Gäddslakt Fryken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddslakt Fryken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lucius
    Danne> Något man måste ha med i beräkningen är att SGK också är en ideell klubb, all verksamhet är oavlönad och sker på fritiden. SGK är i nuläget 400 medlemmar, och trots medlemsantalet är det fortfarande svårt tom att få ihop artiklar till tidningen.

SGK har mao rätt knappa resurser att erbjuda. Men...jag tror att Fryken-tävlingen blivit lite av en symbol, och därför kan jag tänka mig att det vore intressant att hjälpa till just där. Av publicitetsskäl om inte annat.

Enklaste sätt att ta reda på om SGK är intresserade är att ringa ordföranden eller någon annan i styrelsen. Passa gärna på innan kommande lördag då årsmötet är.

När det gäller fiskevård är jag ute på hyfsat hal is...jag vet att stödutsättning av ädelsfisk fungerar ungefär som jag tidigare beskrivit. Gös fungerar det bättre med. När det gäller ädelfisk borde väl de mest högprioriterade punkterna vara att underlätta för lek så långt som möjligt och reglera fisket så att de får möjlighet att uppnå ålder för lek. Bäcköring ska man mao inte fiska!
    Jag är väl medveten om det. Det står fritt för SGK att välja om de vill nyttja festivalen på något vis. SGK har varit inbjudna tidigare för att göra sin sak hörd (utan involvering arrangörsmässigt eller krav på motprestation). Om resurser och ytterligare intresse finns kan vi nyttja varandra för en god sak. Även om SGK inte har resurser så har arrangörerna tidigare visat intresse för att SGK, för "egen vinning", kunnat få informera om klubben under arrangemaget.
    Tror inte att det är svårare för någon medlem att informera och ge tips om hur en c&r-tävling kan anordnas än att det är för somliga att sprida galla och skit över tävlingen. (98% av "informations"-flödet är okonstruktivt skitsnack)

Beträffande fiskevård finns inga arter i Fryken som är i behov av stödutsättningar. Dessa arter klarar sig bättre utan människans involvering (försök till vård). Undantaget är den inhemska öringen som finns i sjön. Pga av kraftverksdammar kan ringa föryngring ske. Finns en knapphändig dom på kraftbolaget. Den är dock, som vanligt, i det närmaste obefintlig. Därav ett intresse för att bidra till en starkare stam som med tiden kanske kan överleva och någon dag, när större resurser finns, eller nya dommar ställs mot bolagen, få kunna leka fritt igen.

På ett bättre sätt kan inte jag se att bedriva egenfinanierad fiskevård.

Ska höra mig för med någon styrelsemedlem i SGK.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
      Jag tror att de var någon på denna tråd som fick sig en omgång =) bokstaven börjar på D och slutar på nne
      Har du vid något tillfälle sagt någonting med någon typ av substans på det här forumet??? Har du inget vettigt att säga så kan du väll vara tyst och sluta spamma!

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen
        Det är inte olagligt att avlida gäddor? Var och en avgör själv, så länge man följer fiskereglerna. Gäddor är väl knappast utrotningshotade?

Eem... har du inte läst rapporterna om fisk, däribland gäddan, som inte kan fortplanta sig i havet? gör det att vi inte behöver värna om de fiskarterna i sjöar?
        LureAction.com - www.lureaction.com - Massor av undervattensfilmer på beten

Kommentera

För att särskilja de moraliska och ekologiska värderingarna så kan vi väl ändå till trots konstatera att de problem som finns i havet inte kan appliceras i alla andra vatten? Fryken tål beskattningen och mycket mer än så. Den beskattning festivalen utgör är nog jämföreslevis vad "bonkar-grabbarna" i 08-regionen förmår under en helg!

