för sig inte vara så som så att något är rätt bara för att majoriteten tycker så, lite dumt utryckt av mig kanske... Vad jag vill belysa är att vi som föruspråkar C&R (jo jag gör det i de flesta andra fall, har gått en och annan dust om C&R med bönderna häromkring=) är en minoritet, folk tycker vi är konstiga. Som det ser ut idag syns medparten av de svenska sportfikarna INTE i pressen (det skall finnas över en miljon sportfiskare i sverige...) De är inte bland "inne" fiskarna, de använder INTE C&R. Vet inte hur jag ska utrycka mig i det här läget så jag reserverar mig för eventuella fel då min 56:K uppkoppling inte tillåter lång betänketid=)
De flesta fiskare delar alltså inte eran syn. När ni skriver låter det ofta som att det är "ni mot oss" igentligen är det tvärt om... Typ liksom kanske ungefär alltså.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 062 visningar
1 gilla
|