Gäddslakt Fryken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddslakt Fryken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddslakt Fryken ?

Nästa helg smäller det. Då avgörs gäddtävlingen i Fryken.
    En trollingtävling som samlar uppemot 200 deltagarteam.

Läste på kils sportfiskeklubbs hemsida om diverse resultat och tävlingsregler.
    Kollade även in deras fotogalleri från tidigare tävlingar. Detta är 10:de året som tävlingen arrangeras.
    Adressen är www.kils-sportfiskeklubb.com/gaddfestival

Det har ältats lite angående tävlingsformen på en annan tråd sista dagarna.
    Under tråden "har vi råd med gäddmördarna" finns lite åsikter.

Bifogar (gör ett försök) bilder från Fryken 1999 och 2001. Riktigt mysiga bilder. Usch!.

Läste ett tidningsurklipp från tidningen VF publicerat 25/9 2000.
    Urklippet finns på kils sfk:s sida.

Jag citerar: De gäddor som fångades tillfaller festivalen som säljer dem vidare till en uppköpare. För betalningen köper man in lax som planteras ut i Fryken som ett led i ett laxprojekt där.

Ska man skratta eller gråta.
    Detta gällde år 2000 och kanske är inaktuellt. Men man frågar sig försiktigt vad intäkterna går till denna gång ?.

Någonstans ser jag ekonomi i en sån här tävling.
    Kan det vara så att kils sportfiskeklubb! ser denna tävling som en guldgruva?.
    Jag menar: Om 180 team kommer och betalar t.ex 400 kr per team så blir intäkten 72000 kr. Lägg därtill korvförsäljning mm. mm.
    Även kommunen gnuggar händerna.
    Folk ska övernatta, käka, tanka båtar och bilar, dricka pilsner mm.

Ska gäddorna betala detta pris. Tveklöst NEJ.
    Kenta

Bilder från Fryken 1999 och 2001.
    Bifogade filer

Kommentera

FY FAN VAD MAN LACKAR.......
      jävla pamp huvuden............
      men när de inte finns ngn fisk kvar kanske de börjar fatta.

Kommentera

Såja! Lugn i byxan Calle.
        Låt inte debatten spåra ur.

Men jag förstår dig.

Kenta

Kommentera

men

Såg att ni disskuterat detta förut på förra tråden. Svaren på de allra flesta av dina frågor finns där skrivna av självaste Danne. Pengaran går nuförtiden inte till något laxprojekt. Visst drar Kils sportfiskeklubb in pengar på tävlingen, pengar som gör att vi kan stoltsera med en av sveriges (vågar jag påstå, dock inga belägg för det) bästa ungdomsverksamheter. På vintrar finns möjlighet för ungdomar att göra wobbler/håvar/paravaner mm HELT gratis. PÅ somaren annordnas årligen ett 2 dagars fiskeläger för 50kr för att främja fiskeintresset. Vi behöver fler fiskeintresserade ungdommar (folk äverhuvudtaget) som kan hjälpa till i kampen med överfisket i östersjön och utbyggnaden av vattenkraft och allt elände som håller på, elände som jag personligen tycker att Ni borde lägga ner lite energi i istället för att pumpa på om saker som du inte har några belägg för.

När du kan komma till míg och berätta att vi plockar mer ur fryken än vad fryken klarar av, och på något vis bevisa det, DÅ lovar jag att jag skall göra mitt yttersta (det är inte lite det=) för att stänga ner tävlingen... Jag personligen och många med mig (i klubben)har ett av sina favorit fisken i fryken, inte fan skule vi då ordan en tävling som sabbade allt detta....

Calle som på ett smart och moget sätt uttryckte sig så här: FY FAN VAD MAN LACKAR.......
          jävla pamp huvuden............
          men när de inte finns ngn fisk kvar kanske de börjar fatta

Om nu fisken skulle ta slut borde den då inte visa tendenser till detta så här lagomt till 10 års jubileet!? Istället lät sjön det näst (efter mig=) bästa trolling teamet "team stearin" plocka upp 5gäddor över 12 kilo och masssvis därunder i år..

Min mycket intligenta lärare (utan namn=) utryckte sig ungefär så här. "Tävlingen är Etiskt fel" Man bonkade tydligen fel art. Istället åkte han till motala och fiskade på vätternrödingen som har ett MINDRE bestånd än någonsin just nu. Den är på väg ner och ingen vet varför. Att åka ut och fiska på dem just för tillfället är för mig etiskt fel...

Se på utaget så här: 800 kg gädda i 4 mil sjö 200 kg per mil....=20 kg gädda per kilometer...=2 kg gädda per 100 meter.... Alltså fångas på två dagar i snitt 2 kg gädda per hundra meter sjö (säg att sjön är ca 500-1500 m bred) sen fångar ju säkerligen något ställe betydligt mer, men själva grejen är 2 kg gädda på 4000 000km2 (100 *800* 40 (förmodat medeldjup) = 4000000km2) inte är speciellt mycket.

