Gäddslakt Fryken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddslakt Fryken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I korthet hur Värtan Cup arrangeras;
    *innan start får deltagarteamen ett kuvert med regler, telefonnummer till kontrollanter och en karta över tävlingsområdet som är uppdelat i låt säga 5 områden.
    *innan start görs en snabb genomgång av regler osv. framförs av tävlingsledningen.
    *starten går......
    *Nu fiskar alla som f*n, dem som får fisk över 75cm ringer det nummer som går till den kontrollant som befinner sig i det området som den tävlande fick fisken i. Fisk under 75cm skakas av försiktigt och får simma tillbaka utan onödig hanteriing i båtar osv.
    *Kontrollanten tar nu sin mobil och ringer till sekretariatet för att anmäla in godkänd fisk med vikt och längd, i sekretariatet uppdaterar de en internetsida ex. " Värtan Cup Direkt"
    När fisket för dagen är slut, samlas alla åter i hamnen, en del vet att de ligger bra till, då kompisar eller andra ringt eller blivit uppringda för att kolla hur deras polare ligger till osv.
    *Sekretariatet, framför resultatet och en prisutdelning går av stapeln...
    *Grattis Boettge för ett fantastiskt fint genomförd tävlign

Visst är det smidigt?
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
      Fisk under 75cm skakas av försiktigt och får simma tillbaka utan onödig hanteriing i båtar osv.
      Visst är det smidigt?
      Grattis till en fin genomförd tävling, och avsikterna är säkert mycket bra, men vad gör ni med dom fiskarna ni inte kan skaka av?

Har fiskat i 40år och vet hur en gädda ofta brukar sitta fast på ett fiskedrag.

Varför ha ett riktat fiske på en fisk som man inte kan tänka sig ha som mat?
      C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

Här kan jag ju bara svara för mi själv.
        * jag ungnssteker mer än gärna en gädda, kokt potatis, skirat smör och riven pepparot. Tycker det är skitgott!
        * blir mina gäddor så illa skadade jag jag bedömmer dem at inte klara sig så hamnar de i ugnen, eller i ngn annan i min närhets ugn.
        * jag personligen tycker det är ganska sällan en fisk blir så illa skadad att jag bedömer den som; "den här klarar sig inte utan att dö i plågor eller leva vidare med framtida kroniska smärtor eller handikapp".
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Roland Mohlin
          Grattis till en fin genomförd tävling, och avsikterna är säkert mycket bra, men vad gör ni med dom fiskarna ni inte kan skaka av?

Så menar du att man inte kan fiska riktat på en fisk om man inte vill ha den på matbordet???

Jag hävdar att dem flesta gäddor som i alla fall jag krokar brukar klara av en återutsättning! Gäddor klarar av mer än vad många tror. Bara för att den är "lite" skadat behöver man inte klubba. Kör man med tex större wobblers så brukar det inte bli så många djupakrokningar som tex vid fiske med Atom och diverse skeddrag.

Ifall det nu skulle hända att man blir tvungen att klubba för att fisken är för skadat så går det väl att ta hand om fisken ändå! Bara ta med sig hem och tillaga inom några månader!

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
            Stackars er elever som har en sådan TEACHER, JBM, som prackar på er Gäddornas gull ena sekunden och gladeligen fiskar på Vätterns rödingar!!!!
            Kan berätta ett det inte är JBM som är läraren som har nämts...
            För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bryggfiskaren
              En liten fråga... Hur många av dom som snackar om C&R har fiskat i fryken eller trollar??? Dom som tycker att det ska finnas en C&R klass i Gäddfestivalen ska göra något åt det!!!! Vilket är bäst, Klubba gädda i en sjö där gädd beståndet är bra eller att åka till vättern och klubba röding som är en hotad art där???? Om det är någon som kan påvisa att gäddan är hotad och inte bör fiskas på ska jag sluta göra det!!!!!!!
              Just därför är numera Rödingfångsterna begränsade just för att skydda beståndet ! Att den sportfiskade rödingen sedan inte skadar arten nämnvårt i jämnföreslse, men däremot gör yrkesfisket detta! Och det är yrkesfisket som gjort så man varit tvugen att införa maxfiskar+lekfiskestopp är e led i utvecklingen, men först efter att man atarkt reglerat yrkesfisket kan man ta ställning till hur mycket sportfiskarna påverkar!

Förstår inte grejen i att man skulle kunna köra en stortävling i C&R, det finns ju för fan inte något skäl att plocka upp så mkt. fisk!! Släng till varje båt en mätsticka och en engångskamera, mest antal centimeter vinner, så enkelt är det! Förstår inte er som motsäger er ngt. nytt som främjar fisket??
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Roland Mohlin

Kör gärna hullinglöst, ha alltid med dej en avbitare kroklossare och käftöppnare.

Du verkar vara ute i blåsvinden och harva. Om man inte kan "skaka" av gäddan, så får man väl trycka i en käftöppnare och klippa av lite krokar m.m. och hjälper inte detta får man väl bara klubba gäddan.

Detta kommer göra att flera team som kör C&R kommer medverka i tävlingen men även såklart att gäddorna som dödas blir så mkt. mindre! Även fast det inte blir noll som kommer det alltid bli e grymt förminskining, detta äör väl positivt, eller?

Personligen skulle jag tycka det vore ett jätteframsteg för stora fisketävlingar i Sverige!
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KentaG
                  Hundersmarck !

Nu måste du lugna ner dig !.

DU måste kolla av fakta innan du svarar OCH DU måste svara på ett seriöst sätt.
                  Kolla gärna stavningen också.
                  Ska jag dra dig i örat ?.
                  Kenta
                  hahahahahahahaha!

Kommentera

Ursprungligen postat av natito
                    hahahahahahahaha!
                    Håller med ;K)
                    sigpic

Kommentera

Ja då va tävlingen i full gång...
                      För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 105 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art