Värna om bestånd i all ära, men på vilka villkor då? De bestånd i STHLM eller de lokala bestånden det faktiskt fiskas på? Vi bor dock i ett land där det i 98% av alla vatten finns resurser för beskattning. För att hårddra det hela kan det tilläggas att beskattning av en art är oftast postiv, åtminstone för framtida fiske. I de flesta sjöarna skulle det behövas en större beskattning om målet är att skapa ett mer attraktivt sportfiske med större individer. Jag kan lova att festivalen inte ens är i närheten av något av ovan.

Känns mest som jag repeterar mig just nu så jag hänvisar istället till vad som skrivits tidigare i tråden samt i tråden ang. "har vi råd med gäddmördarna".

Då gäddfiske är så otroligt mycket mer populärt i specifika lokaler i sverige (sthlm inkluderat) är det förstående att det är ett enormt fisketryck på gäddan. Inåt landet och norr över är inte det generella fisketrycket på gäddan bråkdelar så stort på vissa håll.

Om man sedan vill moralisera över värderingar etc så är gäddan lika mycket värd här som i STHLM och bör behandlas likvärdigt oavsett vart i landet den lever. Ekologiska förutsättningar och beskattninsgmöjligheter är dock vitt skilda från vatten till vatten och region till region.

Gäddfestivalen, som f.ö tillhör en av Sveriges absolut största trollingtävlingar, bör rimligtvis ha något bra i sig då det lockar såpass många deltagare. Förhoppningsvis kan vi inom kort även erbjuda en klass ytterligare för de som önskar idka c&r. Då är valet fritt!

För de moraliska värderingarna ang. catch & release så kommer vi nog förmodligen se en sådan klass i framtiden.
          Senast ändrad av Danne; 2004-09-20, 14:35.

Kommentera

Scanner! Dina inlägg är nu så låga att det känns meningslöst att fortsätta. Du bevisade din inkompetens i forumet "planket".
            Du är inte värd att duellera mot.
            Kenta Gustafsson upplands Väsby

Frykendanne: Lycka till med eran tävling. Jag tror du mjuknade lite på slutet. Nästa år blir det väl en C&R-klass.
            Tack för mig på denna tråd.

Vem vet ! snart kan det bli en ny tråd .....

KentaG

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
              För att särskilja de moraliska och ekologiska värderingarna så kan vi väl ändå till trots konstatera att de problem som finns i havet inte kan appliceras i alla andra vatten? Fryken tål beskattningen och mycket mer än så. Den beskattning festivalen utgör är nog jämföreslevis vad "bonkar-grabbarna" i 08-regionen förmår under en helg!

Värna om bestånd i all ära, men på vilka villkor då? De bestånd i STHLM eller de lokala bestånden det faktiskt fiskas på? Vi bor dock i ett land där det i 98% av alla vatten finns resurser för beskattning. För att hårddra det hela kan det tilläggas att beskattning av en art är oftast postiv, åtminstone för framtida fiske. I de flesta sjöarna skulle det behövas en större beskattning om målet är att skapa ett mer attraktivt sportfiske med större individer. Jag kan lova att festivalen inte ens är i närheten av något av ovan.

Känns mest som jag repeterar mig just nu så jag hänvisar istället till vad som skrivits tidigare i tråden samt i tråden ang. "har vi råd med gäddmördarna".

Då gäddfiske är så otroligt mycket mer populärt i specifika lokaler i sverige (sthlm inkluderat) är det förstående att det är ett enormt fisketryck på gäddan. Inåt landet och norr över är inte det generella fisketrycket på gäddan bråkdelar så stort på vissa håll.

Om man sedan vill moralisera över värderingar etc så är gäddan lika mycket värd här som i STHLM och bör behandlas likvärdigt oavsett vart i landet den lever. Ekologiska förutsättningar och beskattninsgmöjligheter är dock vitt skilda från vatten till vatten och region till region.

Gäddfestivalen, som f.ö tillhör en av Sveriges absolut största trollingtävlingar, bör rimligtvis ha något bra i sig då det lockar såpass många deltagare. Förhoppningsvis kan vi inom kort även erbjuda en klass ytterligare för de som önskar idka c&r. Då är valet fritt!