Kort sagt:
          Mycket av pengarna går till ungdomsverksamhet, fiskevård av fisk som naturligt finns i sjön. Pengarna gör alltså så att förvirrade ungsommar som jag själv kan sitta och tälja på lite wobbler istället för att börja knarka och hamna på behandlingshem där jag käkar frukost för DINA skattepengar. Fisken är inte slut i fryken, efter 10 stycken gäddfestivlaer visar fryken fortfarande upp sig som ett av de bättre vattnen när det gäller att fånga upp gädda modell större. PÅ själva tävlingen fångas inte många storgäddor.. Förra året handlade det om typ 7 gäddor över 6 kg eller nått sånt..

/Anders Bladh

Kommentera

JAg fick inte heta mitt namn.... Igentligen ar det Kugen som skriver detta och ocvanstående... Fan va sämsta jag är på sådana här forum... men det funkade ju nästan i alla fall. /Anders

Kommentera

Hur i jessu namn kan man anse det oetiskt att bonka räntefisk ur räntekapitalet på en tålig stam men åka och bonka en annan art som ligger på gränsen till utrotning?

(Vättern-röding+öring, vildlaxar i Östersjön etc)

????? Hoppsan!!!

All vinst baserat på startavgifter etc går oavkortat till fiskevårdande åtgärder. Det som "plockas" bort ska tillbaka på något sätt.
              Sålda korvar. drickor mm går till ungdomsverksamhet, föreläsningar etc
              Senast ändrad av Danne; 2004-09-18, 16:30.

Kommentera

Scanner> Gäddkramare i SGK? Ja visst är det hemskt att det finns en förening som har fräckheten att värna om fisket efter gädda. Vi borde verkligen skämmas för att vi ideelt bygger ramper, ordnar ungdomsaktiviteter, upplyser folk om C&R och på det hela taget verkar för ett gäddfiske i samklang med ekologin.

Vi kanske borde göra som FFA och ordna slakttävlingar på icke-fettfenade arter?

Jag orkar inte bry mig om vad ni gör i era Värmländska sjöar, det verkar ju fortfarande gå bra att trolla upp stor fisk. Kör så det ryker. Plöj ner pengarna i lite skön regnbåge vettja, då kan ju ungarna få lite äkta äääääädelfisk! Svårfångade är de också!
                Allt är mört som glimmar!

Kommentera

jag tycker vi Mäskar me massa mört o annan fisk så att gäddorna e propmätta så att dom inte får upp någe fisk! vi kan fiska upp så många gäddor o sen så lägger vi en stor mört i käften på den o sen återsätter den! de ska man göra dagen innan
                  //Me

Kommentera

Hoppla !
                    Det tog hus i h.....e.
                    Tryckte jag på en öm punkt ?.
                    Scanner! Du har rätt i allt utom:
                    -Jag har mer än en promille rätt.
                    -Gäddpopulationen går att fiska sönder med sportfiske. Men dom går ej att utrota med sportfiske.
                    -det är inte konstigt att jag hänger upp mig just på arten gädda. Gäddan är min favoritfisk. Ägnat ett antal timmar åt det om man så säger.

Man kan tro att du har del i fiskevårdsområdet eller andra intressen. Ingen har väl förbjudit dig att fiska.
                    Du snöar in lite i förra debatten. Anledningen till att jag öppnade en ny tråd var just att hålla oss till saken.
                    Mina argument mot tävlingen är utformningen såsom ett jippo där gäddor hängs upp i köttkrokar och respekten för gäddan som fiskart är obefintlig.

Anders Bladh! : Om pengarna inte går till laxutsättning vad används dom till då ?
                    Jag har väl aldrig påstått att man under dessa två dagar "tar" ut mer än Fryken klarar av. Än en gång, det handlar inte om utfiskning. har ej påstått det men du vill få det till att det är en av kärnfrågorna.
                    Du har ju ialla fall en grundetik då du beskriver rödingen.
                    Ditt räkneexempel var intressant läsning. Men igen: du har nog snurrat in dig i ett hörn. Det handlar om respekt. 800 kg gädda är kanske inget hot men det ger fel signaler till yngre fiskare t.ex.

Kan berätta att jag varit juniorledare i våran klubb förut under flera år
                    Vi gjorde utflykter, tillverkade allt möjligt såsom pirkar, pimpelspö osv.
                    Vi behövde inte anordna jippotävlingar för att få verksamheten att gå runt.

Ungdomsarbete i klubbar är oerhört viktigt men använd inte det som ett argument för att hålla denna tävling.
                    Jag gratulerar dig Anders att du har hittat en bra hobby. Fortsätt med den.
                    Vad du en gör, börja inte knarka.

Danne! är det FrykenDanne ?
                    Räntefisk ur räntekapitalet ?????
                    Du menar tror jag - hur fan kan man tycka att det är oetiskt att bonka gädda
                    jämfört med andra utrotningshotade arter typ: vätternröding, öring osv.
                    eller varför inte Asp.
                    Svar: Man ska inte bonka någon fisk i onödan.
                    Kenta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art