Gäddslakt Fryken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddslakt Fryken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KentaG
    Du nämner att man måste utgå från tidigare års startavgifter osv.
    Med andra ord så var mitt exempel inte aktuellt ?.

Nu är nu. Då var då. Du blandar ju ihop nu och då.

Förra året hade ni ju 184 team och inte 155 som du skriver.
    Kostade 350 eller 400 år 2003
    Vi måste ju kalkylera på tidigare års resultat eller hur? Vi budgeterar för ca 150-160 båtar. De senaste två åren har fler kommit än budgeterat. Som jag dock nämner så innebär det att om fler än budgeterat anmäler sig ökar vi prissumman. Det har tidigare kostat 350 kr. Vi kan inte spekulera om hur årets resultat blir!!!!! Därav får vi använda oss av förra årets resultat. Logiskt???? Att du sedan är ute och cyklar med felaktiga spekulationer gör det inte bättre. Och JO, 40000 spänn, osponsrade pinaler, går direkt till priser. Kommer fler tävlande ökas prisbordet. Överskottet på intäkter ska täcka alla utgifter som jag tidigare nämnde, delvis sponsrat eller inte!

Och för femtielfte gången. Vi kalkylerar INGEN vinst på gäddorna. Den enheten (startavgifter, gädd-försäljning) ska motsvara kostnader och prisbord. Förtjänsten ligger på mat och dryck!

Angående eran kassör : menar du att han skickar tävlingsresultat eller menar du ekonomisk rapport ifall jag blir medlem ?.
    Alla medlemmar får en medlemsinformation innehållande verksamhetsåret inkl. den ekonomiska rapporten, specificerad! Om du inte litar på mina uppgifter så betala in avgiften och finn själv det specificerade resultatet.

Förslag:
    Om ett krav för att deltaga i C&R klassen var att teamet har en digitalkamera
    ( digitalkameran blir mer och mer vanlig, man kanske kan låna av en bekant)så kan man ha följande regler:

Längst gädda vinner. Man fotograferar gäddan mot en måttsatt bakgrund.
    Då man kommer iland tankas bilden över till en dator/skrivare.
    Man kan skriva ut bilden i A4:a och ha en anslagstavla där utskrifterna sätts upp. Gärna två foton på varje firre. Ett med måttsatt bakgrund (typ cm-graderad planka) och ett foto då fångsmannen/kvinnan håller upp firren.
    Kalla det poseringsbild.
    GRATTIS! Det första konstruktiva du kommit med hitills!

QUOTE=KentaG]Om det fungerar i Blekinge så borde det väl fungera hos er..[/QUOTE]

Är det inte det jag säger? Vi har dock ingen kunskap eller erfarenhet om hur det funkar där. Därför behöver vi få den kuinskapen! Men det tycks inte vara någon som vill delge sådan!
    Senast ändrad av Danne; 2004-09-19, 11:11.

Kommentera

Ang c&r klasss, varför itne helt enkelt bara kopiera VärtanCups strategi på c&r tävling, dela upp sjön i Zoner, varje Zon har ett eget mobilnummer att ringa till, på varje zoon är en kontrollant som kommer och väger och mäter fisken. Denne man för protokoll och kan oxå ringa in teamens resultat och tävlingsledningen kan uppdatera en sajt som hela sverige spännt kan följa.....så enkelt, så bra och så intressant även för dem som inte deltager i fisket.

Är det bara jag som tror tävlingen skulle bli ännu mer attraktiv då?
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

P-U: Intressant variant som skulle vara jäkla kul att genomföra. Drivande båt (trolling) och paravaner kan dock vara ett problem för att kunna komma till och väga. Tål att ges en funderare på om det går att lösa.

Se, nu börjar vi bli konstruktiva. Finns det någon på fiskesnack med ideér som är intresserad av att komma på festivalen? Tillsammans kan vi nog utveckla tävlingen till nästkommande år på ett bra sätt.
        Senast ändrad av Danne; 2004-09-19, 11:09.

