Har vi råd med gäddmördarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har vi råd med gäddmördarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har vi råd med gäddmördarna?

"Har vi råd med gäddmördarna" och "Gäddan hotad i skärgården" är titlar på två notiser på www.fiske.nu. Klart värt att spridas vidare.

Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

ungefär lika mkt som vi har råd med gäddmördarna i övrigt

Well. Jag anser att vi har precis lika mkt råd att låta folk klubba gädda i skärgården som vi har att tillåta trollingtävlingar. Klagar man på en sådan slaktillställning så får man genast ett gäng "team" efter sej som anser att det är helt ok bara man gör det ett par gånger om året

Dessutom arrangerar våran värdelösa lokaltidning varje år en tävling där man slaktar gädda, gös, abborre, öring och varje år så dödas det mängder av stor fisk bara för den. Priset? En guldrulle i blodfärg och en gratis grillkväll vid ett sunkigt regnbågsvatten i en gudsförgäten tjärn i norra dalarna som inte en jävel har hört talas om förutom dom närmast sörjande. För att se till att slakten blir ännu värre varje år så mörkas alla resultaten.

Men det är väl så vi vill ha det. Ett gäng jasägande optimister som sitter bakom sitt välbetalda skrivbord och anser att det inte är nån "fara" förrän det gått åt helvete. Jag är för nerläggning totalt av trollingtävlingar om inte ett no-kill på all grov fisk införs, nerläggning av alla jäkla storfisktävlingar, totalt fiskeförbud INNE i lekområderna i skärgården. Annars kommer vi att märka ett sämre och sämre och sämre fiske tills det är så dåligt att folk lessnar. Det kommer att ta tid men det kommer hända...det kan jag lova.
    my precious....

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
      Well. Jag anser att vi har precis lika mkt råd att låta folk klubba gädda i skärgården som vi har att tillåta trollingtävlingar. Klagar man på en sådan slaktillställning så får man genast ett gäng "team" efter sej som anser att det är helt ok bara man gör det ett par gånger om året

Dessutom arrangerar våran värdelösa lokaltidning varje år en tävling där man slaktar gädda, gös, abborre, öring och varje år så dödas det mängder av stor fisk bara för den. Priset? En guldrulle i blodfärg och en gratis grillkväll vid ett sunkigt regnbågsvatten i en gudsförgäten tjärn i norra dalarna som inte en jävel har hört talas om förutom dom närmast sörjande. För att se till att slakten blir ännu värre varje år så mörkas alla resultaten.

Men det är väl så vi vill ha det. Ett gäng jasägande optimister som sitter bakom sitt välbetalda skrivbord och anser att det inte är nån "fara" förrän det gått åt helvete. Jag är för nerläggning totalt av trollingtävlingar om inte ett no-kill på all grov fisk införs, nerläggning av alla jäkla storfisktävlingar, totalt fiskeförbud INNE i lekområderna i skärgården. Annars kommer vi att märka ett sämre och sämre och sämre fiske tills det är så dåligt att folk lessnar. Det kommer att ta tid men det kommer hända...det kan jag lova.
      håller med dig att det är bra onödigt att ta upp en massa fisk som dör bara för tävlandets skull... speciellt dom stora.

Kommentera

Henrik L - du menar väl ändå inte att du likställer en trollingtävling som fortgår under ett par dagar med kontinuerligt nätfiske? Då är du ute på myyyyyycket djupt vatten min vän... Att jämföra ett trollingekipage med massfångande redskap är att överskatta trollarnas förmåga med ett par tusen procent...
        -----------

<"))))><

Kommentera

Peter L; Jag vet ju förståss inte exakt va Henrik L syftar på men den artikel från fiske.nu som inledde denna tråd handlade INTE om nätfiske, utan om nån snubbe som medelst spö fiskar gädda yrkesmässig omfattning.

Jag kan hålla med om trollingtävlingar av angivet slag är klart tveksamma i vissa fall och att det till stor del beror på vilket vatten som fiskas. Jag har också svårt att förstå varför man prompt måste ta upp fisken bara för att man ska tävla, det går givetvis att anordna C&R lösningar även i en trolling tävling.

