Var finns gäddan nu när det är så kallt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var finns gäddan nu när det är så kallt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var finns gäddan nu när det är så kallt ?

Undrar vart gäddan står nu när det är så kallt ?

Vi har hittat mindre gädda snitt på ca 3kg på grunt vatten nära lekplatserna på ca 1,5-2m djup.

Största i år på 8,8 kg stod i en djupare del nära grund området, på ca 4-5 meters djup.

Så mitt tips är att söka i branterna nära områden där fisken senare går in och leker.

Edit:

Alltså som jag tror så står gäddan i anslutning till lekplatserna trots kylan, dom dras ju mot lekplatserna då tiden närmar sig, kylan gör dom ju dock segare och troligen att dom håller sig lite djupare tills grundvattnet blivit varmare.
    Senast ändrad av Guest; 2012-04-01, 20:31.

Kommentera

Det är en svår fråga eftersom man inte vet vart i landet du undrar om (hade kunnat googla "degerfors" men lite får du jobba för att få rätt svar) eftersom temperaturen skiljer sig enormt mycket.

I Rocksjön som ligger nära Jönköping centrum (Småland) har vi knappt sett en enda fisk i frivattnet och nästan alla har stått på mer än 8 meters djup. Alla gäddor vi fått har haft iglar på sig vilket betyder att de står på bottnen mesta tiden.

Nu har det regnat i några dagar så kanske är vikarna tempererade och redo för att gädda ska gå in mot lekplatserna.

Kommentera

kan säga att jag fiskar i en sjö som heter västersjön.ganska liten sjö med vass och mycket stenar. Har mest fått smått och vet inte riktigt vart jag kan få de stora nu på våren ?

Kommentera

Ja sant att det varierar mellan olika platser i sverige, lika som du säger tintin så ligger dom och trycker på botten men dom visar sig vara villiga att stiga runt 3-4 meter för att klippa ett bete om det är rätt tidpunkt.

Våren är ganska lång ändå, när temperaturen ökar till att vattnet blir lite varmare och leken närmar sig så går dom stora gäddorna in på grunt vatten, och kan stå packade på väldigt liten yta på väldigt grunda ställen. Dock så är det ju bäst att låta gäddan vara när dom väl börjar leka.

Jag kommer nog när de stora börjar komma upp köra en hel del med mindre beten, fått för mig att det är som för muskien att när stora gäddor samlas på samma yta så plockar dom mindre beten för att slippa slåss om maten.

Sen efter leken kommer det bli nötande med stora beten.

Kommentera

Jag fiskar i Vänern, för mig har det börjat komma upp fisk i 5kg klassen lite grundare, då i vikar med varmare vatten. Vet du var lek vikarna finns så hittar du nog de stora strax utanför, mot botten. Alla gäddor jag fått nu i vår har haft iglar på sig, så de står och trycker vid botten. själv tycker jag att det börjar hända saker när vattnet kommer upp i 5 grader och uppåt. Kanske bara är jag, men det är något jag fått för mig efter alla år av fiske efter gädda.
            www.gaddgapet.se

http://gaddgapet.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 208 visningar
            1 gilla