Kommentera

KentaG - du är ursäktad för att du uppenbarligen inte förstår eller tar till dig det jag skriver. Jag skriver alldeles för rörigt.

Kommentera

Bergman - det var inte ditt inlägg jag kallade rörigt och felstavat.
            Det var FrykenDannes.

Jag gillar inte din hånfulla ton F-D.

Mycket av ansvaret ligger ju faktiskt hos er som arrangör.

Det praktiska måste ni ju kunna lösa. Hämta information från arrangörer av
            C&R tävlingar typ Blekinge gäddfestival och Värtan cup.
            Lyssna på tips och upplägg. Genomför det ett experiment första året.
            Om ni får 10 team i C&R-klassen så ska väl det antalet gå att serva.

Angående mätning av fisk på över metern inser även jag att det kan bli problem.
            "Plankan" kan ha ett ändstopp vid 0 cm och graderad till 130 cm.
            Man tar fotot stående med kameran riktad nedåt.
            I extremfall kanske man måste stå på toften.
            Gäddans stjärtfena ska vara ihopvikt, alltså inte "utbredd".
            Samma regel som storfiskreg.

Gäddans nos mot ändstoppet. Längden läses av vid bakersta delen av stjärtfenan.

Jag tror att ni i Team Stearin är väldigt konstruktiva , detta visar ju åtminstone eran fina gäddsvit. Det kanske finns ett ljus i tunneln ?.

Kommentera

Någon tyckte att jag skulle bli medlem.. Det är jag! Bara att jag inte klarar av att logga in för när jag flörsöker säger datorn att jag redan är inloggad. Det hela blev då så mycket enklare att bara logga in som gäst, man kan ju göra allt i alla falll.

Kenta G: Det är självaste "loppis-ansvarige" du pratar med, inte varje dag va=)?

Har inte sådär väldans mycket mer att säga, tror det mesta har sagts. Kommer förmodligen inte att vara med i debatten längre då jag om några timmar återgår till mitt studentliv, för tillfället utan internet!

Jag ser gärna en C&R klass i framtiden, bara allt praktiskt går att lösa på ett eller annat sätt.

"Plankan" är enn av de bättre metoder jag hört om. Bara man kan lösa kamera problemet, för man bör väl skicka med en kamera i startpåsen då eller? Så att alla använder samma kamera, och på så vis slippa tjaffset om bildkvalitet, att den ser större ut på has kamera...

Kommentera

Bergman - det var inte ditt inlägg jag kallade rörigt och felstavat.
                Det var FrykenDannes.

Jag gillar inte din hånfulla ton F-D.

Mycket av ansvaret ligger ju faktiskt hos er som arrangör.

Det praktiska måste ni ju kunna lösa. Hämta information från arrangörer av
                C&R tävlingar typ Blekinge gäddfestival och Värtan cup.
                Lyssna på tips och upplägg. Genomför det ett experiment första året.
                Om ni får 10 team i C&R-klassen så ska väl det antalet gå att serva.

Angående mätning av fisk på över metern inser även jag att det kan bli problem.
                "Plankan" kan ha ett ändstopp vid 0 cm och graderad till 130 cm.
                Man tar fotot stående med kameran riktad nedåt.
                I extremfall kanske man måste stå på toften.
                Gäddans stjärtfena ska vara ihopvikt, alltså inte "utbredd".
                Samma regel som storfiskreg.

Gäddans nos mot ändstoppet. Längden läses av vid bakersta delen av stjärtfenan.

Jag tror att ni i Team Stearin är väldigt konstruktiva , detta visar ju åtminstone eran fina gäddsvit. Det kanske finns ett ljus i tunneln ?.
                Lika lite som jag gillar ditt (KG) oförstående eller begränsning för att ta till dig den fakta jag redovisar. Men som vanligt kanske detta härrörs till skriftliga forum. Du är varmt välkommen att ringa mig Kenta. Du tycks ha en del idéer som går att applicera på arrangemanget. Jag skulle gladeligen vilja höra mer om dem!