Ovan gäller naturliga bestånd oavsett art. Inplanterad fisk kan man väl ta upp tills båten sjunker............ ;-)

Kommentera

Fö. skall tilläggas att jag egentligen inte har något emot trollingfiske som sådant, men jag förstår inte varför fisken måste upp just i trollingtävlingar? Men det kanske nån kan förklara för mig.

Iofs. så var det kanske inte trolling som denna tråd skulle handla om, sorry.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L

Varför slå mot dom som har fiske som hobby? Om inte yrkesfiskarna hade tömt östersjön på torsk så hade det funnits gädda så det räckte både till oss och dom som bonkar. Och så är det lite överallt i våra svenska sjöar. Rikta din ilska mot dom som förstör våra vatten och försök förklara för bonkarna varför du fiskar c&r utan att fördöma och skälla. Då skapar du förståelse i stället för tjuriga motvallskärringar.
              !!!!!

Kommentera

hmmm

Vad jag vill mena är att jag är starkt emot allt fiske som skadar våra bestånd ordentligt. Yrkesfiskare som dödar för att sälja, gubbar som nätfiskar i lekvikar osv osv. Och jag kan inte begripa hur man kan döda en storgädda för att skryta om man har fiske som hobby. Jag skulle skämmas. Jag vet att det alltid kommer vara folk som vänder kappan efter vinden och rättfärdigar sånt skit.....
                my precious....

Kommentera

Ju mindre konkurrens desto större gäddor

Kommentera

Vad är en "gäddmördare" ?. Som Jälsten skrev i -fiskenytt så är det en person som sportfiskar mycket och ofta för att sedan sälja fisken.

Beteckningen "gäddmördare" låter ju ganska ruggigt. Men den verksamhet som dessa figurer pysslar med ÄR väldigt ruggig.

En g-m är ett mycket större hot mot gädda och även gös (gösmördare)
                    än en s.k fritidsfiskare som nätar. Undantag finns naturligtvis men betänk att en driven gäddfiskare under gäddans lektid utan svårighet kan fånga 20-30 och kanske tom. 50 gäddor på en dag. Detta utan urskiljning. Ju mer fisk ju mer pengar vid försäljning. Detta är fisk som ännu inte hunnit leka då dom fångas strax innan lek på grundvattnet.
                    Nätfiskaren har svårt att hålla det tempot. Därmed inte sagt att han inte är ett hot. Nätfiske efter den eftertraktade gösen är ju ett skräckexempel.
                    Men för att hålla mig till ämnet: vad gör man åt detta?.
                    G-m begår inget brott då det inte finns någon fångstbegränsning i stockholms skärgård. Det finns fredade områden under lektid. 17 st vill jag minnas
                    Dom valde lekområden som vätter mot öppna Ö-sjön och som ligger väldigt långt ut i skärgården, anledningen är att kolla ö-sjöns påverkan av yngelreproduktionen. Hittils har resultatet varit nedslående, tyvärr.

Nej!, det får större effekt ifall man fredar områden mera inomskärs.

Annars handlar det om en attityd tror jag. Girigheten får inte ta över. Dessa g-m drar ner oss alla i träsket. Ska man tala dom till rätta, mobba dom eller ta på sig skinnjackan. Våld löser ju inget men man kan bli frustrerad då man är ute och idkar C&R samtidigt som andra tar upp allt dom får.
                    Kolla fiskeriverkets sida www.fiskeriverket.se och artikel i DN sidan: http://tinyurl.com/57xjl
                    Någon skrev att trollingtävlingar är lika jävligt som "gäddmörderi".
                    Trollingtävlingar riktas ju oftast efter utplanterad laxfisk vänern, vättern osv.
                    sedan finns ju avarter av tävlingar typ den i fryken. Bojkotta sådana jippon
                    är nog bästa metoden att få denna typ av tävling att självdö. Fast ute på vischan kanske en annan mentalitet råder. C&R kanske betraktas som ett snobbigt stockholmsfenomen.
                    Man måste nog skilja lite på trollingtävlingar.

Såg några bilder på en sight där gäddor hängde på köttkrokar från frykentävlingen hualigen!.
                    Att beståndet av fisk i skärgården minskar har säkert flera orsaker men att g-m är delaktiga råder det ingen tvivel om.
                    Kenta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 016 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art