För de moraliska värderingarna ang. catch & release så kommer vi nog förmodligen se en sådan klass i framtiden.
              Kan bara nämna att detta problemet även rör småklubbarna, även under dessa tävlingar är det klubba o släng i skogen som gäller. I detta fall såldes visst gäddan vilket iofs är bra, men inte tillräckligt i min mening.

Försöker själv i min klubb att påverka så alla tävlingar skall kunna baseras mer och mer på C&R. Ska göra ett krafttag nästa år! Hatar detta fisket, speciellt då gäddorna blir rävmat! Därför har jag valt att "dumpa" tävlingen ett par år nu, men som ni säger, det är lättare att påverka om man är med! Tackar för inpserationen, även Örlens redan få gäddor kommer tacka er!
              sigpic

Kommentera

elanen

Scanner, vad vet du om min utbildning. Eller vad jag har uträttat inom sportfisket. Så du Scanner tycker att Kungen och Danne står upp för sportfisket. Då är det alltså legitimt att för sportfiskare att klubba och hänga upp dom för beskådan för allmänheten. Är det inte sånt som sportfiskare helt skall vara motståndare emot. Scanner, med ditt resonemang tycker jag att du platsar bland trålgubbarna i stället. Du verkar tillsammans med Frykengänget passa i det förgångna. Varför inte starta upp med lite nät i stället. En nättävling vore väl bättre. Det skulle ju ge mer att hänga upp och få mer betalt för. Att påstå att man är sportfiskare är ett rent skämt i mina öron. Tur att det finns folk som uppskattar all typ av fisk och ser lika värde i dom. Är själv ingen fanatiker utan tar nån gädda i bland. Har varit ungdomledare under många år I Farsta FF. Där var vi redan på tidigt 80-tal smarta nog att förstå värdet i att inte undomarna fick fel värdering om nån fiskart. Fortsätt ni med ert så kallade sportfiske. Men kom inte med dåliga undanflykter. Det låter så jäkla tamt i mina öron. MVH Gunnar J.

Kommentera

Scanner> Var i mina inlägg kan du se att jag drar ett samband mellan att gäddorna på östersjökusten behöver skyddas och festivalen i Fryken?

En del av er argumenterar i stil med att allt är lugnt så länge man följer reglerna. Det går rent historiskt att hitta en hel del lagar och regler som jag tycker det är bra att människor har kämpat för att förändra. FVO´n är inte omöjliga att påverka, lokala ordningsstadgar går att ändra osv. Om jag följde devisan att allt som är lagligt är ok så skulle jag absolut kunna bonka runt ett-ett och ett halvt ton gädda om året. Jag väljer att avstå av etiska skäl.
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

En liten fråga... Hur många av dom som snackar om C&R har fiskat i fryken eller trollar??? Dom som tycker att det ska finnas en C&R klass i Gäddfestivalen ska göra något åt det!!!! Vilket är bäst, Klubba gädda i en sjö där gädd beståndet är bra eller att åka till vättern och klubba röding som är en hotad art där???? Om det är någon som kan påvisa att gäddan är hotad och inte bör fiskas på ska jag sluta göra det!!!!!!!

Kommentera

Tycker nog att en engångskamera skall ingå i startavgiften i en C&R klass,
                      samt ett märkt måttband (alltså ett unikt måttdekal eller liknande), sedan
                      borde det vara möjligt att få nån fotofirma som sponsor, 100-150 engångskameror med blixt blir ju lite pengar för dom, samt fotoframkallning?
                      Digital kameror går ju alltid att mixtra med eller alla fall lättare än med engångskameror som är märkta?
                      Vi har ju en bonkar tävling på HÖ på kalkatraz som kallas Raket öringen, så
                      det är man inte ensam om i Värmland.
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art