Ansvaret ligger såklart hos arrangörerna. Jag har varit den drivkraft som försökt skaffa fram kunskap och information om en sådan klass. Tyvärr har det faljerat eller så verkar folk mer måna om att kasta skit än att ge konstruktiv kritik. Enkelheten i en C&R-klass är sannolikt inte så enkel som du vill göra till känna. I en såpass stor tävling förutsätter det att inget tabbar sig. Vi sträcker ut handen och vill ha hjälp. Kunskaper eller praktisk hjälp.
                Så försöka hämta information är väl precis vad vi försökt göra? Delvis genom SGK samt att jag här kastar ut frågan om tips?

Ambitioner finns det. Kunskapen mindre av. Som sagt - hör gärna av er. Jag tycker att ditt förslag Kenta har vissa inslag av av kunna vara ett bra alternativ. Betänk också att man inte ska kunna ha fotat en fisk privat mot en motsvarande plankbit. Söäkerheten måste vara total. Kanke en planka färgad i en speciell färg som inte görs tillkänna föränn tävlingsdag?

Brainstorma gärna. Vi tar tacksamt emot alla förslag!

Diverse stavfel bedes vänligt att bortse ifrån. Får belägga en del av skulden hos kattfisen som ska ligga och sova ivägen hela tiden
                Senast ändrad av Danne; 2004-09-19, 11:56.

Kommentera

Welcome back King!

Jag har också problemas med att få in mina inlägg.
                  Fast jag är inloggad så går det inte.
                  Jag har kopierat mina skriverier till worddokument för att sedan kopiera till "svarssidan" efter det att jag loggat in igen ???.
                  Därför tar det sån djävla tid för mig. Jag är vad man kan kalla dataokunnig.

Kul att du ser en C&R-klass med optimism. Det gör vi nog alla.
                  "Planktricket" kanske inte är så dumt.

När det gäller kamera så menade jag digitalkamera så att bilderna kan tas fram blixtsnabbt efter tävlingens slut med hjälp av dator/skrivare.

I Blekinge tror jag dom kör med engångskameror. Där förbereder dom ett fotolabb att 30-40 engångskameror är på ingång.
                  Labbet framkaller så snabbt dom kan.
                  En funktionär återvänder till tävlingssekretariatet med nyframkallade bilder.

Men digitalkameravarianten är nog att föredra.

Lycka till med Loppisen
                  Kenta

Kommentera

Danne, sätter man en tävlingsregel ex. c&r 100% som ex. på värtan. Så måste ju lixom tävlingsdeltagarna agera därefter.....
                    Men nu förstår även jag att det kan vara svårt att i en så rotad gäddtävling utan c&r tänk att vinna sympati för en fulländad c&r tävling, kanske.....för när värtan cup första gången genomfördes bonkades allt, det blev ett jävla liv.
                    Boettge tog då fram ett minimimått på 75cm för att det inte skulle bli så himla mkt båtåkande och vägandes för funktionärerna. Att då för de bästa teamen i Fryken på en dag kanske får veva in paravanerna 5-6 gånger torde inte vara allt för jobbigt?
                    Nu fungerar denna VC helt fantastiskt bra och fler deltagare blir det för varje år.

Om du vill ska jag pratade med ett par ur SGK's styrelse, jag råkar jobba med två av dem.....
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

P-U: Absolut! Det vore guld. Vi kan inte ta och hoppa från en renodlad "bonka-tävling" till C&R-tävling. Det måste till en början ske succesivt med paralellklasser.
                      Ypperligt förslag P-U. Det vore ytterst intressant att få träffa eller tala med någon ur SGK och se om vi kan utarbeta ett fungerande koncept! Mitt nummer finns ovan. Om SGK ville ta kontakt med mig så vore vi (jag) tacksam

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 104 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art